Li-Lo

Du är inte ensam om att dricka ensam ibland. Jag gissar att det kanske har börjat bekymra dig och att det är därför du skriver här. Berätta gärna mer så blir det lättare att ge dig respons om du vill ha förstås! Ibland är det tillräckligt att bara sätta ord på det till en början.

Här finns stöd och vi är glada att du hittat hit.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

OlaNda

Jag ska erkänna att det är nästan bara då jag ör ensam som jag dricker. Jag skulle tippa på att ingen annan i min yrkesbransch skulle se mitt drickande som destruktivt, för att jag dricker egentligen ”sällan”. Någon gång i veckan, men jag dricker alltid ensam. Då jag är stressad eller vill typ lyxa till det. Jag gör det också för att det kan hålla mig ifrån att äta typ godis. Men jag får fruktansvärd ångest, den är övermäktig....och jag önskar att jag bara skulle få slippa suget att ta ett glas. Jag VILL inte HA men så går det några dagar.. Jag dricker bara några glas men det räcker. För jag tål typ inte alkohol...dagen efter så är jag helt psykiskt förstörd. Jag jobbar inom media och ska nu iväg på ännu en gala om en vecka. Jag VILL inte dricka då, men är rädd för mig själv, att jag aldrig lör mig. Jag vill stå där och säga - Nej tack jag dricker inte. Men jag kommer hinna glömma bort hur förjävligt jag mår dagen efter och ändå dricka med dom andra.
VAD SKA JAG GÖRA.,.?!˚˚!
Vill gärna ha stöd och pepp från någon i liknande sits...
Är 30 år med 7årigt barn

Det bästa är om du skapar en egen tråd under förändra ditt drickande, då kan folk lättare fokusera mer på dina specifika problem. Men det är lite förvirrande när man kommer in här :)
Du ställde en fråga om grupptryck i det andra forumet. Vi kanske kan fortsätta där?
Men beroende på om du vill ha en paus bara så kan du ju ta till att du äter medicin, ska fokusera mer på träning, tog bilen, vill gå ner lite i vikt, testar en challenge (stå över i. 30 dagar), eller liknande.
Om du pratar mer om din egen inre motivation så är du ju något på spåret. Du börjar se mönstret. Det blir alltid dåligt för dig efter att du drickit. Försök att se det som ett mönster och inte som enskilda händelser. Du behöver motivera dig till att stå över. Vet du vad det är som driver dig att dricka, passa in, stresslindring, depression eller annat? Det kan hjälpa att hitta andra strategier för att hantera den underliggande orsaken. Hjälper det att sätta upp ett mål kanske? Ex 30 dagar för att få en start? Viktigt för många av oss är ändå att ta en dag i taget. Inte tänka att du aldrig ska dricka igen, utan bar just inte idag. Det finns väldigt många fördelar med att vara nykter och du är långt ifrån ensam i din kamp. Ett annat tips är att läsa trådarna här. Alla möjliga åldrar, men samma problem. Finns mycket kloka funderingar, strategier och tips. Ta hand om dig!