Jag sitter här kvar det tar tid nu har han druckit varje dag och sedan har han varit lite bättre mot mig och då blir det som bortblåst svårare att ta sig därifrån. Hjälp mig att inse att jag är med en alkoholist, för så är det väl när han dricker varje dag nu det senaste minst 4 glas starksprit om dagen. Varje glas är det ca1-1/2dl i. Hur ska jag reda ut det? Mår inte bra i övrigt men vet att det bara är jag som kan göra något men känner mig förvirrad av mig själv i detta.

verkar se klart att det är bara du som kan förändra ditt liv men är fångad i det medberoendemönster som vi alla här känner igen.

Det verkar vara låg aktivitet här just nu - det du kan göra själv är att läsa andras trådar, särskilt de där du känner igen ditt eget mönster. Så rekommenderar jag Carina Bångs blogg http://medberoendeinfo.blogspot.com/ där finns hur mycket som helst att läsa. Det finns också en fb-sida där det verkar vara aktivitet, du kan gå in på eget namn eller skapa ett nick https://www.facebook.com/groups/117797758244316/

Fortsätt skriva här i tråden om hur du har det - för din egen skull, det hjälper otroligt för att reda ut de egna tankarna. Bäst av allt är om du går till Alanon - där möter du mänskor som vet från sin egen insida vad du går igenom.

Håll taget om ditt liv! Kram / mt

Kvinna2

Tack för ditt svar. Ja det är väl det svåra att man inser men ändå försöker förneka verkligheten att man själv kanske överdriver men de mängder han förbrukar är ju alkoholism. Jag blir arg på mig själv hur jag slösat bort år på detta, men det är ju klart att det funnits bra stunder. Samtidigt är jag väl fortfarande förtjust i honom, men man måste tänka på sitt eget liv. Den där facebook sidan då kan väl ej vara anonym?

Kvinna2, många på den fb-sidan är där med "vanliga" namn men du kan skapa ett fb-konto under ett nickname och söka om medlemskap på det. Och igen vill jag uppmanan dig att skriva här i tråden om hur du har det - för din egen skull, och att söka dig till Alanon!
Håll taget om ditt liv! Kram / mt

Vad finns det med fördelar att dricka?

Vilka fördelar finns det med att inte dricka?

Gör en lista så kanske valet blir enklare. De första två veckorna nyktert kommer du ha skuldkänslor som sedan går över i skam. Det är en jobnig tid men tar man sig förbi den tiden så blir det lättare. Ta kontakt med AA kanoners.