...men jag känner mej så pass styv i korken att jag vågar starta en ny tråd här!

Mot alla odds (enligt mej själv) lyckades jag lägga av med alkoholen.

Tack till

Forumet för stöd och uppmuntran,
Radions P1 som sände rätt program när jag behövde det
Doktor D på Respons i Göteborg som skrev ut Antabus och trodde på mej
Mej själv som tog mej själv på allvar och slutade ljuga för mej...

Mina andra två trådar heter
Både alkoholist och anhörig - under anhörigdelen
Flyttar mej själv... under förändra sitt drickande.

Gammel tanten

Jag ser fram emot att få följa din nya tråd här, i "Det vidare livet"

Att läsa vad andra skriver, andra som kommit ända hit. Det peppar oss som precis har tagit våra första stapplande steg på väg ut ur missbruket.

Du har gjort en beundransvärd resa.

Kram

NyMan

Tycker det är kaxigt att starta en tråd här i "Det Vidare Livet"!... och det tycker jag givetvis att du har all anledning att göra!

Din beslutsamhet, din härliga underfundiga humor, din rättframma empati och de många läsvärda delningarna av dina erfarenheter av det goda, nyktra livet, gör att du är en trovärdig sanningssägare även i den här delen av Forumet.

Jag tackar för att du finns i mitt liv, må så vara i en digitaliserad del av världen, men ändå. Jag betraktar även dig som en av mina människor!

STOR KRAM!/NM

PS. Jag avvaktar liiite med att joina dig i den här delen, under den här rubriken, men snart så... O.K?

FylleFia

Ja du MB, nu är du nog genomskådad. När även NM finner dig empatisk och han är ganska smart. Jag tror att det blir bra det här i din nya tråd. Ska bli spännande att följa. Det slår mig att både du och jag har haft hjälp av bra läkare. Önskar att fler skulle våga. Ja, jag är medveten om att det finns en del stolpskott till doktorer men vad säger att man inte får byta läkare? Jag är uppriktigt glad över att du nu ska fokusera på andra livsfrågor än bara stora A. Ser fram emot att lära mig ett och annat.

Fia

stämmer självklart in i hyllningskören och grattar dig till att ha flyttat upp en klass :-))

Kram vännen ♥

vill.sluta

Aldrig varit tveksam på dig, du har gått från klarhet till klarhet. Inge snick snack här inte.
Du har sagt vad du tycker, fantastiska beskrivande kommentarer.

Kommer alltid komma ihåg:

"Nu blir jag så glad så jag ler med hela ansiktet"

Den bilden jag fick fram gör mig varm och glad än idag.

Så glad för din skull, att du visar att det GÅR.
Blir lite ledsen över mig själv och alla fina som försökt och trott på mig.
Hur jag svikit dem.......

Men nu, nu är det min tur. Ååååååhhhh snälla nu gör vi detta.

My mama, vilken resa du har!
Tack för att du finns!
/A

Mammy Blue

Nu blev jag generad...i hela ansiktet! :-)

Och hur ska jag kunna leva upp till det här nu då? :-)

Så många vackra ord - och jag är ju inte död, inte ens halvdöd? Hihi, jag blev allt rörd av att läsa era fina ord!

Tack!

Mammy Blue

av att sluta dricka är mitt nattsudderi, jag kan glatt vara uppe halva natten. Nu nykter, och har inga som helst problem med att komma ur sängen i morgon..hrrm idag...

Nattsuddandet är inget som har börjat nu, jag är en obotlig kvällsmänniska, och hur jag kunnat stå ut så länge som jag gjort med att gå upp kvart i fyra på morgonen för att åka till jobbet det är för mej en gåta...

Nu är barnen så pass gamla att de reder sej själv på eftermiddagarna, så nu gör det inte så mycket!

FylleFia

Usch ja MB. Även jag är en nattsuddare av stora mått. Och givetvis har även jag lyckats skaffa mig ett arbete som ibland tvingar upp mig redan 02:30, den tid som jag oftast fortfarande skulle vilja vara vaken och börja göra kväll. Älskar arbetet med tiderna är inhumana. Katt i knät skrev du till mig. Ja, det är mysigt. Men ännu mysigare att krypa ner i sängen med två kissar mitt på dagen. Vilken skillnad att sova med dem mot maken som snörvlade och fes. Stor är han också, tog upp mer än sin del av sängen och sparkade på mig. Jävla fräckt då jag är typ 35 kilo mindre. Klar fördel med katter.

Fia

Mammy Blue

är mysiga, har nog saknat dem mer än jag visste. Har växt upp på jordbruk och vi hade minst två katter jämt. Har inte haft katt sedan jag flyttade hemifrån, vilket är 25 år sedan. Hoppsan, tiden går... 25 år! Det har hänt MYCKET på de åren...

Nu har jag nog hittat hem, katter är nog mina djur. Hästar också, men de är svåra att ha i knät.

Det är sådant hiskeligt röj här på forumet nu, så det är ett heltidsjobb att hinna läsa känner jag, i synnerhet eftersom jag inte kan läsa under arbetstid. Skönt i och för sej, illa på ett annat sätt. Inte kul att vi är så många som har problem med alkohol, men bra att vi är så många som kan stötta varandra.

En sak som är rolig/ intressant med forumet är att vi alla är så olika men ändå så lika...

FylleFia

Hihi. Du får mig alltid att skratta, hiskeligt röj? Orden är underbara. Men används de idag? Tydligen. Det du skrev hos Konsntären om hjärnan var väldigt intressant. Att hjärnan liksom vill rädda oss. Hände mig senast i morse. Tandkrämstuben var borta. Helt borta! Jag visste ju att jag borstat tänder igår kväll, i badrummet, men ändå går min autopilot och letar i handväskan. För efter år av smygdrickande hade jag alltid tandborste och tandkräm där. Inte idag. Helförvirrad? Soppåsen? Nej. Aha, katterna tänker jag och tittar under soffan där jag oftast hittar mina smycken. Nada. Till slut hittar jag tuben under badkaret. Där hade min autopilot aldrig letat för jag är ny med katter. Så hjärnan kan lära om tror jag. Hoppas det. I fortsättningen åker tandkrämen upp i duschkorgen som katter inte når. Men jag gissar att jag själv kommer att spendera mycket tid liggandes på badrumsgolvet och leta efter allt under badkaret. För där hittade jag ju det sist?

Fia

Mammy Blue

är väl kanske inte de mest moderna orden som finns, men det är inte jag heller... 48 års språkbruk sätter väl sina spår.

Javisst, tandkräm i handväskan kan ju faktiskt trigga igång suget... för det är enbart förknippat med alkohol, inget annat. Möjligen tandläkaren då.

Kul att kissarna leker, har haft lite mentala problem med vår katt, en hittekatt som vi inte vet något om men det tog bra länge innan hon började leka, och jag trodde hon var sjuk eller nåt. Men när man tänker efter så har en katt på driven ingen anledning att ödsla sina krafter på att leka, och innan hon var säker på att maten ligger i matskålen varje dag, så ville hon ta det säkra före det osäkra...

Förresten, autopilotat blir inte letandet under badkaret förrän du nött in det beteendet så till den grad att du förvirrat vaknar till på knä vid badkaret och undrar vad tusan du gör där. Alltså ungefär samma känsla som jag då och då upplevde under den sista tiden jag drack när benen självmant styrde till Systemet.
Kram!

och vill tala om att jag saknar din röst här på forum. Är säker på att Fia-med-alla-Förtecken också saknar dig här.
Kram i natten - hur det än är / mt

Mammy Blue

och läsa igen lite, har haft en massa annat att läsa på nätet. Har bl.a snöat in på LCHF och läser bloggar så det sprutar ur öronen.

Dessvärre är nätanslutningen otroligt dålig och seg just nu, unge herrn i huset har spelat upp alla 80 GB vi har varje månad med snabbt internet...

Får nöja mej med att rapportera från min egen front. Har haft det lugnt och skönt, nyktert och behagligt om man bortser från ett stilla återfall exakt elva månader in på min nykterhet. Adde vännen skrev ett PM och varnade mej, tyvärr läste jag det när det var tre timmar för sent... Adde, du är en klippa!!!

Vad lilla återfallet beträffar, så använde jag det till att berätta - eller snarare skrika! - sanningen för svärfar och svägerska. De hade inte fattat ett skvatt trots att jag gjort mitt bästa för att ge dem ledtrådar. Med detta stängde jag sista nödutgången. PANG!!
Tror faktiskt att det var det jag ville, nu vet ALLA jag känner om att jag är alkis. Alla. Fyllan då? Var den så trevlig? Nej, jag blev full som ett ägg och kände igen ångesten från min aktiva period, så det var inte så mycket att längta tillbaka till. Dessutom fick jag en kraftig baksmälla. Usch, det var definitivt inte värt det.

Kommer vara lite obstinat och tjurig och fira ett år i alla fall den 15 januari...!

Kram på er!/MB

hur mkt det betyder att läsa ditt ärliga inlägg!!
Nu kan det bara gå åt ett håll, totalt 0 för min del, i annat fall väntar Fonus.
En riktigt God Jul osv från
Fenix

NyMan

Du verkar ok. Det är bra. Good enough for me. Been there, done that, didn't like the movie...
Lärdomar kommer i många skepnader och sammanhang. Dörrar behöver smällas igen och vissa meddelanden behöver förmedlas via högröstad megafon för att tas på allvar. Speciellt för en själv...
Nu tar vi hand om oss och varandra och firar en fröjdefull vit jul som vi kommer att komma ihåg.
Som sagt, underbart att höra ifrån dig MB! JÄTTEKRAM från mig!/NM