Vad gör man när man känner att man inte orkar med att höra flaskan som tas fram och spriten hälls upp, och kvällarna kan bli väldigt långa, men man tycker om sin partner? Han vill inte sluta själv? Själv är man dålig i utmattning m.m. och orkar inte med några stora händelser.

LenaNyman

Ha inte sånt tålamod. Häll ut det i samma takt som han häller i sig. Det är inte samma sak att gilla någon som att acceptera vederbörandes beteende. Gör det tydligare för dig själv att du fått nog. Det är inte så mycket åthävor som behövs för det. Kanske tror du att du måste ställa till ett himla rabalder. Det kan du givetvis göra och det kräver kroppslig ansträngning. Ditt blodtryck går i taket när du meddelar att ni båda nått botten. Gör precis som du vill och begrip att du måste vara lyhörd mot dig själv. Ändra lite på ditt kroppsspråk. Se styggare ut i spegeln. Eller snällare. Inse att du inte har lust att vara fängslad längre. Det har du ju gjort redan. Men säg så här. Inse att det inte kostar så mycket att befria sig. Mycket mindre än man trodde, faktiskt. Lycka till, tjej. Du har fattat allt redan men du tror att det kommer att bli dyrköpt att säga att du tröttnat. Eller är jag fel ute?

Tjej1

Jag tackar dig för svaret. Heter nu här Tjej1, glömde lösen fick byta. Ja jag vet inte hur jag ska säga hur jag ska orka. Är utmattad och andra svåra saker som hänt så att orka med blir en stor tveksamhet i samtidigt tar relationen energi. Men efter många år tillsammans känns det tufft, men sedan kan jag känna ånger att jag slösat bort flera år på detta bli besviken på sig själv att jag borde gått på min första känsla.

SuzyQ

Jag älskar min man och vi har varit tillsammans i 16 år så lång tid och det här att han blivit helt okontrollerad alkis har skett det sista året. Förut var han en som alltid överkonsumerade men vi bråkade om det massor av gånger genom åren men nu är han helt väck. Klarar inte att jobba, äta, sova eller göra nånting, helt utslagen bara. Fruktansvärt jobbigt och visst ångrar jag också att jag inte gick för många år sen när man såg de första tecknen. Men kanske dags nu?
Vi kämpar på tjejen!

Kvinna2

När jag läser hur du har det tänker jag direkt att det är dags att gå. Du kan inte slösa bort ditt liv på detta.