Jag har en granne som är världens goaste, men han har problem med alkoholen. Till saken hör att han ligger i skilsmässa, så jag misstänker att det kan ha med saken att göra. Han kom idag och var rejält berusad och då sa jag till honom att jag inte tyckte om det. Då började han gråta. Jag och en annan granne försökte prata med honom, men han bara grät. Vi hjälpte honom in i hans lägenhet och sa till honom att lägga sig att sova tills han nyktrat till och det lovade han att göra. Vi tänkte försöka prata med honom när han har nyktrat till.
Hur går man tillväga med ett sånt samtal?

Var inte dömande utan visa och säg att ni bryr er. Ställ lite milda frågor i början inte pang på rödbetan. Förklara att ni bryr er och att ni inte vill att det ska gå illa men var ärliga. Vi alkoholister är bra på att förneka saker så att försöka dra ur en bekännelse är ingen bra väg att gå.

Tipsa honom om forumen här tycker jag. Det är jättefint att ni bryr er. Ni kommer att veta var han är i det här av hans sätt att svara. Men det bästa är väl att fråga om ni kan hjälpa honom med något och visa att ni bryr er, samt göra som du gjorde och tala om att du inte gillar eller accepterar att hsn är full hos dig.