Hej allihop!

Hoppas att ni alla har haft en fantastisk sommar, och att ni liksom jag har hunnit njuta av både värme och sol inomhus på arbetsplatsen ;-)!

Jag har trots både eget sug, impulser, dåliga dagar och påtryckningar från andra lyckats att hålla mig helt fri från alkoholhaltiga drycker i 1,5 år, och snart övergår detta till 1 år och 7 månader. Mitt löfte går som smort, men givetvis har jag en tröst och en bekännelse till er andra kämpar därute: Suget kommer då och då, och sist jag fick för mig att kuta till bolaget var idag! En kall tjeckisk öl eller ett glas rosé på balkongen vore supergott, men det är verkligen inte värt det! Jag är så otroligt stolt över mitt agerande, men framförallt är jag förvånad. Förvånad att jag verkligen gjorde slag i saken, och att jag inte gjorde ett tomt löfte den där dagen.
Trots att vissa dagar känns så tråkiga och ibland omständiga, så ångrar jag ingenting. Bara en sådan sak som att varje dag vakna helt frisk och minnas allting är en grym känsla! Jag har lagt pengar på andra roligare och nyttigare saker än alkohol, och vissa människor runt mig själv har sett mig som en inspirationskälla!

Jag har också senaste månaderna titt som tätt besökt ett och annat AA-möte, även om jag inte egentligen behöver det. Men det är ändå skönt att få prata av sig med likasinnade människor. Där får du också svar på de frågor som inte ens bästa doktorn kan ge dig!

Det var allt jag ville skriva denna gången. Och ni andra, beroende som medberoende: Jag kämpar med er!

viktoria

Härlig läsning Jajamänsan! Så starkt gjort. Även för mig sveper det förbi något flyktigt sug/tanke särskilt under sommaren när det är så legalt att varje fin dag hänga på uteservering. Men det kan man ju faktiskt göra ändå, med något annat gott och kallt i glaset. Återigen, hatten av för dig och grattis!,

Jajamänsan

Det är skönt med förståelse och igenkänning. I mitt fall handlar det inte just om uteserveringarna, utan snarare känslan av den goda ölsmaken, och givetvis den där avkopplande effekten. Men som vanligt som senaste tiden, så blir det väl kaffe, Celcius eller kanske en mineralvatten.