Hej

Har varit nykter i 1 år och 9 månader, har nu även skilt mig (fruns önskemål).
Det tråkiga är att jag inte har några vänner att umgås med.
Har gått med ett par "föreningar" men allt som oftast när det är någon aktivitet så är det "vi kan ju ta nån öl samtidigt".
Känns inte så kul att sitta och dricka vatten när alla andra dricker öl/vin, man känner sig utanför direkt.
Det gör att jag drar mig undan allt mer.
Är det fler här som har samma problem och hur hanterar ni det?

självet

Jag tycker det är fel att man ska dra sig undan för att man inte dricker alkohol jag är själv alkolist jag går på matlagning där är alltid vin jag dricker ramlösa det känns så bra när jag vaknar på morgonen/Anders

viktoria

Hej Nisse, det var ett tag sedan. Förstår att du gått igenom stora förändringar, nykterheten, skilsmässan med allt vad en sådan innebär. Så starkt av dig att trots det fortfarande hålla nykterheten! Jag känner igen det du beskriver kring umgänge och alkohol. Ett tag, under första året (kanske längre) undvek jag mitt gamla umgänge, speciellt på helgerna och vid högtider, av just den anledningen. Idag är jag tillbaka i delar av det, känner inte att det är ett lika stort problem längre att umgås där det förekommer alkohol i lagom (= väldigt liten) mängd då och då.
Kanske handlar det inte bara om svårigheten att hitta nytt nyktert umgänge för vår del, utan svårigheten att skapa sig nya sociala sammanhang över huvudtaget i vår ålder. I alla fall jag har andra krav på kvalitetssällskap nu än då jag var yngre. Då spretade umgänget mer om du förstår hur jag menar. Nu är det mer reducerat. Däremot har jag faktiskt hämtat upp ett par gamla, avsomnade, vänskapsrelationer efter att jag blivit nykter. Sådana som hamnade långt ner på prioriteringslistan eftersom de människorna inte passade mig då de hade mer restriktiva dryckesvanor (dvs "tråkmånsar" - vilket de inte alls var vet jag nu). Kanske har du några sådana du skulle kunna ta upp kontakten med igen?
Har du funderat på att söka likasinnade på nätet? Alltså för att träffa irl? Nu vet jag ju inte vart du bor, det kanske är lättare om man bor i större stad förstås.
Önskar dig allt gott Nisse! På återseende o Kram/Victoria

Mammy Blue

Man kan nog ha olika ideer om hur man som alkoholist hanterar andras drickande. För egen del tänker jag att jag inte på egen hand kan utrota alkoholen, så det är bara att acceptera att den finns och dricks.
Jag har dock blivit allergisk, så jag kan inte dricka men andra kan så låt dem göra det. Men det är jag det..

Förresten, välkommen självet, du har redan gjort dej hemmastadd här! :-)

/MB

sökerskan

Hej!

Känner igen mig!

Av allt umgänge jag hade förut när jag drack, blev bara två personer kvar, och de är riktiga vänner. Det enda sättet jag hittills känt till för att träffa nya människor är att vara full, annars vågar jag inte ta kontakt. Så nog är det svårt alltid.

Det jag skulle göra om jag haft normala arbetstider (jobbar extrem skiftgång med oregelbundna arbetstider) är att kolla om det finns någon kul kvällskurs genom typ ABF, gå med i någon förening för foto, måleri, husdjur eller liknande, om man har ett sådant intresse. Ett annat alternativ är att engagera sig politiskt.

Har också märkt att alkoholen tar mindre av min tankeverksamhet om jag fyller min tid med vettiga göromål.