Jag är en kvinna på 37 år som missbrukat alkohol samt en del andra droger sedan jag var 13.

Jag genomförde en tolvstegsbehandling 2009 och har sedan dess levt ett i princip nyktert liv. Har druckit ett glas skumpa till nyår/midsommar och kunnat stanna vid det utan problem.

Mitt problem är att i första hand alkohol (kräkningar) men även amfetamin och kokain har förstört mina tänder. Jag har inte varit hos tandläkaren sedan typ början på 2000-talet. Sista gången jag var där skulle dom dra ut en visdomstand och jag freakade ur så att de fick ge mig lugnande.

Sedan dess har jag ordnat upp mitt liv, har en fast månadslön och vill fixa iordning de problem mitt missbruk orsakat. Jag vill inget hellre än att kunna le mot folk jag möter, men mina tänder är så förstörda att det känns omöjligt.

Någon som vet ifall det finns högkostnadsskydd eller liknande som kan hjälpa mig att fixa iordning tänderna så att jag slipper hålla handen framför munnen när jag ler?

narkomaner som fått hela garnityret fixat men tyvärr har jag ingen susning om hur de betalat det. De är drogfria och har hittat gemenskapen i NA så de har i vart fall inte stulit ihop pengarna. Lyssna med socialen eller hör med tandläkaren om de har tips.