Sredna82

Min sambo som jag varit tillsammans med i 9 år dricker inte mycket, men varje kväll, NÄSTAN! Hon är 29 år och har en mamma som har grava alkoholproblem, som sambon visserligen brutit kontakten med (ironiskt nog just för att hon är alkoholist). Hennes pappa dricker MINST varje fre och lör kväll, och ofta rätt rejält! Ingen blir förvånad om det ramlar i en liten burk starköl en tisdag, onsdag eller nån annan dag heller.

Jag dricker också, helt klart, men jag nöjer mig med kanske 2 glas vin och en whisky på fredag och/eller lördag kväll till middagen...

Men min kära sambo nu då. Dricker sig väldigt sällan riktigt full, men det ramlar ner 1-2 öl i stort sett varje kväll när hon slutat jobbet.
-Efter den här dan är jag värd en öl, går snacket!...
Jag är så trött på att höra det där och funderar över hur skulle det se ut om alla "firade sig själv" med en öl varje kväll?!
Jag har pratat med henne flera gånger, just med tanke över hur hennes mor och far hanterar (inte hanterar) alkoholen och det är ju till viss del även ärftligt. Blir bra några dagar, kanske upp emot en vecka men sen är det tillbaka igen.

Oroar jag mig i onödan? Vad ska jag göra då det inte verkar som att hon tycker det är ett problem?
Hon pratar om giftermål, men det här är en STOR grej som gör att jag tvekar...

Hej!

Jag är i samma situation, förutom att det är jag som dricker. Jag dricker inte varje dag men rikligt på helg eller vid fest tillfällen. Vad jag kan ge som tips är att prata med henne ordentligt, men också inte vara hård mot henne. Förklara vad du känner (hon kan bli arg och försvara sig) men då har du fått sagt det du vill ha sagt.

Eftersom hon har "alkolism" i släkten så finns det nog stor risk för att hennes beroende utvecklas. Hon vet nog inte om att hon kan ha ett problem, så nämn det till henne. Du verkar ju bry dig om henne och hennes hälsa.

Hon kanske inte har problem, men om du börjar se ett risk beteende så är det nog bra att upplysa henne.

Jag är ingen expert, jag bara pratar av egen erfarenhet. Min fästman har haft konversation med mig om mitt drickande och då har jag blivit arg. Men det betyder ju också att jag innerst inne har ett problem, men vill inte erkänna. Även när du pratar med henne kanske du ska säga: Jag bryr mig om dig, jag bryr mig om din hälsa och det jag ser är inte hälsosamt. Kanske?

Jag kanske bara babblar, men det är vad jag hade viljat av min fästman. Som han faktiskt har gjort, och då har det varit lättare att lyssna på honom. Det sista man vill känna är att känna sig påhoppad.

Hoppas jag gett något positivt i mina kommentarer och att det kan hjälpa.

Lycka till.

Det låter ju som att hon skulle kunna utveckla ett problem men hon hon klarar av att ”bara” dricka ett glas och inte blir sugen på mer är hon kanske inte i nuläget i en riskfylld situation. Prata med henne och förklara vad du känner inför henens drickande. Försök att inte vara för dömande, risken är att hon sluter sig eller går i försvarsställning.

Jag är själv i en likande situation men jag är den som dricker (kvinna i din sambos ålder) och min sambo oroar sig. Jag skulle i princip aldrig att klara av att dricka endast ett glas, dricker ingenting eller alldeles för mycket en kväll och sedan nykter igen. Men missbruk och riskbruk kan ju se olika ut!