Hej.
Jag är helt ny på det här forumet.. Men behöver
Prata av mig! Jag har varit nykter och drogfri i
3 1/2 år. Jag gjorde en större operation för 2 månader
Sedan och fick starka värktabletter. Tyckte att det var jobbigt
Att vara morfin påverkad och jävligt skraj att fastna! Fick då
Citodon istället. Problemet var att efter det startade en jobbig process
Och för en vecka sedan så tog jag först en alvedon när jag hade ont i huvudet
Och nacken och sedan 2 citodon. Och nu på julafton
Drack jag en kopp glögg som jag visste att det fanns alkohol i.
Jag har gått i behandling, har sponsor & Sponsir och har gjort
Aa 12 steg. Jag var ärlig mot min familj, min sponsor och ringde
Även upp min Sponsir. Det viktigaste känns att vara ärlig. Men
Tycker ni att jag måste börja om med allt från början...
Känslan efter detta var absolut inte mer sug utan snarare fn
Enorm tacksamhet till min högre makt och att jag inte
Vill tillbaka dit! Tycker ni att jag gör fel om jag forsätter på min tid och bara ökar
Upp mötes gående och gör om 4:e steget...

kan nog bara du ta vännen. Ärligheten är ju vår grundval och dribblar vi med den så mår vi inte bra.
Jag själv ökar på mitt mötesgående när jag mår dåligt och använder programmet i alla mina angelägenheter.
Att prata på mötet och få ur mig det som trycker har hjälpt mig många gånger från att ta ett återfall och det är inte svårt att se att de som drar sig undan också får det jobbigt efter ett tag. Många är de gånger som motståndet att gå på möte varit groteskt stort men varenda gång har det känts lika avslappnat efteråt.

Sköt om dig !

Nya perspektiv

Tack snälla för ditt svar och dina kloka ord! Beslutet kom till mig igår att
Det ända rätta är att vara 100% ärlig och att backa tiden.
Men jag känner mig så jäkla misslyckad:-( Men försöker att ha tillit att
Min högre kraft visade mig att jag inte har släppt garden helt än, inte varit helt
Ärlig och att jag inte har lyft fram allt mitt gamla skräp...
Jag tyngs fortfarande av övergrepp som jag var med om som liten, vad jag har gjort
med mig själv efter det... Och min tillitsbrist till män och även
att jag duger. En annan sak som spökar är ett ex till mig
Som jag älskade oerhört och som jag levde i ett förhållande där
Jag var super medberoende. Han knarkade ihjäl sig
För 12 år sedan och efter det började jag droga, supa och fly
Var destruktiv blandat med en "perfekt" yta och presterade oerhört
I karriären. När jag sedan blev nykter 10 år senare kom allt i fatt
mig. Jag vet inte hur jag ska vara, leva i ett normalt förhållande
Hur jag ska lita på nån mm
Och nu är jag bara sååååå ledsen, rädd och har en ångest
från helvetet. Det känns som jag ska gå sönder.
Glad över att få skriva av mig och läsa stöttande och varma ord.
Vi har bara idag

gårdagen och leva i nuet är svårt i den sitsen du nu är i men.....genom att tänka på små fina saker just idag gör att vanan rotas om tänket att ta en dag i taget.
Jag har en väninna som gömde övergreppen hon fick utstå som barn i mer än 10 år in i nykterheten innan hon vågade öppna sig helt och släppa ut alla troll.

För hennes del kom vändningen i livet just då när hon slutade att skämmas för vad som hade hänt. Det är ALDRIG den utsattes fel Och det finns hjälp att få. Hon är idag min bästa vän som jag kan prata om allt med och vi har en tillit till varandra som jag aldrig upplevt till en annan människa.

I början förstod inte jag hur svårt många kvinnor haft det och det var utan tvekan en chock när jag insåg hur många och hur trasiga många var. Att gå från övergrepp, självskadebeteende, prostitution och till total underkastelse, bli trampad på, och sen orka resa sig igen fyller mig med beundran och respekt. Den livserfarenheten behöver spridas och lyftas fram för att andra också får se hur det ser ut under ytan på fiiiina Sverige.

Jag vet idag att det går att få tillit till andra och jag kan nog se att du är på god väg Nya Perspektiv för du har verktygen och du vet att använda dem. Men det tar sin lilla tid och det krävs lite jobb men det går !! Försök åk på konvent och lyssna på kvinnor som har trampat upp din stig och ta kontakt med dem, de finns därute och vill så gärna hjälpa. Det finns kvinnor som blivit smått legendariska i vår anonyma värld av beroende, en del jobbar på behandlingshem andra bara finns där för andra att söka stöd hos.

En dag i taget och skynda långsamt så kommer vi längst.

Kram !!

Asteroiden77

Hej,

Jag är en nykter alkoholist, som levde länge utan att veta min sjukdoms natur. Den är tredelad, fysisk allergi, mental besatthet & en själslig bristsjukdom/ andlig blockering.

Den fysiska allergin, sätts igång sekunden som jag tar en klunk alkohol, en drog av något slag, läkemedel som är narkotikaklassade.
Symptomen på allergin är ett sug efter mer, som jag själv inte kan kontrollera då substansen väl är i min kropp.
Jag tappar kontrollen och kan inte heller sluta, oavsett om jag vill eller inte.
Fysiska allergin är kronisk,(obotlig ) och progressiv ( ökar med tid, i detta fall sug efter mera alkohol)
Allt som jag kan om sjukdomen alkoholism har jag läst mig till i boken, med hjälp av min sponsor.
Förstår att allt kan vara förvirrande, om du som läser detta vill veta mer, så får du gärna kontakta mig.

Med vänlig hälsning,
-a