Frejdis

Mår dåligt pga depression och diagnoser,känner att endå gången jag kan känna av något och "lätta på locket" är när jag druckit.
Jag tampas med ångest och jobbiga tankar om att jag är misslyckad. Ensam med tre barn på heltid. Vill kunna sluta dricka men vet inte hur (ja vet ju hur, sluta köpa hem). Men känner mig så ensam i alltihop även fast jag har familj och vänner kring mig, men känner mig så jävla ensam. Vem förstår och vad tar jag mig till?

Veronican

Hej Frejdis. Jag är med deprimerad och har diagnoser och känner som du att drickandet är det som får mig att "fungera". Har hållt på i den här karusellen i 10 år nu men tog steget för en halvtimme sedan och bad om hjälp här. Tårarna bara forsar och jag är så rädd att det ska gå som det gjort var gång man har "bestämt" sig. Åt skogen. Förlåt, det var inte meningen att det skulle handla om mig utan vill bara sträcka ut en virtuell hand och säga att jag förstår dig och din kamp. Kram .

Frejdis

Skönt att höra att det inte "bara" är jag. Jag har inte varit inne i denna cirkel så länge, bara sen i december ungefär och innan har jag väl druckit ibland men absolut inte ofta.
Hur orkar du? (menar inte på ett nedvärderande och negativt sätt)
Kram

Sofia

Vilket mod och vilken beslutsamhet i era inlägg! Att det känns skrämmande att göra en förändring, när alkoholen är det enda man har att ta till som får en att "fungera" eller "lätta på locket", med depression och andra diagnoser, är helt klart förståeligt och en upplevelse som jag tror många här inne delar. Speciellt kanske när det finns ett par tidigare försök i ryggsäcken, man bestämmer sig men når inte ända fram till sitt mål. Då kan det vara lätt att tappa tilltron till sin förmåga, men jag hoppas att det här forumet kan inspirera till att försöka igen. Och igen. Det kan ju ta ett par omgångar innan man hittar en behandling eller en strategi som fungerar för en. Det finns många olika saker som kan hjälpa, men vad som fungerar är olika från person till person.
Med hopp och värme,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet