Hej! Jag och sambons dotter kom bra överens förut. Men vid ett tillfälle drack jag för mycket som sedan resulterade i ett självmordsförsök. Därefter bestämde jag mig för att helt sluta ta alkohol, med hjälp utifrån. Sambon stöttar mig helt. Men efter detta talar dottern inte med mig eller sambon. Helt uteslutna blev vi båda. Jag ligger lågt själv då jag kämpar med mina egna problem just nu. Men att min sambo fick ta straff i denna form som inget gjort tycker jag är dumt. Men jag kanske inte förstår hela biten så bra? Förstår om dottern tycker jag skall bort. Men det tycker inte min sambo som älskar mig och stöttar. Hittils har det gått bra och jag vill verkligen inte dricka alkohol mer. Jag drack inte varje dag, men när jag gjorde det kunde jag bli ett rent monster. Därför väljer jag bort alkoholen som inte blir någon normal njutning för mig. Vad kan jag göra för dottern nu i detta läge? Fortsätta ligga lågt? Eller ta kontakt?

Hej @sunshinenoalko…
Du berättar så ärligt om hur du påverkats av alkohol och du känner verkligen att du vill komma bort ifrån det. Du har en oro för hur det kan ha påverkat din sambos dotter och relationen mellan er. Samtidigt är det klokt att ha full fokus på din egna förändring just nu och fint att höra att du upplever stöd från din sambo i det.

Jag vet inte hur långt du redan kommit i din process, men du skriver just nu i "det vidare livet", forumdelen för personer som känner sig ganska nöjda och klara med sin förändring. Om du fortfarande jobbar ganska aktivt med att bli alkoholfri kan du möta fler likasinnade i forumdelarna som handlar om förändring, ex "vara alkoholfri". Vill du att jag hjälper dig att flytta tråden dit istället?

Oavsett, varmt välkommen hit till Alkoholhjälpen!