Fick en akut pankretit och var nära och dö och var inlagt på sjukhus 10 veckor för två år sedan. Jag trodde helt jag accepterat att leva som nykter resten av livet men så enkelt var det inte riktigt. Jag tog ett planerat återfall och drack tre dagar när jag var på en weekend för tre veckor sedan. Fortsatte att dricka lördag och söndag helgen efter för två veckor sen.

Kände att jag snabbt kom in i samma beroendemönster som när jag drack och blev snabbt besatt av att dricka hela dagar när jag var ledig. Jag blev inte berusad men kunde inte släppa tanken och planerade så att jag hade tillräckligt många öl så det skulle räcka till sänggående. Mådde skit på måndagen efter andra helgen jag drack och tog kontakt med beroendemottagningen. Hade tänkt att begära att få Naltraxon men de rekommenderade inte det eftersom det tydligen gjorde att det blir svårare att uppleva naturliga lustupplevelser som mat och sex samtidigt som det är stämningssänkande. Eftersom jag redan kände mig nere efter återfallen valde jag bort Naltraxon och har fått antabus inför helgerna två fredagar. Nu är det långledigt och jag har ingen tid på beroendemottagningen men jag har fått med mig en antabus jag kan ta själv. Funderar på att ta denna för jag ska på middag där det säkert bjuds på vin i kväll.

Jag är dock lite besviken att man inte kan få mer hjälp. Har funderat på AA samt kontaktat något som heter "En dag i taget" som ett företag som jobbar mot välfungerande alkoholister som finns i södra Sverige och ska träffa de för konsultation nästa vecka. Tyvärr känner jag inte mig riktigt lika säker på min nykterhet som tidigare och det blir jag rädd för. Jag har börjat förhandla med mig själv att jag kan dricka lite på helger och därför har jag tagit antabusen. Jag skulle vilja att någon specilistläkare förklarade för mig hur farlig alkoholen kan vara när man varit så nära döden av akut pankreatit. På beroendemottagningen har det bara rekommenderat helnyktert liv jag tycker helt enkelt inte att de tar det på tillräckligt stort allvar. Det känns nästan som det vara någorlunda riskfritt att dricka ibland hur dumt det än låter. Det har ju gått bra att dricka 2 helger utan att jag känt några symtom från bukstottskörteln...