Hej ! Jag jobbar inom musikbranschen ( Here we go again ;) Skulle förr i tiden aldrig haft en tanke på att dricka på vardagar, men nuförtiden så är det mer regel än undantag oavsett vart man hamnar. Jag har alltid haft en väldig diciplin när det gäller arbete, och är nästan sjukligt ordningsam hemma och i allt jag gör.
Drack nästan aldrig på konserter, ev några öl efter med grabbarna. Sen på söndag när vi kom hem så brukade vi träffas för musikeröl på söndagen. Men sen var det helt plötsligt ledigt fredag - lördag. Då blev det en tredagars helt plötsligt. Kan känna att det var precis där jag började gå över gränsen. Man var liksom inte nöjd på söndagen, ville ha en kväll till !

Det var ngn gång för ett år sedan som det slog till på allvar. Min fru är bortrest mkt, och jag hade varit ute på stan. Måndag. Mådde skit, visste knappt vart jag skulle ta vägen. Funderade mkt, och tog det korkade beslutet att handla mer. Fick nästan en kick av att bara sitta själv och lyssna på musik och dricka. Jag var ju trots allt Rock N Roll. Som alla stora konstnärer. Det finns ju dom som är mkt värre.
Titta bara på Keith Richards ;) Mådde ännu sämre tisdag, men nu fanns det ju ett botemedel - mer öl !
Detta pågick tills onsdagen då allt rämnade. Fick berätta allt för mina nära och kära, och det var nog det jag ville innerst inne. Vi har alltid pratat om allt.

Efter detta så började jag skriva kontrakt med mig själv, lovade att dricka si och så många, mellan den och den tiden, dom dagarna, osv.
Fungerade ett par månader, men det började töjas och bändas, och efter ett tillfälle som var extra utsatt kunde jag inte sluta en gång till.

Detta har upprepats 4 ggr under ett år.
Det sjuka är att jag kan verkligen gå på fester utan att dricka. Inga problem. Jag kan titta på en flaska utan att vilja ha den. Gå på middag, och känna att det är skönt att kunna susa hem i bilen på natten för att vakna till fåglarnas kvitter med ett leende på läpparna. Jag har ju sådan drivkraft i resten av livet. Tränar 3 ggr i veckan ( i mitt livs form ) bra ekonomi, ser bra ut tror jag ;)
Mitt psyke har länge varit ett problem, med ångest osv. När jag kommer in i det där självdestruktiva drickandet är det som medicin. Jag tar den smällen imorgon har jag resonerat. Sen är det som att det gått 1 timme, så vaknar man med samma ångest igen, NÄSTA DAG. Vad ska hända imorgon ?? Ngn gång måste man ju sluta. Eller ?

Midsommarafton var lugn, med lekar och skratt med familj och vänner, som alla känner till att jag haft lite problem. Jag drack 4 öl. Dom drack 4 snaps, 4 öl och ?? glas vin. Nykter resten av helgen.
Jag kan ju !! Varför går det åt helvete vissa gånger ? När jag är själv så släpper liksom spärrarna. Det är ju ändå bara mig det drabbar. ELLER ?

Har varit nykter i månadsperioder 2 ggr sedan dess. Men sen så känns det så himla rätt att handla några öl igen. Sen lite till, sen lite ...

Det har blivit mkt bättre, och jag har verkligen karaktär i de flesta lägena. Är aldrig dyngrak på fester eller gör bort mig. Snarare den mest skärpta. Men så hände det igen för en vecka sedan. Det är som att jag driver mig själv till att sluta dricka. Lyssnade på en sommarpratare & alla andra som sagt att det är de bästa som de gjort. Känns så jäkla skrämmande bara. Ni vet !

Har bestämt mig för att prova att leva utan alkohol resten av sommaren. Känns SÅ läskigt. Eller sorgligt är nog det rätta ordet. Det är som att jag sörjer på ngt sätt. Nu har jag inte druckit en droppe på 7 dagar. Jag vill känna att jag verkligen har det ur systemet den här gången. Då kanske jag känner att det inte är värt att prova igen. Kanske inte ens är sugen, vem vet ?

Nu tänker en del säga - Det går inte, sök hjälp direkt, du kan aldrig mer dricka en droppe osv. Jag emottar alla synpunkter med öppna armar. Finns så mkt att skriva, men nu ska jag ut i trädgården.
Solen skiner både ute och i själen faktiskt. Tänk vad många som är bakis nu. Not me :)

Tack för ordet & hoppas ni orkar skriva lite.
Over & Out

höst trollet

Jag blir så himla glad, när jag ser att någon som varit borta från forumet ett tag, tittar in igen och talar om hur det går..
Speciellt om det går bra, men även om det varit dippar..
Det känns som det här med "nykterhet", är något man får nöta/träna in..
Och även om man trillar en massa gånger, så lär man sig förhoppningsvis att gå så småningom.
Önskar dig all lycka med KBT-terrisen ;-D
kram trollis

dramatikern

Halli hallå !
Då var det dags för en 3 veckors strikthet. Jag kommer vara själv härhemma så det
är bara till att hitta på andra saker ! Är fan inte värt att riskera några utflykter
nu när det går bra. 2 månader med "normalt" alkohol intag. Sjukt stolt ;)
Nu jävlar gäller det att hålla i det här. Har varit väldigt bra med min nya terapeut
också. Vi har hittat en hel del orsaker till mitt beteende. Han sa till och med - Hade
jag varit du och suttit där och grubblat vetifan om jag inte hade supit till också. Skämt
åsido. Jag behöver mer stimulans. Speciellt när jag är själv. SÅ nu har det sökts extrajobb,
ska ha planeringsmöte inför 2013 med nuvarande kollega, samt lite annat.
Känns bra nu. Hoppas ngn kan se detta som motiverande, om det gäller att sluta dricka
eller få kontroll på ett eller annat sätt. Oavsett så säger jag som min farbror -
Tricket med livet är att må bra. Hur man sen går tillväga är ganska oväsentligt.
Ta hand om er allihopa, och försök njuta av livet. // D

vill.sluta

Känns skönt att läsa det du berättar om, känner som du i stort och mycket.
Men karraktären vacklar imellanåt, och ja. Jag har i generna då både morfar och farfar drack = var alkolister.
Det är den där stoppgenen som saknas.
Beumdrar dig för hur pass bra det går.
Kom tillbaka och läs läs och skriv lite, det hjälper!
Keep smiling!
//A

dramatikern

Hej. Väldigt länge sedan sist. Har gått bra i perioder
men ohållbart ändå. Nu är det förknippat med ngt dåligt
att dricka. Jag måste ta tag i det här nu. Och lyssna på
det jag vet är sant: Jag måste köra planen fullt ut. Jag lurar
bara mig själv gång på gång. Detta skrivs i nyktert tillstånd
förresten. Jag blev väldigt rädd idag när jag pratade med min
sambo. Det har påverkat henne mer än jag velat tro. Där ska
jag hämta inspirationen. Imorgon möte sen beroende kliniken.
Går inte att försöka längre. Jag ger upp ! Ni hade rätt hela tiden.
Tack för pepp kommentarer ;)

Lelas

Hej, dramakillen! Kul att se ett livstecken från dig! :-)

Jag hoppas att det blir ett bra möte på beroendekliniken imorgon. Nu börjar vägen upp från botten!

Kram!
/H.

Hertan

Ny här o läste just igenom tråd o igenkänningsfaktorn är hög. Hade ju gärna velat läsa en fortsättning samt "....o så levde han lycklig i alla sina dagar.