Hej! Jag gick med här för ett tag sedan och skrev ett inlägg om att jag skulle förändra mitt drickande och börja dricka mer ansvarsfullt eftersom jag tidigare druckit för mycket. Jag har inget alkoholberoende men definitivt ett missbruk. Sedan jag var ca 15 år och började dricka har jag haft minnesluckor nästan varje helg, hamnat i många slagsmål med vakter, vänner och andra. Har spytt och däckat på de mest otroliga ställena och sårat många människor i och med mitt drickande.

Några dagar efter det jag skrivit inlägget om att jag skulle ändra mitt drickande så hände det igen. Det var Valborg och jag skulle dricka "lite". Det gick bra hela kvällen ända tills vi skulle hem till min kompis på lite efterfest. Där började jag dricka fort för att hinna med innan kvällen var slut.. Ville bara ha en skön fylla. Det hela slutade med att jag började bråka med min flickvän. Jag slog henne, buttade på henne och var jättevåldsam. Våra vänner lyckades hålla i mig och det hela redde ut sig. Men det är inte okej att slå sin tjej, och jag vet det. Men när jag är full så fattar jag ingenting.

Dagen efter vaknade jag upp med sån otrolig ångest över vad som hade hänt men också över att jag inte hade klarat av att dricka måttligt trots att jag hade tagit varannan vatten och verkligen försökt mitt bästa. Alkoholen har för starkt grepp om mig, jag kan verkligen inte kontrollera det. Så den dagen den 1:a maj bestämde jag mig för att vara helt nykter ett år.

Nu har det gått 19 dagar - jag har fortfarande inte druckit något. Det har varit lite jobbigt på helgerna men jag har klarat mig. Tyvärr känner jag inte riktigt att jag har styrkan att umgås med människor som dricker eller hänga i miljöer där människor dricker så för mig har livet blivit lite grått... Min flickvän dricker inte heller så vi umgås ju en hel del men eftersom hon inte har några alkoholproblem så kan hon gå på fest utan att känna sig frestad.

Själv har jag varit mer eller mindre isolerad sedan jag tog detta beslutet. Jag är uttråkad, rastlös och vet ej hur jag ska hitta människor som vill umgås nyktra. Har ni några tips?

Tjej1

Hej! Tråkigt det som har hänt. Men bra att du är medveten om att det inte är ok att slå sin flickvän. Det är ju dessutom straffbart att slå någon. Jag tycker att du ska söka samtalsstöd om du känner det svårt. Men annars är det ju ditt sätt att tänka du behöver ändra att det är lite grått är ok att känna . Men om man kanske har det som förinställt med den tanken att så kommer det bli så är det nog svårt att ändra. Våga ha roligt och slappna av. Själv dricker jag inget men har haft roligt ute ihop med andra som dricker. Lycka till med ditt nya liv. Tänk på så fort du frestas att du absolut inte kan hantera alkohol och att du blir våldsam och att det är ditt ansvar att skydda dig och andra för att utsättas av dig. Du har tur som inte blev av med flickvännen. mvh

fdpartypingla

Vet absolut att det är fel att slå någon. Går redan hos en kurator och har mer eller mindre haft samtalsstöd hela mitt liv. Jag är inte alkoholberoende men däremot är jag missbrukare. Det är svårt att hitta vänner som vill umgås för alla dricker och jag är inte stark nog att umgås i sällskap där andra dricker just nu. Sjukt tråkigt men får börja acceptera mitt nya liv. Har inte haft någon att umgås med sedan jag slutade dricka, har dragit mig tillbaka mer och mer. Kanske för att jag skäms över att jag insett mitt problem eller också för att jag bara har tröttnat på att höra om fester och alkohol hela tiden.