Hej!
Är en rätt vanlig tjej i mångas ögon ,27 år och har precis blivit sambo och fått nytt jobb!
Men så är det den där alkoholen. 7 av 10 gånger jag dricker kan jag inte sluta. Jag dricker tills jag inte minns mer. 3 utav dessa tillfällen kan jag gott och väl sluta efter 2 glas vin hemma i soffan och är så STOLT att jag är nöjd efter det och minns hela kvällen. ( helt sjukt att det gått så långt att man tänker så). Men de andra gångerna säger jag konstiga saker jag inte minns. Jag har använt våld mot min familj och jag är väldig elak. Gång på gång på gång beter jag mig illa och varje gång blir det tårar om att jag ska bättra mig och dricka mindre. Men denna gång efter fredagen, som skulle bli vårat fredagsmys slutade med att jag slog min sambo. Mest av allt att jag äventyrar mitt jobb genom att komma till jobbet bakfull? Hur fan tänker man?

Jag minns inte detta och han och jag kom överens om att jag kan inte hantera alkohol. (vilket vi, mest jag vet sen innan men man hoppas ju alltid på en förändring, eller lurar sig själv) Han är väldigt stöttande och var mer ledsen och besviken än arg.

Detta har pågått under säkert 7 års tid då mitt vuxna liv började. Så kan säkert rabbla upp 10000 gånger jag betett mig såhär. Jag blir också så full att jag tappar balansen och slår mig rejält, har fått åka till akuten 3 gånger och har fina ärr i ansiktet och på kroppen. katastrof.

Jag inser att jag har problem med alkohol. Jag VILL inte bli den som blir lämnad för att jag dricker och beter mig som ett svin. Och slår min sambo? Det är helt sjukt. Det känns som en helt annan människa kommer fram när jag dricker för mycket.

Nu kommer nyår och jag ska inte dricka någonting. Jag ska köra bil hem sedan. Men hur står man emot suget?
Senast jag var nykter på en tillställning med berusat folk blir jag mest irriterad för att jag inte får dricka alkohol och är så sugen på att dricka det alla andra dricker och jag tycker mest synd om mig själv som får sitta med nån blaskig alkoholfri öl och vill åka hem å ser skitsur ut. barnsligt.

Att mitt tankesätt går så förstår ju jag hur viktigt alkohol är för mig och därför måste jag sluta.
Alkohol är inte på något sätt värt att förlora min kära å va ett fyllo i andras ögon och göra bort mig och framförallt, bete mig ILLA. Tänk om jag skulle slå mina framtida barn? Eller ramla och slå ihjäl mig så tänderna flyger ut eller hela skallen krossas.

Nykter i 2 dagar. Och jag klarar mig utan problem när jag är hemma med min sambo och vardagen flyter på, samt helger funkar också nyktra. Men det är ju alla tillställningar jag är rädd för. framtiden utan alkohol.

Vi ska ut och resa i juni och att inte få ta ett glas vin på semestern?
(vår senaste semester vart jag så full 2 av 4 dagar att jag ramlade så huvet blödde.)
Jag har ingen kontroll och vet att jag MÅSTE bli nykter. Jag måste sluta för att få ett friskare liv och att få bli stolt över mig själv.

Men jag är så rädd att jag inte klarar detta. Hur gör man? Hur berättar man för nya kollegor att man inte dricker på en aw utan att berätta hur dålig man blir av det? eller anses som tråkig.

Jag inser att jag har en kamp framför mig. Jag ser bara alla sommarkvällar då man har så roligt med sina vänner över lite vin ( som inte går överstyr). Ska jag sitta där nykter? Känns så långt borta. Men ändå så rätt på något sätt.

Jag vågar inte gå på något möte för att jag är så rädd att bli sedd av någon.
Min familj å sambo vet om detta , att jag har problem. Men jag vill inte bli sedd som en alkoholist. Det klingar så hemskt. Även om jag till största sannolikhet kanske är det. Eller iallfall inne i något sorts missbruk? Jag vt inte. Kanske inte behöver sätta ord på det.

Hur lever man vidare nykter? Hur ser jag fram emot alla tillställningar utan att känna mig stressad å sugen för att jag inte får dricka alkohol som alla andra?

Jag förstår och läser vad andra skrivit att självklart kan man ha roligt utan alkohol osv osv. Men hur glömmer man bort njutningen i att njuta av ett glas vin? (eller 5).

Hur har man roligt på en aw i en krog miljö?
JAg förstår att ingen har svar på detta kanske men var tvungen att dela med mig och kanske fler känner igen sig.
Hur reagerade nya vänner på att du inte dricker?

Alkohol är inte värt att förlora ett liv för. Därför måste jag sluta. Jag ska sluta. Men jag har sagt det många gånger förr och det är det som gör mig rädd. Jag litar inte riktigt på mig själv.

Jag är också så ledsen att jag inte kan vara den som kan dricka måttligt. Ta 2 glas vin hemma med min sambo å mysa. Att bara vara den roliga tjejen som går på aw. Jag är så besviken och ledsen att jag inte är den tjejen. Det gör nog mest ont. Att jag har problem.

till forumet pippis !

Genom att ta en dag i taget så känner du in hur du fungerar i ett nyktert liv. En dag är lagom att starta med för en dag går att över överblicka och lättare att ta in. Jag fick rådet från början att ta ett beslut varje morgon innan jag gick ur sängen att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer. Med hjälp av en dag i taget så har livet ramlat på och det har blivit år i nykterhet.

Jag vet idag att jag har en sjukdom som heter alkoholism, beroende, och den är kronisk, progressiv och dödlig MEN den är fullt behandlingsbar genom att jag inte tar det första glaset.

Du som är ung har allt att vinna på att vara nykter !

Kram ♥

Hej Pippis!

Du vill förändra dina alkoholvanor då alkoholen har tagit en stor plats i ditt liv på ett negativt sätt. Nästan så du känner att livet är förlorat om det fortsätter som det är nu med alkoholen. Du har bestämt dig tidigare men inte lyckats hela vägen så nu tar du till något nytt, du berättar här öppet och ärligt hur det är för dig.

Att beskriva så här mycket och på ett så tydligt sätt är hjälpsamt för många. Du beskriver de konsekvenser det fått är du druckit och du sätter också ord på vad som skulle kunna hända om du inte satte stopp för hur det sett ut nu ett tag med alkoholen. Du formulerar tankar på, om jag kan slå min sambo skulle jag då kunna slå mina barn. Det är tuffa tankar, modigt att lyfta dem. Du märker att du gör saker när du är onykter som du inte skulle göra annars. Sådant som krockar med dina värderingar och att du inte trivs med sån du blir när du dricker, det brukar kunna vara en bra drivkraft i en beteendeförändring.

Det märks att du reflekterat på detta en tid. Du har ringat in vad som eventuellt kan bli svårt som att gå på en AW, "hur gör man då". Att reflektera hur ens alkoholbeteende ser ut är hjälpsamt för många när man funderar på vad som kan bli hjälpsamt framåt.

Det finns olika typer av stöd och hjälp att få, ibland behöver man pröva flera gånger eller flera sätt innan man hittar rätt.
Du känner dig själv bäst så jag bollar frågan till dig; Vad tror du att du skulle vilja ha för typ av stöd i detta?

Fortsätt såklart också använda forumet, igen välkommen hit!

Varma hälsningar,

Rosette

Alkoholhjälpen

pippis

Tack!
Jag har kontaktat Aa. Känns jätte konstigt och vet inte om jag går än. De konstigaste är nästan att jag inte vill prata med min sambo om att jag skriva här eller Aa. Även om han är medveten om mina a problem. Kanske försöker hålla en fasad jag egentligen inte har och lättare att prata med Andra i samma sits. Vad vet jag. Tack för kommentarerna båda 2. Att läsa om andras historier hjälper myclet.

Vapenlös

Hej! Vi är i ungefär samma ålder och det var just min sambo som jag oroade mig mest för att göra illa (mest psykiskt) och det var många dåliga fyllor som ledde till att jag till slut fick nog. Jag tänkte också mycket på den framtida familj som jag ville ha och har själv växt upp med en förälder som har alkoholproblem och det vill jag aldrig utsätta mina framtida barn för. Jag tror att du skulle må bra av att försöka att inte tänka på nästa års semester eller sommarkvällar nu i början. Det kan även vara klokt att avstå från en del AW och fester i början, men det får man nog se och lära sig själv. Det är en sorg att skiljas från alkoholen och tankarna kan göra att det känns övermäktigt att sluta, därför får man sluta NU och tänka att man får möta hindren när de kommer. En dag i taget. Och ta hjälp av andra!

Jag tycker du är oerhört modig som skriver din historia. Och som vågar möta verkligheten och göra någonting åt det.
Jag vill också säga att jag i somras klarade en hel semester i ett varmt land helt alkoholfritt. Och diverse AW och fester. Jag har ersatt kicken mot en annan kick - dans. Och både fysiskt och psykiskt mår jag bättre än någonsin. Jag har börjat lita på att jag är rolig i mig själv, och att de som tycker att man är tråkig utan alkohol kanske har problem själva. Men jag tänker också att innan du är trygg i nykterheten så behöver du inte hålla på och berätta det för alla nya kollegor och vänner, om du inte vill såklart. Jag har låtit folk märka det allt eftersom. Det här blev ett låångt inlägg :) Men främst: du är inte ensam. Det finns en väg framåt. Ta all hjälp du kan få.

pippis

Åh vad fint skrivit. Tack för kloka ord. Det ger mig ljus och jag ska göra precis som du sa. En dag i taget. Och ta hindren när dom kommer. Så löjligt egentligen , vad är viktigast. Alkohol eller familj?tror de allra första med de allra djupaste mörker kan svara på den frågan. Valet är enkelt. Jag ska bara göra de till mitt och va den tjej jag vill vara! Tack!

Jag är som du.
Jag kan inte heller hantera alkohol och det har varit en lång väg till att inse det. Känns ju så taskigt alla andra kan ju men inte jag. Varför inte Jag, liksom?

Jag ser det som en allergi. Om du är dödligt allergisk mot hasselnötter testar du ju inte att ta bara en liiiiten nöt. Sanna sak med slkohol. Det funkar inte bara.

I början avstod jag från AW när jag inte kände att jag skulle kunna stå emot. Istället gjorde jag något annat, ofta bokade jag in något tidigt dagen efter för att "ha en bra utsäkt" till den jag så nej åt.

Samma sak med fester. Kände jag att det var drickan som var det viktiga tackade jag nej. Nu har jag märkt att jag gärna går på fest och dricker en blaskig öl (men jag hittar fler och fler riktigt goda alkoholfria med) och sen är jag naturligt trött och går hem när jag känner för det. Man måste ju inte flesta till 5 på morgonen.
Och det finns inte EN ENDA GÅNG som jag vaknat och ångrat att jag inte drack kvälln innan.

Det är inte jättelätt men det går att fixa detta och jag tror du kan!
Ta en dag i taget. Tipset att bestämma att "just idag ska jag inte dricka oavsett vad" är smart. Då slipper du panik inför framtiden. Och dag för dag blir du starkare. Allt gott!
Kram!