Hej alla :)

Har varit helt alkohol fri i ca 1.5 år, utan större svårigheter.

Har druckit mycket innan, särskilt i samband med längre utlandsresor 1-3 månader.

Drack sällan tex en gång i månaden hemma i sverige.

När jag väl började dricka hade jag svårt att stoppa, kunde bli hela natten och flera dagar ibland, särskilt i samband med utlandssemestrar.

Sista resan drack jag dagligen i ca 3 månader och hamnade på sjukhus och avgiftning när jag kom hem.

Sedan dess har jag inte vågat/velat dricka.

Har alltid levt ett ordnat liv och har stark ekonomi och behöver inte jobba så mkt.

Nu undrar jag om jag kan dricka socialt ibland, och att jag lärt mig läxan?

Min fundering är att prova att dricka vid enstaka tillfällen?

frågan VARFÖR du ska återvända till en dålig vana ??

Beroendet är en sjukdom som är kronisk, progressiv och dödlig. Jag kommer aldrig att bli frisk så jag skulle aldrig chansa på att försöka dricka "socialt" eller "kontrollerat".

En frisk person hamnar inte på avgiftning.

helt med Adde. Varför skulle du dricka nu? Och varför skulle det fungera nu plötsligt? Eftersom du frågar så svarar jag ärligt vad jag tycker; lär dej istället att det går att leva ett mycket bra liv utan alkohol. Jag tror inte att den som druckit på missbruksvis nånsin kan återgå till normalt drickande. För har vi nånsin druckit normalt? Ids inte chansa på det.

peter2

Det är säkert som ni säger.

Är just nu på en semesterort, och det lockar att ta en kall öl eller några glas vin.

Känner mig spänd stundtals och längtar efter den sköna avkopplande känslan.

Så då har jag undrat för mig själv, om jag skulle kunna dricka måttligt?

Jag menar att man fått respekt för alkoholen och inte är kvar i destruktiva mönster?

Samtidigt har jag inte vågat prova, skulle vara en mardröm att falla in i okontrollerat drickande.

Har inte haft sådana här tankar, utan varit väldigt bestämd att aldrig mer dricka.

Förstår inte varför det kommer efter 1.5 år, är det vanligt?

konstnären

Det vore väldigt synd om du chansade på att dricka kontrollerat.
Du har ju varit nykter 1,5 år det är fantastiskt bra.
Jag kan bara gå till mig själv. Tog nog tio återfall innnan
jag hamnade långt ner i botten och sist var nu i september.
Har nu varit nykter snart tre månader. Sista gången blev
avgiftning på sjukhus.
Tänk till i alla fall om det är värt det.
Konstnären

peter2

Hej!

När man blir riktigt sjuk av drickandet så det slutar med inläggning på sjukhus.

Då blir man väldigt avskräckt från att våga dricka igen.

Som ni läste i mitt inlägg, så har jag aldrig haft respekt för alkoholen.

Har druckit på tok för mycket i perioder, men alltid lyckats ta mig ur det på egen hand.

Har trappat ner med öl några dagar,sedan har det varit lugnt.

Sista gången, fastnade jag på riktigt på min långa utlandsresa 3 månader.

Var tvungen att hålla promillen uppe för att inte få abstinens, var som att fastna i en mardrömsvärld.

Drack när jag vaknade till frukosten.

Var helt fast, och varje dag när jag vaknade insåg jag att det var ingen mardröm utan verkligheten.

När jag kom hem till sverige, blev det direkt från flyget till akuten, var så dålig trodde jag skulle dö.

Blev inlagd 3 dagar och avgiftad.

Sedan dess har jag inte vågat/velat dricka.

Även om jag nu funderat på om jag kan prova och dricka kontrollerat tror jag inte jag skulle våga chansa.

Skulle aldrig vilja fastna i mardrömsvärlden igen.

Att skriva här hjälper mig att hålla den nyktra vägen, att påminna sig själv, samt att andra också delar med sig.

konstnären

Om jag får ge dig ett råd prova inte. Jag har svårt att tänka mig
att man kan bli en normaldrickare. Du har ju varit nykter så länge.
Jag testade ett antal gånger och jag kan säga dig att det blev värre
och värre för varje gång att ta sig tillbaka. Sista gången slutade
med avgiftning precis som du. Trodde oxså jag skulle dö. Till slut
drack jag dygnet runt visste knappt om det var natt eller dag.
Kan bara prata för mig själv men jag skulle aldrig våga prova.
Och då har jag bara varit vit snart 3 månader. Du har ett och ett
halvt år av nykterhet det är ju fantastiskt.
Håller med dig att skriva här har varit min räddning.
Ha det bra
Konstnären

Jajamänsan

Hej Peter!

31 december har jag varit helt nykter i 11 månader, och jag tänker att vara nykter i minst 1 år till.

Det vore otroligt synd för dig själv, om du dricker igen. Mig eller oss andra spelar det självklart ingen roll för, men jag är helt övertygad om att du sviker dig själv.

Orsaken till att du vill dricka, är därför att du säkert tror att du missar något, men det vet både du och jag, att du inte alls gör. Däremot så undrar nog mer dina kompisar som dricker vad de missar, eftersom de inte dricker, och de missar MYCKET medans du inte missar någonting. Ställ dig följande frågor:

Vad får du ut av för att dricka?

Du drack, men sedan slutade du, eftersom du antagligen inte tyckte om det, varför vill du börja igen? Det låter inte som en bra hobby.

Njuter du av att dricka?

Är det värt att betala för en fyllerisk?

Är ingen psykolog, men så tänker jag!

kaeru

Tjena Peter och alla andra.
Socialt drickande är när en hög människor efter en stund höjer sina röster och helt plötsligt nästan sitter och skriker till varandra..Så brukar det oftast gå till.Livligt kanske är ett annat ord.Förhoppningsvis så stoppar det vid det,men förmodligen inte.Har man en gång i livet kommit till klarhet och hållit upp i 1,5 år så är nog sk socialt drickande kört..Du är alkis och kommer att så vara livet ut.Jag är alkis och kommer så vara livet ut.Jag är stolt alkis som vågar stå för det.Jag skiter i vad andra tycker det får stå för dom.Jag vet att jag aldrig mer någonsin i livet kommer att kunna hantera alkohol och jag har accepterat det.Gör det du med,det är bäst så.Se det som en allergi.Men framförallt acceptera att du är den du är.Alkis...

Höst65

Hej!
Det är första gången jag är inne på denna sida. Har kommit på att jag är beroende. Läst precis ditt inlägg om att prova dricka ibland trots det du gått igenom. Hoppas mitt inlägg hamnar rätt nu. Är inte riktigt säker på hur jag skall göra.
Låter som en vansinnig idé! Varför utsätta sig för det? Varför skulle det vara så viktigt att dricka? Fattar inte det faktiskt.
Själv vill jag bli helnykterist och aldrig mer ta ett glas dryck med alkohol i. Hur jag skall komma dit vet jag inte ännu.Förhoppningsvis får jag stöd via denna webbsida.

jussi1-6

hej på er, sitter uppe mit på natten och läser alla inlägg, och jag måste säga att det känns bra att läsa om andras tankar om alkoholberoende, så jätte tack. har själv druckit för många år,haft vita långa perioder.(1år mm) och alttid efter första ölen sitter man fast,när man har alkohol beroende så man kan inte ta den första ölen, själv åker jag till nordhems klinikken igen för att sluta dricka,det blir antabus måndag/fredag, och jag tror att efter halvår blir jag frisk någ att klara mej, men det blir jobbigt men det är värre at dö för tidigt. det har varit nära några gånger, så tänk, om man har har varit vit en längre period, njutit av livet nykter, så låt den första ölen vara, så tänker jag göra. mvh.till alla som kämppar mot beroendet.

jussi1-6

alkoholism är sjukdom, det finss hjälp om man vill ha hjälp. hade 9veckors vit period tack vare antabus, men nu blev dett att dricka. vet ej hur detta slutar, man måste kämpa annars döör man. blåste 3,6 promille lördanatten. farsan drakk ihjäl sej. och jag vill inte. so kämppa på att vara nykter. mvh. juha