Har mitt liv äntligen vänt?

Min tråd "Längs den krokiga vägen" läser jag ibland när jag ser tillbaka på mitt skitliv de senaste åren. Jag har snart varit nykter i två år. Jag mår bra och känner mindre och mindre att alkoholen är något jag saknar. Har bytt arbetsplats men är fortfarande lärare. Är tillbaka på min gamla arbetsplats. Trivs bra än så länge och eleverna tycker jag är en kanonbra lärare så jobbet känns bra. Min bitterhet försöker jag lägga bakom mig och jag tänker ofta på karma. Är man elak slår det tillbaka. Till er som dricker eller funderar på att börja igen för att ni tror ni klara det. Gör inte det. Kommer sluta med en dikeskörning.

Ha en bra helg därute.

Profile picture for user anonyMu

Fint att höra från dig Mange. Hoppas att du kommer trivas på din nygamla arbetsplats och att du får lite lugn och ro med arbetslivet. Det behöver du verkligen. Skönt också att alkoholtankarna börjar ge med sig. Min egen upplevelse är att det tar tid och att det måste få ta tid. Men det blir bättre och det går bättre och bättre. Ta väl hand om dig!

Profile picture for user aeromagnus

Varit i Riga efter nyår nu. Bara strosat runt och njutit. Snart jobb och tyvärr är det lika rörigt där som på mitt gamla jobb. Planerar för vår sommarsemester i Kroatien.

Idag är det exakt två år sedan jag tog ett glas alkohol. Känner mig stolt och glad över det. Mitt nya jobb är inte så bra längre mer problem än på det gamla. Blir nog att återgå dit.

Profile picture for user Pi31415

i frihet aeromagnus!

Ja visst ska du känna dig glad och stolt. Fortsätt nu med nykterheten, eftersom den är det enda hållbara alternativet för oss som varit djupt nere i alko-träsket.

Hur det är på din arbetsplats vet jag inte, men det finns många arbetsplatser med dåliga arbetsmiljöer där människor far illa.Stress som bl.a. kan leda till sömnproblem m.m. Då kan alkohol vara en lösning för en del, som tyvärr leder till ännu värre problem.

När det gäller ditt verksamhetsområde, så är det en av de samhällsverksamheter som håller på att fallera. Tråkigt och märkligt.
T.ex. så klarar 30-50% av grundskoleeleverna inte 9:ans nationella prov i matte, och c:a 20% av de som börjar på universiteten är inte läs- och skrivkunniga på den nivån att de kan tillgodogöra sig kursinnehållen. Skrämmande!
När enskilda människor kan komma till insikt om att de lever fel, t.ex. har alkoholproblem och radikalt måste ändra på sina liv,
så borde de som styr över viktiga samhällsverksamheter kunna vakna och komma till insikt om att stora krafttag måste tas för att få till stånd förbättringar. Men tyvärr verkar inte sådan kreativitet finnas.

Ja alkohol kan ju användas som flyktmedel men problemen finns kvar. Jag får slita vidare med mitt jobb som lärare. Tyvärr kommer det bli värre och värre för kunskap är inte fint i Sverige längre och man tjänar nästan lika mycket som gymnasieutbildad som högskoleutbildad. Klart gäller ju inte alla yrken men alla yrken med människor. Förringar ej ett hederligt hantverksyrke.

Profile picture for user Jajamänsan

Jag har varit nykter i 5 år nu, och jag har 2 år kvar innan mitt löfte mot mig själv är klart. Är tveksam till om jag vill dricka igen efter det ”provet”, men ibland tänker man ”mmm, det där vinet kan det bli av, när man är klar”. Men kanske är det en dålig idé, som Aeromagnus skriver..

Varit nykter sedan 2/2 2016 dvs 26 månader. Jag knaprat Antabus under denna tid så själva iden att hålla sig nykter har inte varit så svår. Visst jag kunde ju sluta medicinera och det ska jag. Det blir efter sommaren. Så ni som är i läget att sluta dricka så börja med Antabus som en extra hjälp. Vill man inte ta den hjälp som finns då är viljan att sluta oftast inte 100-procentig. Jag mår prima i min nykterhet. Har börjat träna nu och minskat 14kg sedan januari, äter sundare också naturligtvis. Ja jag mår bäst men jag tänker ofta på hur jag var på söndagen. Ont i huvudet, abstinens, jag helgerna var ju inte så roliga. Nu kan man göra vad man vill, kan ta bilen kl 6 en söndagsmorgon.

Profile picture for user santorini

Fint att få läsa om din nykterhet. Så skönt att det går bra och att du dessutom lyckats komma i form. Ett helt nytt liv. Det är klokt att använda de hjälpmedel som fungerar. Lycka till i fortsättningen.

Dagarna går. Det är varmt och torrt och man får pimpla vatten eller cola zero. Jag håller i min nykterhet och min träning. Har gått ned 23 kg sedan januari känns bra. Semestern i Kroatien var underbar men i Sverige var det ju bättre väder men vi hade bra. Jag är på min sista burk antabus sedan ska jag stå på egna ben och det kommer gå kanon.

Jag får väl ducka eller ta smällen so en man. Har varit tjänstledig ett år från min gamla skola men är nu tillbaka. Vi hade ett kontrakt om lämna blod mm under 2017. Tog mitt senaste glas 3e februari 2016. Så jag frågade min chef om hur vi skulle göra. Jo jag ska lämna oförberedda stickprov under detta år också. Men icke då nu ska jag träffa läkare på torsdag på företagshälsovård och lämna blod. Ja jo man kan ju tänka sig att jag fan får skylla mig själv. Som man bäddar får man ligga. Sluta böla magistern, väx upp ta konsekvenserna. Arbetsgivarens motivering är att de bryr sig om mig och inte vill att jag trillar dit igen... Kanske är det så men min känsla säger kontroll och misstro. Min fru misstror mig också. Mina arbetskamrater ger mig stöd och tilltro.

Jag blev faktiskt besviken att få träffa läkare. Jag behöver inte det jag mår prima, inga tankar på att supa, tränar har nu gått ned 30kg. Jag mår bra. Varför kan ingen jävel bara ge mig en klapp på axel du är så jävla bra. Vi tror på dig men när du känner oro kom till oss. Så nu när jag simmat här i simhallen 2000m så här på fredagskvällen så går mina tankar om världen vore bättre med en alkis mindre. Det är så jag känner nu. Jag har känt mig stark men energin rann ut. Jag får nog stanna i ändå för min sons när jag ser han leka i vattnet ser jag mig själv som liten. Nä nu ska jag inte gnälla mer men besvikelsen sprutar ur mig just nu.

Profile picture for user Rosette

Det är så imponerande att se alla steg du tagit, följa din förändring och vilka strategier du använt. Du har verkligen vänt om helt och önskar att flera i din omgivning kunde se detta. Lita på dig och förstå vad du faktiskt bemästrat.

Inte konstigt om du kan känna olust och kanske nedstämdhet när du inte känner dig litad på efter allt jobb du gjort och fortfarande gör. Både med alkohol, vikt, hälsan överlag.

Tyvärr är det nog något flera kan uppleva som gjort en förändring av sina alkoholvanor. Du är i din process, de som är i din närmaste omgivning är i sin. Det Kanske kan handla om oro och rädsla. Omtänksamt, men som visar sig på ett sätt som är svårt att ta till sig av. Kanske kan det handla om tillit. Tillit kan behövas byggas upp. Ibland tar det längre tid än man tror.

När du ser din egna förändring, vilka vinster är du mest nöjd med? Att klappa sig på axeln, finns det något som du kan ge dig själv just nu som skulle kunna bli en liten klapp?

Trots att det känns tufft just nu när du upplever en del motstånd är du här och sitter ord på hur det är för dig. Flera kan säkert känna igen sig i dina ärliga reflektioner och ser ditt inlägg som hjälpsamt.

Tack för du berättar här öppet för oss hur det är för dig just nu. Det ger oss chansen att ge dig stöd.

Vi finns här och cyberklappar dig på axeln! Bra jobbat aeromagnus!

Varma hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen

Profile picture for user AlkoDHyperD

Så sorgligt det är att det fortfarande finns hierarkier i olika sorts ohälsa och diagnoser. Två och ett halvt år nykter och fortfarande möter du misstro. Inte konstigt att många väljer att inte söka hjälp av rädsla för att bli ’avslöjade’ och mötas av omgivningens skambeläggande.
Vilken annan sjukdom eller diagnos med risk för recidiv eller sjukdomsskov skulle resultera i en liknande behandling?
Det borde ju räcka med att arbetsplatsen har regler som arbetstagarna vet om och att man kopplar in företagshälsovården vid behov, dvs om personen återinsjuknar.
Tråkig kultur i ledningen på din arbetsplats låter det som. Och fint att arbetskamrater och elever uppskattar dig - de som räknas och känner dig och vilkas omdöme baserar sig på hur du är som person, lärare och kollega.
Ofta är det tyvärr så att det vi gör bra inte får lika mycket uppmärksamhet som när vi misslyckas.
Och det är helt rimligt att känna besvikelse över brist på uppskattning och tillit.
Kram

Profile picture for user Anders 48

Och jättegrattis till dina 2 1/2 nyktra år. Wow! Förstår hur du känner inför att fortsatt behöva kontrolleras. Nog för att vi är alkoholister, det vet vi så väl, men man måste också få möjlighet att lägga bakom sig. Paketera, plombera och lägga på hyllan. Att då igen behöva träffa en läkare är ju lite som att kastas tillbaks till det som var. Tror inte att vi behöver den "hjälpen" - det klarar vi så bra själva. Tycker som AlkoHD att företagshälsan kontaktar man väl om man skulle återinsjukna. Tycker hela grejen låter dum. Hoppas att du slipper! Åter igen grattis till dig. Jag tar rygg på dig och hoppas att jag snart också kan säga att jag varit nykter ett par år:-) Men nu: En dag i taget. Inte skynda......

Profile picture for user Ellan

Hej,
En fundering... gällde inte kontraktet under en viss tid? Så hade jag det i varje fall. Lämnade blod under ett år och sedan har vi från båda parter kommit överens om att avtalet är uppfyllt och ”avslutat”. Jag skulle bli väldigt förvånad om jag återigen skulle behöva lämna blod. Finns ju ingen anledning från arbetsgivarens sida om de inte misstänker att jag återigen har problem. Vilket i så fall gäller alla på min arbetsplats. Förstår din besvikelse och frustration i detta. Låt dock inte den känslan ta för stor plats. Uppenbarligen finns inte kunskapen hos de personer som anser att detta är en bra sak. Vore kanske bättre om alla anställda lämnade prover? Skulle nog ge ledningen lite att fundera över... Nej prata du med företagshälsovården och säg hur du känner och mår. Sköter du ditt jobb som du ska och har tagit ansvar för ditt tillfrisknande så tror jag inte ens att de har rätt att kräva det.
Du är grym, fortsätt precis som du gör. Du ska vara stolt över dig själv. Och ingen kan ta vår nyktra tid och våra framgångar ifrån oss.
Kram
Ellan

Kontraktet gäller tillsvidare men först året skulle det lämnas blod varje månad. Efter ett år skulle det omförhandlas och vi kom överens om stickprov. Jag tog tjänstledigt tog jobb i annan kommun men valde att återvända. Jag trodde i mitt enfald att tre år av nykterhet skulle vara ett bevis nog men käftsmäll fick jag. Jag fräste åt min chef i fredags att stickprov är ok men att se en läkare är inte ok för jag behöver inte mangla saker jag behöver lämna det gamla bakom mig. Det enda som kan hjälpa är himlen via graven för förståelse och förlåtelse kommer det nog aldrig bli.

Så känner jag mig just nu. Funderar på hur jag ska göra med allt. Att ständigt bli påmind om hur usel jag varit som pappa, make, medmänniska och person gnager i mig. Jag vet att jag varit usel men hur länge ska man få sota för det? Vad är rimligt? Det enda som verkar kunna lösa detta är en plats 2m under gräset. Jag ska lämna min röst imorgon i valet och sedan ska jag göra mitt val...

Profile picture for user santorini

men nu får du ändå sluta tänka såna tankar. Du har klarat av att bli nykter och vara nykter i 2,5 år. Bra gjort! Skit att du känner att folk inte litar på dej ändå. Ja livet är inte rättvist alla gånger men det får du ta. Du kan inte förstöra din sons liv genom att själv ta livet av dej för den sakens skull. För att du är bitter och kränkt just nu. Du pratar om himlen och graven men det är en väldigt egoistisk tanke. Istället får du bita ihop och visa att du är fortsatt pålitlig. Det blir bättre igen. Man blir utsatt för mycket orättvisa men döden är inte en lösning på det. Jag tror på dej, du har gjort ett jättebra jobb! Fortsätt framåt!

Profile picture for user Chastin

Gör det inte. Agera inte på dina känslor. Du behöver nån att prata med om detta. Jag föreslår att du ringer nån av alla hjälplinjer, MIND till exempel. Du kan även chatta med dem. De har stor erfarenhet av att möta människor som mår som du gör just nu.

Du anar inte vilket helvete du lämnar över till dina barn om du tar ditt liv. Det är det värsta som kan hända! Så länge du lever kan allt både förändras och förbättras.

mind.se
tel: 90101

Jag lämnade min röst kl 8.00 i vallokalen. Jag åkte ned till platsen som skulle bli PLATSEN.. Jag tittade på min mobil min son mitt allt. Ska jag vara en egoistisk person igen? Ska jag tänka på min son? Vill jag se min son växa upp, bli pappa? Vågar jag ta den andra vägen? Kan jag svara JA på dessa alla frågor är valet lätt. Det kunde jag inte. Jag kan inte lämna min son, skada honom för livet. Jag vet inte i nuläget hur taggen ur mitt hjärta ska försvinna. Den måste bort och det snabbt för den gör att mitt hjärta blöder. Energin rinner ur min kropp, ur mig. Jag får fundera på detta när jag kör mitt träningspass idag. Jag kanske helt enkelt får förlika mig med tanken på att en gång alkis, alltid alkis oavsett vad jag gör för val. Jag hatar mig själv för de tankar som snurrade i mitt huvud igår och natten som var. Jag vill bara kapsla in tre skitår av mitt liv och gå vidare utan att behöva se tillbaka, utan att behöva bli påmind.

Profile picture for user Ullabulla

Det trauma som uppstår av att vara aktiv alkoholist och de sår som uppstår av det skapar minnen som gör ont.
Som nykter vill man förmodligen bara blicka framåt och inte bli påmind om att man faktiskt har en sjukdom som kan blossa upp igen.

Likt en cancerpatient som går på kontroller och påminns om att risken för insjuknande finns kvar.
Kan AA vara något för dig?

En chans att jobba för fortsatt nykterhet och att reparera det som fortfarande gör ont?

Jag går ganska regelbundet till AA. Det håller mig inte nykter på det sättet utan att jag helt enkelt inte vill leva det livet jag hade.

Profile picture for user Nordäng67

Eller är det bara en diffus känsla? Är det saker Du gjort och sagt under fylla? Eller är det besvikelse över att folk misstror dig? Lättare att få bort taggen om Du vet vad det är för något tänker jag! Då vet Du hur den skall tas ut så att säga! Otroligt starkt av dig att välja den nyktra vägen! Beundransvärt! Har insett hur svårt det är för en alkoholberoende person att göra det val som Du har gjort! Fortsätt med det så Du inte hamnar i eländet igen! Håller egentligen hus på anhörigsidan men läser här ibland också. Heja dig!

Jag har pratat med två av mina kvinnliga kollegor som jag anförtrott mig åt. De kommer stötta mig och en av dom sa att hon följer med om jag vill till Previa på torsdag. Hon kunde kompa ut. Var gulligt av henne skulle tänka på saken. Känns skönt att mina kollegor ser upp till mig iaf.

Profile picture for user Anders 48

Låter bra att taggen är halvvägs ute - och att du har kollegor som har förtroende för dig - och som du också har förtroende för. Hoppas att det löser sig - och att du blir "släppt". Så att du slipper påminnas om det som var - och istället tänka idag. Och framåt.

Alkoholen är ett passerat kapitel för mig. Jag har inte ork, tid, lust eller vill offra saker för sprit, vin och öl. Jag mår prima, jag har pengar (även om inte det var ett problem när jag drack), jag har en glad familj men en arbetsgivare som inte litar på mig, ja inte min fru heller för den delen.

Profile picture for user Huskatten

Blir så arg över att höra hur din omgivning liksom bara går och väntar på det (oundvikliga) återfallet. Trist, negativt och kontraproduktivt. Men sån är väl synen på oss alkoholister? Att förr eller senare trillar vi dit igen. Kanske att jag (hos din arbetsgivare-chef) anar en känsla av behov att känna sig förmer än, bättre än dig. Så tänker jag på den gamle författaren och suputen PO Enqvist. Som för många år sedan spolade kröken för gott. Han lever som, och kallar sig, helnykterist sedan dess. Vägrar begreppet nykter alkoholist, för varför ska han behöva dras med alkoholist-termen när han inte längre är alkoholist?

Under tiden som din arbetsgivare nitiskt avkräver dina blodvärden för kontroll, kommer x antal anställda (inte minst högre upp i näringskedjan) att utveckla ett beroende i det fördolda. Kanske får de snart en ny stackare att ta hand om och rehabilitera enligt den senaste alkoholpolicyn!

Profile picture for user Ullabulla

Insett om mig själv är att jag har "sjukdomen medberoende
Den har utvecklats under många års pressat liv där jag hittat överlevnadsstrategier.

Jag har många gånger halvt friskförklarad mig när jag varit symtomfri.

Men sen har jag stått där igen full av medberoendebeteende.

Vi dricker ju inte,men saker händer runt oss eller vi gör val som inte är bra för vår sjukdom.

Så termen alkoholist kan man ju sätta termen aktiv eller nykter framför,beroende på hur man väljer att leva sitt liv.

För mig är det en pågående handling där jag får vakta mitt beteende.
Annars står jag där igen.

Så att för evigt få stämpeln alkoholist behöver inte vara en nackdel om man på det sättet behåller respekten för styrkan i den.

Så tänker jag och det utan att det nedvärderar vare sig mig eller någon annan med en beroendesjukdom.

Ja man kan vända på det från flera håll. Det jobbiga är att om man hela tid blir misstrodd så försvinner till slut motivationen. Tänk själv om din tränare hela tiden säger till dig att jag tror inte du kan klara detta. Hur gör hjärnan och känslorna då? Läkaren i torsdags 13/9 gav mig lite hopp. Han sa till min chef rent ut att om nu dessa prover vi tar fram till april (4 stycken) så får ni släppa för då ser ni ju att han försöker allt han kan. Så det kändes skönt. Så den där taggen som gnider i mitt hjärta multnar sakta bort.

Hej aeromagnus,
Ja, det förvånar inte att det till slut är läkaren som sätter ner foten. Det var på tiden! Och skönt för dig att äntligen kunna se ett slut på en onödig och i längden kontraproduktiv kontroll. Chefer och arbetsgivare är amatörer när det gäller det gäller alkoholrehabilitering men har ändå makten att genomdriva diverse åtgärder för att vara duktiga med sin alkoholpolicy. Idiotiskt! De saknar helt enkelt kompetens att göra sig delaktiga i en vettig behandling.

Har kommit upp på rätt köl igen tycker jag. I februari firar jag tre år som nykter... Frugan litar inte på mig än. Vet ej mer vad jag ska göra

För vi kan ju aldrig lova någon annan livslång nykterhet, hur gärna vi än skulle vilja. Vi kan falla tillbaka om ett år, eller tio. Eller aldrig. Självklart ska vi göra allt för att hålla oss ifrån ett återfall, och om det sker - så snabbt som möjligt komma upp på banan igen. Men, vi måste ju också få känna glädje i den nykterhet vi har valt! Idag, Imorgon, och alla andra nyktra dagar vi har framför oss. Utan att mötas av misstro och tvivel.

Då blir det lite sorgligt att läsa om din fru, som antingen har svårt att glömma det som varit. Eller har en oro för vad som kan hända. Det hjälper inte henne att må bättre, och inte dig heller. Har inga goda råd att ge. Prata med varandra om ni kan.

Det rullar mot jul, en nykter jul naturligtvis. Läser en hel del här på forumet. Kommer upp många hjälptrådar men det verkar som om de som behöver stöttning faller åter i alkoholens klor. Får väl hoppas på det motsatta. Nu börjar en tuff tid för mig som lärare med jobb, jobb och jobb. Utvecklingssamtal på kvällarna, bedömning och betyg. Ska sätta ca 250 betyg. Skulle behöva några extra dagar nästa vecka för att fixa allt men det finns ju nätter :) Hoppas ni där ute har det bra och ni som läser det och sitter i klorna på alkoholen. Det finns en väg ut men hjärtat måste vara med. Och du.... nej du klarar det inte själv du behöver stöd.

Nu har det gått tre år av nykterhet. Jag är stolt över mig. Ska lämna mitt sista blodprov i maj. Alla prov under två år utan anmärkning. Nu har mitt liv börjat på allvar igen och det känns underbart. Ni som läser detta och vacklar. Det går om man vill. Ta all hjälp ni kan få. Tyvärr litar fortfarande inte min fru på mig och det är det jobbigaste.

Profile picture for user mulletant

Det slog mig en tanke när jag läste att det är jobbigt för dig att din fru inte litar på dig. Kanske du kan tänka som vi anhöriga; det är hennes problem, du kan inte göra mera åt det än du gör nu - du är nykter. Och det är du för din egen skull. Hon lider säkert också över att hon inte kan lita på dig men detsamma gäller henne - den enda hon har makt över är sig själv och sina egna val.
Härligt att läsa att ditt liv är underbart, njut och var stolt över dig själv! / mt

Idag lämnade jag sista blodprovet på Previa. Kändes skönt att få ett avslut ett mål att uppnå. Nu ska jag fixa allt på egen hand. Har mina verktyg ifall att om eventuellt det kommer ett sug ett bakslag. Det ska det inte. Tyvärr har min son som är 10 år fått grav skolios och troligtvis en tuff operation. Gäller att vara stark för alla. Min träning går bra. Köpt en ny hybridcykel och cykeltränar en del. Mår ganska bra. Som lärare på högstadier det just nu tufft jobbmäsdigr med mängder av nationella prov att rätta och flera hundra betyg att sätta.

Har ett nytt beroendeframkallande uppdrag. Jag älskar cykling. Cyklar till jobbet 7 mil tor. Ja träningen är en mycket nyttigare drog än A. Så ni som funderar på att sluta med A gör det och börja träna.

2019 går till det året med kanske mest helvete av allt. Haft en bra semester. Skulle köpa bil hittade en fin nybesiktigad pjäs. Åker dit men bilen stannar. Hyrbil. Upp kollar runt lite köper den begagnad pjäsen. Kör hem den. Bilen den "nya" stannar i Nybro. En bil i Nyköping, en bil i Nybro bor inte i närheten av några av dessa städer. 30000 har kalaset kostat mig. Ja det är materiella ting.

I tisdags ringer polisen. Nu har mitt gamla fackförbunds polisanmälan mot mig behandlats. Trolöshet mot huvudman. Vad jag vet så anser dom att jag skrivit upp resor jag inte är berättigad till. Jag hade ett möte med dom 2016 då de inte ville säga vilka resor det gällde. Detta har pågått mellan 2014-2016. Alla mina resor är attesterade genomgått revisionskontroll mm uppskickade till förbundet. Jag är helt knäckt går och funderar OM OM jag gjort något fel. Jag skötte en hel lokalavdelning själv i princip samtidigt som jobb samtidigt som jag inte fick facklig tid av min arbetsgivare trots lagstöd. Polisförhör på tisdag jag är så orolig även om jag mig veterligen inte gjort fel.

Förra veckan fick jag åka ambulans in på natten misstänkt krampanfall de trodde tia eller stroke men alla prover bra och ct-hjärna likaså. Jag åkte förbi affären med gröna skylten nu flyr jag. Jag flyr men jag körde förbi. Jag har lovat mig att aldrig mer fly mha alkoholen. Snart 4 år nykter så ska det förbli. Jag är dock helt psykiskt tagen, sover inte på nätterna. Min känsla säger att man försöker sätta dit mig. Ingen skön känsla.

Så klokt av dig att inse att du inte ska ta a till flykthjälp! Du har gått igenom mycket ’jävelskap’ förut så du tar dig säkert igenom detta också. Jag finns här i bakgrunden och hejar på dig allt vad jag orkar. Några andra ’gamlingar’ hänger också här emellanåt och lite i perioder. Forumperiodare. Nyktra och städade men inte alltid problemfria. Det hör livet till.
Kraft och seg vilja önskar jag dig! / mt

Profile picture for user Strulan65

Det låter ju helt förfärligt men hoppas att du har ett bra skyddsnät som hjälper dig nu.
Starkt att inse att alkoholen inte skulle hjälpa dig nu.
Du skall se att det kommer lösa sig, vet du att du har gjort rätt så läggs det ned.
Fortsätt kämpa/: kram Strulan ??❤️

Profile picture for user Sisyfos

Starkt jobbat att inte fly med alkohol.
Kan du få nån annan hjälp istället? Prata med någon, avslappning eller nåt.
Eftersom du inte har gjort något fel så har jag svårt att tänka mig att du skulle kunna åka dit och bli straffad. Men nu är det i rullning och går kanske ganska snabbt. Sen kan du lägga det bakom dig. Fortsätt med cyklingen. Den typen av rörelser är som balsam för själen.

Jag har gjort två misstag som uppdagats jag har betalat ut dubbelt för två resor under två år och dessa har jag erbjudit mig att betala tillbaka. Var klantigt men ej gjort i uppsåt utan ett mänskligt misstag pga för mycket att göra. Jag är inte mer än människa. Jag känner mig ändå stark mot alkoholen. Jag är människa.

Min son har diagnostiserats med öppet ryggmärgsbråck och ska opereras i 10 timmar i februari. Han har skolios, saknas ben i ryggraden mm. Idag 11/12 kom det brev från polisen igen. Jag ska på ytterligare kompletterande förhör kring det jag skrev ovan. Jag orkar snart inte ta emot fler negativa beslut/informationer. Allt går åt helvete just nu. Jag vill fly med alkoholen men jag vet att det bara är en ridå, en sminkning. Mina problem försvinner inte.

Profile picture for user Nurture

Hej,

Det du skriver berör mej starkt. Du behöver vara stark nu för din grabb. Det är det enda viktiga. Har du gjort misstag är det mänskligt. Polisförhör är läskigt men måste de fråga mer, så..

Du är viktigast - du och din hälsa. Sköt om dej nu.

Styrkekramar ?

Ja min fru också.... Igår körde jag. Ställde bilen utan för systemet. Tog min plånbok, steg ur bilen. Gick mot dörren. Vände 3 meter innan. Satte mig i bilen och körde hem. Alkoholen är en vän, ingen fiende. Jag har lovat mig att aldrig fly, gör mitt bästa. Att fly med alkoholen, ja det dövar men det hjälper inte.

Förhöret flyttat till efter helgerna då min advokat fått rycka ut på en häktning.

Jag mår psykiskt dåligt, stressad av allt på mitt jobb som lärare nu. Glömmer saker, hittar inte ord mm. Imorgon ska jag göra magnetkameraundersökning av min hjärna då jag fick ett krampanfall för 2 månader sedan.

Profile picture for user siggestardust69

Tjo AM
Kommer ihåg dig från förr! Du är en klippa , som peppat alla här på AF tidigare! Starkt av dig att ge fan i alkoholen! En sak är säker, du fixar dina problem bäst med en nykter och klar hjärna.
Allt kommer lösa sig, ta det lugnt och hämta kraft!
Du fixar detta ?!
Kram Sigge

Profile picture for user Vinäger

Vilken mardrömssituation du hamnat i. Känner din ångest rent fysiskt. Så många känslor. Vanligtvis utsätts vi för en sak i taget, men det här...

Självklart vet du att du möter både dig själv och din familj bäst nykter. Det stora är att du inte bara vet det, utan att du också gör det. Det är stort! Du är värd all respekt. Från djupet av mitt hjärta önskar jag dig all lycka du kan få vad gäller allt du räknat ut för.

Många många kramar

Profile picture for user nystart

Jag hoppas allt gått bra för dig Magnus, jag tänker ofta på dig och vilken kämpe du är. Även om jag aldrig lyckats bryta mig loss på samma vis som dig önskar jag att jag var lika stark som dig. Jag vill också önska dig en God Jul.

Profile picture for user nystart

Jag ser att du har haft det jobbigt sista tiden, jag själv som gärna ser ursäkter och drickar pga det blir orolig för dig. Skriv gärna att du är okej. Vad du skrivit sista tiden är verkligen oroväckande och jag ser många likheter med med när jag själv får nog och dricker.

Ja tiden har varit tuff. Jag trillade dit den 3/1 men jag lyckades bromsa mig till 5 huttar. Jag är så arg på mig själv för detta men jag orkade inte helt enkelt men som sagt jag slutade snabbt och har inte rör skiten sedan dess och det är jag stolt över. Kände nog bara för att dra. Vi har fått avliva vår gullekatt också så 2020 har börjat ungerfär lika jävla illa som 2019 startade. Ska ha telefonmöte med min advokat på onsdag sedan blir det ytterligare ett polisförhör. Trolöshet mot huvudman. Ja jo jag har råkat dubbelbetala två resor för mig. En resa anser de jag inte gjort för fyra år sedan. Jag som åkte runt så mycket har ju ingen koll på detta nu flera år efteråt. Känner mig smutsig. Väntar på operationstid för vår son, han ska göra en ny röntgen som de skickar upp till Linköping sedan väntar en tung period. Mitt uppe i detta kan det också bli rättegång. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska reda ut detta. Jag tar en dag i taget. Jag har iaf jobb, familj och ja mitt vardagsliv är egentligen ganska så bra men det är mörka moln som hänger över mig.

Ett (mindre) återfall är ingen fara - så länge du verkligen stannar vid det. Det verkar du också ha gjort. Bra där. Det farliga är förstås om vi tittar bakåt och tänker att det var ju inte så farligt, en gång till kan nog funka. Och det gör det. Ännu en gång går det nog också bra. Det är då det första återfallet blir farligt. Om vi använder det för att rättfärdiga nästa.

Men allt det där vet du ju.

Hoppas verkligen att det ordnar sig med arbetsresorna. Känns som att du har en i negativ bemärkelse nitisk arbetsgivare. Har förstås inga detaljer, men det kan knappast handla om några jättebelopp. Och om det finns den minsta tveksamhet kring att du gjort detta medvetet borde det inte behövas en rättegång. Vad hände med hellre fria än fälla?

Håller tummarna för att det går bra med allt. Framför allt för din son, som förstås är allra viktigast. Skönt att höra att du har din familj som stöd.

Kram

Nej resorna gäller ett uppdrag utanför arbetet jag haft för 4 år sedan. Jag lämnade föreningen/förbundet eftersom jag fick ta oförtjänt kritik från ett fåtal medlemmar. Nej jag kände att dricka ja det var ju skönt för stunden men ingen räddning i längden så jag slutade dricka på eftermiddagen och har sedan dess hållit mig till dricka.

Profile picture for user Självomhändertagande

Hej Magnus. Jag är ganska ny här, lite mer än 2 veckor. Har levt med en alkoholist i många år och jag lever äntligen ensam. Mycket gick åt helvete. Riktigt mycket faktiskt. Fast nu ska jag inte prata om mig. Jag halkade in på denna tråd och läser om din resa. Jag tror att det är många av oss som möter motgångar i våra liv, en del möter fler än vad vi mäktar med i stunden. Då är det lätt att vilja fly. Vi hanterar våra motgångar på olika sätt. Vi har olika verktyg att hantera våra motgångar. Jag tänker att jag vill dela med mig till dig, att öva på att vara i nuet via mindfulnessträning kanske kan vara ett sätt? För mig har det blivit ett sätt att hantera min bipolaritet utan att medicinera sedan många år och då vill jag tillägga att jag har varit riktigt sjuk. Jag stannar upp i allt. Jag möter mig själv i allt. Jag har mycket att arbeta med och jag ser mitt mönster som medberoende. Jag tänker bryta det mönstret och jag hade aldrig sett det om jag inte övat mindfulness. Nu skrev jag mer om mig ändå och jag tror att jag gör det för att jag tror att det kan hjälpa dig att öva på att vara i nuet. Det finns en teknik som handlar om att stanna upp, observera det som sker i stunden, acceptera det som sker i stunden, och sedan välja att svara på det eller att släppa taget om det. Just den här tekniken kallas SOAS och du kan googla mer om du är nyfiken. Jag tänker att de där mörka molnen kanske du kan öva på att skjuta åt sidan. Idag hade jag själv en ångestattack och det har jag väldigt sällan. Jag övar på att vara medvetet närvarande i varje stund. Jag la märke till ångesten och tänkte att det var ok att den var där, jag ska inte låta den ta över. Jag har extra stresspåslag i mitt liv just nu och det har varit så sedan tidig höst. För många år sedan så blev jag alltid hypoman av ökad stress, det krävde tung medicinering och jag kunde inte leverera på arbetet då. Så kunde det vara länge. Jag har lärt känna alla mina triggers och jag lever ett ganska tråkigt liv. Inga barn. Trots att den tidigare längtan var min kamp att bli medicinfri. Det är ok och det har varit en sorg. Jag förstod inte varför jag skulle leva vidare om jag inte fick barn. Det är många dagar jag inte förstår varför jag ska leva, men jag är inte deprimerad. Bara ledsen och trött på att jag har ett medberoendemönster som jag vill bli av med till varje pris. Det har kostat på.
Du har arbete, du är lärare och du arbetar hårt. Din son ska opereras. Jag hoppas att din fru litar på dig igen. Du har motgångar. Du har klarat av massor och jag är så tacksam för att du skriver här. Vi kan alla bli sjuka i våra sjukdomar. Ingen är immun. Du har kunskap om din sjukdom. Fortsätt ta en dag i taget. Det är inte realistiskt att ha koll på allt. Jag har läskigt många minnesluckor från tiden då jag var sjuk i mina skov. Jag lever. Du lever. Allt kan bli så bra. Det låter som du prövar göra det bästa du kan.

Livet är upp och ner! Jag gillar devisen "allting kommer att bli bra"! Lev!

Ta hand om dig!

Så starkt av dig att sansa dig och sluta dricka. Det känns så otroligt sorgligt att det här ska behöva hända dig känns som att det läggs enorma resurser på något som kunde ha gått till något vettigare.
All styrka till dig och jag hoppas förhören går bra och ännu mer att sonens operation går bra.

Läser om hur du har det... så mycket skit, en del gammalt. Jag minns ju hur det var när du var mitt i det. Hoppas innerligt att oklarheterna med dina resor når sin slutpunkt nu. Även om du blir dömd och även om det är hur jäkla orättvist som helst är det bättre med ett klart besked och en slutpunkt än att vara i ovisshet.
Hoppas också att sonens operation ger bästa möjliga resultat! Det är långt viktigare på lång sikt.
Du har verkligen fått mer än nog och mer än vad nån förtjänar - men livet är ju inte rättvist. Vi som följt dig här vet allt du tagit dig igenom. Fantastiskt att du kunde bryta efter de huttarna du drack. Enorm seger!
Ledsamt med katten. Jag har levt med katt hela livet så jag vet tomheten när de måste flytta till katthimlen...
Allt, allt det bästa önskar jag framöver! Och kraft att ta dig igenom det du ännu har framför med rättsväsendet. Du skriver säkert och berättar, vi härinne hejar på dig! / mt
Jag önskar dig massor

Tack för de fina orden alla. Jag ska kolla upp detta med SOAS. Jag känner inget sug av att dricka. Jag vet att det bara är skit. Jag har ju ett bra liv egentligen men det har varit för många orosmoln som hänger över en som ett tungt åskmoln som skall explodera. Jag har en famil, ett ok jobb, hus, husvagn, kärlek ja allt vad man egentligen kan önska sig. Det är de där jäkla osäkra molnen som hänger över en. Jag är van att ha kontroll, nu ligger det i andras händer och det gillar jag inte. De där resorna gäller ca 6500kr och jag har erbjudit mig att återbetala allt. Det gjorde jag så fort jag förstått att det blivit galet. Alla som känner mig vet att jag aldrig skulle mygla med pengar. Jag har för mycket samvete för detta. Imorgon ska jag ha telefonmöte med min advokat. Hennes ord efter första förhöret ekar än. "Du kan ju inte bli dömd för mänskliga misstag" "Ja hade andra fått samma granskning på sig som du, då hade inte många klarat sig." Jag tar mig igenom detta också. Jag är starkare nu än för fyra år sedan.

Mår psykiskt skit just nu. Polisen har inte hört av sig kring trolöshet mot huvudman och vi har ingen operationstid än för vår son och det har tillstött en del problem. Mår dåligt att vänta på allt. Allt känns så jävligt. Jag är dock nykter.

Profile picture for user Självomhändertagande

Hej, visst är det jobbigt att vänta. Jag väntar också, på att komma vidare då jag har fastnat mellan flera stolar. Jag sa högt häromdagen till en människa i telefon att det känns som att jag väntar på att dö. Han sa, "det gör vi alla" och i det där så fick jag ett litet skratt. För jag insåg att jag tillåtit väntan ta över. Vi väntar alla på att beslut ska tas, någon medicin ska verka, livet ska bli balanserat, molnen ska förvinna, att snön ska komma eller inte komma och jag längtar till våren och sommaren. Under tiden så behöver jag leva nu. Så jag säger detta även till dig och din familj. Vad kan ni göra tillsammans just nu? Kan ni vara tacksamma för att ni har varandra och vad kan ni göra i den stunden som är just nu? Prata om ett minne, se på bilder, prata om vad ni ska göra efter operation osv. Jag säger även detta till mig själv. Livet är nu. Vad kan du göra under tiden som du väntar?
Du är nykter! Heja dig!

Profile picture for user bo1995

Som svar på av aeromagnus

Hej aeromagnus!

Väntan kan knäcka även den starkasta, men det finns hjälp att ta till.
I sommras så fick min fru besked om att hon hade en hjärn tummör,
Behandling på börjades omgående, och jag kan säga dig att väntan innan vi fick besked om behandlingen fungerade eller inte, hade kunnat knäckt mig.
Men jag har övat mig i många år, på att ta en dag i taget.
Och saker som ligger utom ens makt att påverka, är det bara att släppa. Lättare sagt än gjort, jag vet. Men inte omöjligt.

Och kom ihåg att du är nyckter, allt annat är av underordnad betydelse.

Egentligen finns det bara 3 dagar, igår, idag och imorgon. Och av de 3 är det bara idag som är viktg.
Det sista är ett citat av någon vis person som jag glömt namnet på.

Mvh Bo

Idag fick jag mejl från min advokat. Åklagaren lägger ned alla åtalspunkter om trolöshet mot huvudman. Jag är så glad och lättad. Tjoohooo och snart ska vår son få sinoperation gjord.

Profile picture for user FinaLisa

Vilken lättnad!
Så befriande det måste kännas att kunna lägga detta jobbiga bakom dig nu.
Lycka till ? med sonen ?
Kram ?

Vad bra! Så otroligt onödigt allt det här har varit. Men du har klarat det nykter. Bra jobbat! Pusta ut nu!

Ja det är oerhört skönt och nu kan jag fokusera på min sons stora och komplicerade operation om ca två veckor. Känns som om jag ytterligare fått tillbaka en del av mitt liv.

Imorgon 1/4, tyvärr inget aprilskämt så läggs vi in jag och vår son för hans 10h långa operation som kommer äga rum 2/4. Det kommer vara en av de längst dagarna i mitt liv. En av de värsta också men jag ska ta mig igenom detta eller ja VI ska ta oss igenom detta MEN UTAN alkohol som dövningsmedel eller flyktmedel.

Önskar er lycka till. Så skönt att läsa att du möter allt det ofattbart jobbiga nykter. Den finaste gåvan du kan ge din son.

Kram

Allt har gått prima. Vi är hemma med vår son. Rehabiliteringen har gått bra och de var fantastiska i Linköping. Operationen tog 5h sedan låga jag inne på NIVA (neurologiska intensivvårdsavd.) i 19h det var en tuff tid att se sin son ta sig igenom smärtan med tårar rinnande. Men som sagt vilken fantastisk personal.

Åh så skönt! Pusta ut nu.
Och skönt att du är nykter. Du har klarat många prövningar nykter nu... tänk om du inte hade slutat dricka. Det går ju inte att klara av den här typen av situationer om man dricker... kan vara värt att reflektera över och känna stolthet för.

Profile picture for user Strulan65

Så skönt att allt gått bra och håller med Sisyfos, vilken hjälte du är// kram Strulan ?❤️?

Mitt arbete håller på att ta knäcken på mig. Att vara lärare ja det kan vara jättekul men alla behov som ploppar upp som man ska reda i det funkar inte. Suget att fly har ökat men det kommer inte ske för det blir ju inte bättre för det men mentalt slutkörd är man.

Profile picture for user miss lyckad

Många lärare verkar ha det jobbigt.Du kanske ska se dig om efter annat jobb? Eller annan skola..Har en närstående som också är lärare..Han har bytt skola 2 gånger för att man lastade på dom friska lärarna mer lektioner pga sjukskrivna kolleger..Det är brist på lärare i dom flesta kommuner, så guldläge för att byta skola..Jättetrist att du är slutkörd..Sjukskrivning kanske?