123jk

Hej
När jag dricker alkohol så kan jag inte sluta dricka när jag blir salongsberusad. Hur mycket jag än säger innan att jag inte ska dricka mer än mina 5-6 öl så klarar jag inte av att sluta när jag väl druckit dom! Jag gör allt för att få mer alkohol! Har jag alkoholproblem då? Är det någon mer som har det problemet?

Hej 123jk,

Jag känner väl igen mig. Så ser/såg det ut även för mig innan jag för en vecka sedan bestämde mig för att sluta dricka helt (har klarar sex dagar nu) samt sökte hjälp på beroendemottagning. Kontrollförlust är ett av kriterierna för beroende. Det verkar även som om att du anstränger dig för att anskaffa alkohol och att detta tar upp din tankeverksamhet samt blir prioriterat. Åtminstone i det berusade tillståndet.

Andra här kanske har andra tankar, men för min egen del vållade beteendet som du beskriver så stora problem, för mig själv och anhöriga, att jag nu alltså valt söka hjälp. Läs även på de kriterier som finns för alkoholberoende, känner du igen dig i flera av dem är det dags att förs en förändring. Förändring innan alkoholen börjar påverka negativt för dig själv, din hälsa, dina anhöriga, ditt jobb, din fritid etc.

Må väl så länge!

Kontrollförlusten är ett svårt ämne. Det kan låta supersimpelt: Man förlorar kontrollen. Som att bilens bromsar slutat fungera, det skenar iväg rätt ner i diket.
Men jag är inne på att det inte alls är sådär mekaniskt omedvetet. Någonstans på vägen skulle man ju kunna bromsa och sluta dricka. Är det så att man vill bli full? Om det inte ledde till några tråkiga konsekvenser såsom att göra bort sig, göra sina nära illa, eller att bli förlamad av bakfylla nästa dag, skulle man då tycka att det var okej att dränga ned sig??

Jag är inne på att det är det man ska fundera över. Har läst en klok människas tankar här i forumet som skrev att två glas var ointressant, då kunde man lika bra avstå. Målet med drickandet var bedövningen och flykten. Då går det inte att dricka med måtta, tror jag.

Men du, 123k, varför inte minska till att dricka 2-3 öl. Du kanske har bättre feeling för bromsning där. Varför dra 5-6 öl och braka i diket?

Jag önskar dig en fin dag och att du kan känna glädje över ditt beslut att ta ett grepp om din relation till ölen.

Orolig1987

Jag har exakt samma problem! Sen vaknar man upp dagen efter med superångest! Vi har verkligen problem med alkohol eftersom alkoholen styr oss och inte tvärtom.