Sitter här med många tankar… efter att inte druckit på 1-år var jag och köpte alkohol men drack inte den utan den åkte i vasken. Min make blev ju naturligtvis fruktansvärt chockad och besviken. Litar inte alls på mej just nu. Han tänker att det kan ju vara massor med gånger jag varit på systemet detta året. Men vet ju själv vad jag gjort. Hög ångest just nu !! Vet inte vad jag ska tänka

@Fancullos1053 Varför var du och köpte alkohol? Varför hällde du ut? Varför litar inte din man på dig? Är det annat som hänt som gör att han inte litar på dig? Varför så hög ångest just nu? Vad tänker du? Ställer lite frågor för att få ett bättre sammanhang😁

@vår2022 stort Tack för dina frågor !! Var och köpte alkohol för att jag hade haft ångest&smärta i flera dagar och trodde som vanligt att jag kunde dämpa det med alkohol. Idiotiskt att tänka så vet ju att på lång sikt hjälper det ju inte !! Ångest kommer av kronisk smärta och har valt att leva utan någon smärtstillande sen 3,5-år. Jag hällde ut det för att vill inte förlora make,vuxna barn och deras respektive, å mina barnbarn och inte heller förlora mej själv. Inget annat än alkoholen har hänt mellan mej och min make. Han säger att jag kan ju ha druckit flera gånger under 1-år… Jag kände att detta ”återfall” var över. Kände att jag var stark som inte drack !

@Fancullos1053 Bra gjort att du inte drack! Du har varit nykter 1 år och tänk vad hemskt att åka dit på skiten igen som skulle kosta dig det som är det värdefullaste i livet, familjen och dig själv. Kanske att du bör vara extra vaksam på dig själv nu då du skred till verket och inhandlade alkohol. Det är säkert en oro din man känner nu då han säger som han gör. Skulle vara bra om ni kunde prata ut om det, att du berättar om hur dina tankar gick, att han får berätta hur han känner och komma vidare. Att du i fortsättningen berättar om du får sug till honom först innan du gör en handling av det. Det är lätt att det kan bli en fnurra på tråden om man inte reder ut det. Är det inte värt att äta smärtstillande mot din kroniska smärta? Smärtan verkar vara väldigt smärtsam och som ger ångest och som ledde till att du ville dämpa med alkohol. Men, superbra att du inte drack, det var starkt gjort av dig💪.

Sköt om dig!💕

@vår2022 Tack så otroligt mycket för det du skrev 💖 Du satte ord på mina tankar ! Och att jag behöver vara extra vaksam och prata om jag känner att jag vill köpa. Jag har haft opiater/morfin i 20-år men hade inget liv då. Vet via min kirurg läkare att jag kommer ju bli inlagd då och då för behandling och smärtlindring. Och det finns en plan gjord av alla mina läkare så känner mej trygg när jag söker vård. Jag har inte druckit alkohol pga av mina smärtstillande. Och trodde att jag kunde dricka när jag inte hade dem längre. Men det funkade ju naturligtvis inte för mej. Utan jag drack 5 dagar/veckan januari-4/7, 2022… varma hälsningar

@Fancullos1053 Vad bra att du har bra läkare som du kan känna dig trygg med. Kan tänka mig att yoga eller meditation kan vara ett bra sätt att flytta iväg tankarna från smärta, att man fokuserar sina tankar någon annanstans. Nej, alkohol är aldrig en lösning, blir lika illa som morfin som inte funkade. Kan säkert vara skönt att även få samtal med någon om din smärta emellanåt, sätta ord på dina känslor. Det är verkligen hjälpsamt och befriande på samma gång😁.

Ha det gott!❤️

@Fancullos1053 Jag har varit lite i samma sits som dig, att gömma det och helt och hållet tappa förtroendet från min fru. Förra veckan bröt jag totalt ihop på jobbet och sa till mig själv att nu fick det vara nog. Ringde då till henne och berättade om mina problem(som hon såklart vetat om men jag har ljugit om) och nu är hon ett bra stöd till mig. Jag berättar när jag är sugen på alkohol och vet att jag har ett stort spritförråd hemma(vilket kanske inte är super) men är inne på 10:e dagen nykter nu. Ärlighet(som jag inte vetat att det fanns tidigare) är numera extremt viktigt. Berätta för honom vad du känner, varför du gjorde som du gjorde istället för att dölja det för honom. Han är din stöttepelare och det är, även om det kan vara extremt jobbigt bättre att prata ut med honom om dina tankar och känslor istället för att få ännu mer inre ångest för att du döljer det för honom.

Det är grymt starkt jobbat av dig att du hällde ut det, och nu blickar du fram emot andra året som nykter! Heja dig och all kärlek åt ditt håll :D