Hej!
Jag har haft alkoholproblem i flera år. Har trott att jag varit deprimerad men det var alkoholrelaterat. Har försökt sluta helt ett antal gånger eftersom jag blir så personlighetsförändrad arg o elak o ledsen då jag dricker.
Jag lyckades hålla mig helt nykter i 1,5 år men lurade mig själv att jag nog kunde ta lite vin efter så lång tid. Gick inte bra i förlängningen. Många elakheter av mig o förstörda relationer.
Nu har jag lyckats att hålla mig alkoholfri i 4 månader o mår allt bättre. Jag har läst mycket av det ni skriver här på forumet o det har varit till stor hjälp. Tack!😊 Jag känner mig mer bestämd på att förbli nykter denna gång. Det finns inget alternativ för mig. Min man dricker på helgerna o ibland blir jag lite irriterad men han klarar alkohol på ett betydligt bättre sätt än jag gör. Han har fått stå ut med mycket få jag varit onykter men han finns kvar o stöttar mig på min nyktra väg. Jag försöker o sysselsätta mig med virkning o stickning framför tvn o det har också hjälpt. Jag hoppas att jag aldrig tar det första glaset vin igen. Försöker att ta en dag i taget.

@Stellabruden Bra insikter om dig själv och ditt drickande. Fyra månader är ett bra steg och tidigare erfarenhet har du på hela 1,5år.
Har du läst Annie Grace bok ”Tänka klart” den förändrade mig på djupet till att såsmåningom verkligen inte vilja dricka igen. Det är en stor skillnad på att veta att man inte borde och hålla sig och att på djupet förstå och inte ha minsta dragning till giftet.

Kram

Bra jobbat!
Men du kan vara helt säker på att det är du som bestämmer och har kontrollen- så du behöver inte förlita dig på hoppet. Fortsätt ha kontroll över dina nyktra dagar! Kram 🤗

Tack. Jo jag inser att det är jag som har kontrollen men tvivlar ibland eftersom jag gjorde misstaget att börja dricka igen efter så lång tid utan A. Det gick dåligt direkt. Blev arg o ledsen. Jag kan bara inte dricka o får ej glömma bort det. Jag känner mig väldigt bestämd denna gång. Får mycket inspiration av er som skriver här på forumet. Det är en jättebra grej. Man inser att det finns många med det här problemet. Jag har tagit hjälp av psykolog denna gång också o det hjälper mycket.

Har under ett antal år oroat mig för min son som dricker då o då.
Märker att han har samma tendenser som jag hade då jag drack. Han blir arg o försöker mucka gräl. Det är så svårt. Vill inte att han ska bli som jag varit o slösa bort en massa år på att må dåligt mycket pga alkohol. Har försökt prata med honom då han är nykter men det går inte riktigt fram. Har någon tips att ge? Han sköter jobbet men jag tror han inte mår så bra fast han säger att han gör det.

Hej! Jag har varit nykter 3 år o 7 mån idag. Tänkte precis som du @stellabruden. Att det fanns inget annat alternativ än att sluta. Det blir såå mycket bättre än man tror dessutom.
Sen kan vägen dit vara krumelurig och sen tänker man bara, varför slutade jag inte tidigare...
Heja er här, kram🌞

Tack för svar. Jo för mig har det krävts ett antal återfall. Jag har försökt att intala mig att efter uppehåll kan jag dricka lite o det har gått bra ibland men efter några gånger samma tråkigheter. Den här gången känner jag mig mer bestämd. Har tvekat ibland men inte tagit till vinet. Tar en dag i taget o har nu varit nykter 147 dagar.

Hej!
I kväll tycker jag allt känns tråkigt. Har varit nykter drygt 6 månader i är stolt över det. Men det känns trist att inte kunna koppla av med ett glas vin. Tyvärr går det inte men det är inte alltid så lätt fast man varit nykter länge. Tänk att det ska vara så här nu resten av livet.. Jag vet att jag är negativ ikväll men det är så jag känner. Lätt att falla dit då men jag ska inte det. Känns bara så trist o det går väl över. Ha en bra kväll alla!

Godmorgon @stellanbruden
Vad bra att du skriver här! Då kan såna här präktisar som jag säga att:
6 månader är både kort och lång tid. Räkna med att den utsvultna alkohol-djävulen får i sig något med snabba kolhydrater och kaxar upp sig tillfälligt. Behandla hen som; ”jag hör dig dåligt nu”.

Jag reste utomlands efter kanske 1,5 år som nykter och fick en chock över att sug helt plötsligt kom över mig.

Det tar flera år att landa i att vara nykter- alltid. Om för evigt känns trist- tänk inte så långt! En dag i taget räcker bra. En månad- ett år?
Jag hejar på dig! 🥰

@Stellabruden Vi har alla tråkigt ibland. Livet är så, även med alkohol i bilden. Skillnaden tycker jag är att utan alkohol måste vi skapa variation och meningsfullhet själva. Det är besvärligare men ger förre tråkiga dagar i längden.
Att lösa det med alkohol har vi ju försökt så många gånger och då vaknar vi oftast upp till en ännu tristare dag.
Jag vet att du vet detta, men ibland behöver vi höra det igen och igen. Eftersom beroendet försöker få oss att gå tillbaka till drogen. Den är ungefär som Gollum i Sagan om ringen…
Försök hitta på andra verkligt intressanta saker att göra istället. Läsa, plugga, sjunga. Något som intresserar dig. ❤️🙏🏻❤️🙏🏻

@Amanda L Ps. Vet att det verkligen är svårt ibland och då är det bra att skriva om det här.
Vill inte låta som det bara är lätt, bara peppa. Hoppas det gick fram…🙏🏻

@Se klart o Amanda L Tack för tips o råd. Jo alkoholdjävulen verkar ej helt utsvulten än men jag jobbar på att den ska bli det. Tog av mig offerkoftan sen igår o stickade. Har varit till gymmet idag o allt känns lättare men man får vara beredd på att dig kan dyka upp. Känner mig dock stark att jag står emot trots att vi alltid har alkohol hemma då min man dricker.

@Stellabruden Sticka är fint, nu när det mörknar börjar tänka på min stickning igen.
Men kör annars som du, på gym eller lite löpning... Också ett sätt att bli glad och uppiggad.
Fint att du känner dig stark och tillbaka på banan. Kram till dig :)