Legenden

Jag har sedan många år levt i en berg-o-dalbana. Vissa år med mycket alkohol och cannabis och vissa år som renlevnadsmänniska, träningsfreak och meditatör. Ibland är jag lite av alla de sakerna. Men jag hittar aldrig balans.
När jag gett upp på att hitta den perfekta mannen så snubblade jag över honom och blev kär direkt. Våra energier är magiska tillsammans. Men en av de första sakerna jag la märke till är att han är alkoholist.
Jag kan dricka mycket men har aldrig varit i närheten av att dricka som honom. Att dricka öl mitt på dagen fram till kvällen för att det är fint väder... hela sommaren, är totalt främmande för mig.
Jag kan dricka en kvarta whiskey hemma själv för att jag mår kasst. Men det händer relativt sällan. Eller gjorde.
När vi träffades sa jag till honom från början att jag är känslig och klarar inte av att ha en alkoholist i mitt liv. Jag har levt med missbrukare förut. Han började bättra sig och förändrades mycket relativt sätt. Nu dricker han ”bara” tre dagar i veckan och känner att han gör bra ifrån sig. Hans vänner berömmer honom. Jag däremot klagar och fortsätter hävda att det inte är ok. Att ”bara två öl” räknas också, särskilt om det är flera gånger i veckan. Det spelar ingen roll vilken fotbollsmatch det gäller eller om den där ena kompisen hörde av sig. ”Räcker det inte att bara dricka två ggr i veckan?!” Jag kan inte stötta honom utan tillför bara negativt. Samtidigt så har jag så mycket ångest av att prata med honom om detta varje vecka att jag gömmer mig vissa kvällar och dricker tills jag inte känner mer.. ibland kombinerar jag med benzo. Ibland gör jag det i dagar innan jag skakar av mig det, går till gymmet, fortsätter veckan som en helt normal person och glömmer bort att det har hänt. Ingen märker något. Jag hade kunnat vara helt osynlig.
Jag har berättat för honom att jag kommer lämna honom om han inte dricker mindre. Men han blir mest ledsen och sårad.
När jag är trött på dubbelmoralen berättar jag också om mitt eget missbruk. När jag ”tar en paus”. Inte för att göra honom ledsen men för att han ska förstå att jag faktiskt mår dåligt och håller på att tappa greppet.
Just nu bor vi inte ens med varandra men ska flytta ihop snart är det tänkt. Det känns som en så jävla dålig idé.
När vi festar tillsammans är vi båda värre än vi är utan varandra - och bättre, för att vi har så himla roligt också. Och då dricker vi båda, mycket! Men vi älskar varandra. Jag vill ju inte lämna honom. Men jag vet inte hur jag ska kunna stanna.

en annan Micke

Om du läser ditt eget inlägg och låtsas att det är någon annans så "ser du svaret".

Missbrukare + Missbrukare = Katastrof
Missbrukare + Nykter Missbrukare = två missbrukare och vi är tillbaka på ruta ett
Nykter Missbrukare + Nykter missbrukare = kan bli solsken under förutsättning att bägge vill satsa på sig själv och den andre.

Om det är så att du till äventyrs ser svaren själv så:
1 NEJ, ni ska INTE flytta ihop.
2 Du ska inte behöva kasta dig in i eget missbruk för att stötta hans, GALET.

För att kunna hjälpa någon annan måste man först ta reda på "var man är själv", sedan måste man finna var den andre är.
Om man inte är på olika platser rent mentalt så kan man inte hjälpa.
Du som hjälpare måste vara längre fram än den du hjälper, du måste visa vägen.
Den du stöttar MÅSTE vilja resa, det räcker INTE med att "ja jaaa jag hänger väl med då, för du vill ju det".

Vill du, vill ni att det ska bli bättre så börja med ett besök hos AA, där får ni hjälp genom lögner och besvikelser av andra som vet på ett ungefär var ni är.
De som du träffar där är stolta och starka, de "ser" dig utan att på något vis nedvärdera eller fördöma.

Ge dem en chans att hjälpa dig att hjälpa först dig själv och sedan kanske du kan hjälpa din kära och HAN dig.

Stay Strong

En annan Micke..Fick insikter om min egen situation jag haft tidigare, men även något att fundera kring idag.Jag är nykter sen 3 år..Om jag ska ha en partner så vill jag att han ska vara stabil..Annars kan han dra ner mig..Pratade med en kvinna som varit nykter 10 år. Hon sade att hon blev ostabil av att ha förhållanden..Så det du Micke beskriver, stämmer..Tack..Och lycka till Legenden..

en annan Micke

Trevligt att kunna bidra med något. :-)
Många är funderingarna här, ibland blir det så klart när man ser andras och slipper titta inom sig själv.

Stay Strong