Tog återfall i höstas. Nu nykter alkoholist sedan ca 1.5 månader. Går på Beroende för Antabus. Har även Campral men tycker inte det hjälper, så slutat med det.Har sköterska o ska till läkaren snart.
Har sagt till om 12-stegsbehandling (gått hela för 3 år sedan). Får vänta till min förra sambo gått klart. Jag är inte 100% redo att gå in i det.
Jag har sånt fruktansvärt sug i hals, mun, gom. Tänker bara på vin. Att kunna dricka normalt.
När jag skrivit klart tar jag väl min Antabus (är bortrest) ändå.
Tycker vin är så otroligt gott till mat, men blir för mckt.
Behöver ert stöd.

pettidream

Det är otroligt trevligt att dricka vin tror man. Sen efter ett långt uppehåll tycker jag att det var ju inte alls som jag mindes det.
Det blev inte det fantastiska som man lurar sig själv att komma ihåg. Bara ganska som vanligt lite surr i huvudet bara.

Men kärlek tycker jag har samma egenskaper som alkohol bra och dåliga. Nykär störtförälskad är man i paradiset allt känns lätt och roligt. Man är beredd att göra vad som helst för att få kärleken, luras, ljuga, manipulera andra och sig själv för att få känna åtrån samhörigheten och eufori i ruset av den starka kärleken. Man gör dumma saker man blir väldigt egoistisk.
Hur många äktenskap och familjer har inte gått i kras pga ny kärlek. Sen när det första starka kärleksruset har lagt sig kommer ånger och ångest för vad man gjort. Svikit sina barn svikit sin partner. Ändå gör man det fastän man vet att det kommer skada och göra illa dom man lever intill. Kärleksdrogen är lika stark som vilken annan drog som helst.
Finns det terapi för det? Ser andra ner på en för allt man ställt till med? Anses man svag och dålig som människa? Nej!!!
Vi förtjänar att känna oss älskade och älska.

Nej kämpa med högt huvud och ta en dag i taget ibland trillar man dit men kanske behövs som påminnelse. Vin har också många egenskaper som jag i alla fall behöver. Allt bleknar lite man får faktiskt lite ro och avstånd från problem och den stenhårda värld vi lever i. Men det är den tar över när vi bara vill leva i den tillvaron som det blir ett issue.
Vetenskapen om alkohol går framåt man behöver inte vara absolutist, funkar inte för alla men för många. Få redskap att kunna begränsa och ta kommandot över sin vilja och drickande.
Försök hitta nya skolor för att få ett perspektiv på hur man kan hantera vin. Oftast är en annan orsak varför man tappar kontrollen, som i mitt fall PTSD. Det kan också vara ohållbart på jobbet en skilsmässa ett trauma. Mitt råd red ut det först nykter sen försöka hitta en bra nivå sitt drickande.

Pettidream

AnnLisbeth

Tack för ditt svar.
Var på NA möte i kväll.
Jag pratade ut o grät. Talade om vad min f.d sambo gjort med mig.
Han var oxå på samma möte. Efteråt var det inga nådiga ord, att jag smutskastat honom, hängt ut honom.
Att han pratar om dig, o inte hänger ut mig. Jag försöker förklara efteråt att jag behövde säga detta, min själ mår inte bra
Har jag inte rätt att säga det jag vill på mötena?

Vilsen76

Om du gjorde det rätta el inte att hänga ut ditt X på det sättet kan man ju ifrågasätta men av egen erfarenhet från NA där jag själv gjort samma sak men ibland så måste man få ur sig saker som man bär på!
Dessutom om de flesta vet vem han varit tillsammans med och har pratat om dig, dock inte vid namn, är isf lika illa!
Kämpa på!
Bra skrivet btw pettidream, alla har vi något som kanske genom stöttning och lite medmänsklighet kan hjälpa en människa att komma långt.

"Ibland gör man inte det hjärnan säger åt en att göra utan själen styr för att få komma till ro"

farmor

Sök samtalsstöd enskilt istället där du kan prata ut och lätta ditt hjärta. Din lättnad över att fått"säga som det är" på mötet måste snabbt ha bytts ut mot oro och ångest. Oavsett hur din sambo har betett sig mot dig så är nog inte ett sånt möte rätt forum. Du blir också väldigt sårbar inför gruppen och andras åsikter kan mer själpa än hjälpa. Sitter dessutom ditt ex. Med i samma grupp så fattar jag inte alls vad DU gör där? Lycka till med att hitta en annan form av stöd för dig själv!