Ett år med 1-2 flaskor vin om dagen. 6 veckor nu utan något. Många hälsovinster, trodde inte att pimplandet påverkade mig så. Senaste 5 åren har varit en nedåtgående spiral rakt ner i.... I stället för att sätta gränser,på jobbet och ekonomiska gränser gentemot sambo och familj, har jag har ångat på som vanligt men lagt min tid på att tänka på när jag får dricka vin, druckit vin, och tänkt på hur det inte ska märkas att jag dricker eller köper så mycket vin. Min hälsa och ekonomin har tagit största smällen. Jag mår nog bättre för varje dag och känner mig starkare men ekonomin är det värre med.

Har läst här om alla som kämpar dag för dag, ni är fantastiska. Ge inte upp.

blancanna

Tack för uppmuntran. Jag känner mig så ensam i detta och jag vet inte hur det ska gå även om jag bestämt mig för att det måste gå och jag måste avstå för att klara detta.

AlkoDHyperD

Hej, grattis till nyvunnen hälsa!
Det är inte så lätt att göra en förändring ensam. Man behöver bli sedd och uppmuntrad både i med och motgångar.
Forumet är ett stöd. Vi som läser och skriver här förstår beroendebiten men finns ju tyvärr bara i cyberrymden ?
Nu när du varit nykter en tid kanske det är lite lättare att prata om det med personer i din närhet. Bara en sån sak som att kunna låta bli vinet tänker jag kan öka din självkänsla och även minska eventuell skam förknippad med ditt tidigare drickande.
Det kan ibland vara svårare att bibehålla en förändring än att genomföra den. Ofta för att det inte syns, och då uteblir ju även belöning utifrån. Den energi och motivation som krävs för att förändra en vana behöver näring i längden.
Bra att du börjat skriva här. Responsen kan variera, men du blir sedd, det du skriver blir läst av många fler än de som svarar.
Kram

pepa

Du behöver absolut inte vara ensam! Leta upp närmsta AA-ställe där kommer du att träffa fullt av likasinnade som förstår precis hur det är. Du kan bara komma och behöver inte säga någonting om inte du känner för det, bara sitta och ta in andras berättelser och ingen kommer att ifrågasätta dig....GÅ PÅ AA-TRÄFFAR.