morgana

Jag har läst här från och till i många år. Har druckit mer eller mindre i många år. Har funderat på och försökt minska mitt drickande i många år. Nu funderar jag på om jag ska sluta med alkohol helt?
Jag dricker för att det är gott
för att fira
för att glömma problem eller besvikelser
för att det är en vana
för PMS
för vad som helst egentligen.

Känner igen mig i dina ord.

Jag har satt som mål att vara nykter till 1 juni och se hur jag mår och hur min tillvaro har påverkats av att vara nykter.

Hitintills är jag gladare, sover bättre, och en mer allmänt trevlig prick! ??

morgana

Nu har det gått någon månad sedan jag var här inne senast. Typ druckit varje dag efter jobbet och varje helg.
För det mesta 2-3 stora glas vin. Och det somnar jag på, och kommer inte ihåg riktigt vad jag gjort. Varje morgon rekonstruerar jag i huvudet vad jag gjort och inte gjort på kvällen. Ganska ofta vet jag inte. Så jag fattar ju att jag ändå har ganska låg tröskel för att bli påverkad.

Midsommarhelgen drack jag hela dagarna och fick nog den söndageftermiddagen. Då bestämde jag att nu blir jag bara helnykterist, end of discussion. Hade problem med magkatarr nästan hela veckan efter. Laddade ner en app för att se hur duktig jag var.
I morgon eftermiddag har jag lyckats med fjorton dagar! YEY!
Fick ont i benen första veckan, men ingen huvudvärk. Jag har haft en vit månad ungefär vartannat år, och varje gång har jag haft ont i benen den första veckan. Har förut även haft huvudvärk, så jag är glad att jag slapp undan nu, för illamåendet av magkatarren var hemsk.
Den här andra veckan har tankar om tristess landat. Men försöker se förbi det och tänka att en vacker dag går det över (kanske).

Fortsätt på den vägen. Livet går lite upp och ner och det är lite tråkigt ibland. Men du får ju mer tid också när du inte dricker, så försök hitta på nya saker. Motion är superbra. Inte bara för att ge dig kickar och hjälpa mot alkoholsuget, det hjälper också mot nedstämdhet, depression och en rad andra saker. Hjärnstark är en bra bok om fördelarna med motion.
En kur omeprazol kanske hjälper mot refluxen. Det brukar jag köra.
En annan bra motivation är att läsa om alla positiva saker som händer i kroppen när du slutar. Egentligen underligt att man häller i sig den skiten.