Måndag 16/9-19 kl 08:57.
Nu är jag 28år och ändå inte vuxen.
Tårarna bränner bakom ögonen när jag skrivet det här.
I lördags, som så många fler lördagar och söndagar vaknar jag med ångest. I lördags var den sämsta dagen på väldigt länge.
Fredags feeling = vin feeling. Helst i massor. Så mycket att jag sitter och vräker ur mig all skit som finns över den jag älskar mest. Så mycket att jag vaknar och minns inte vad jag sagt eller gjort. Ser bara ett krossat hjärta på den jag älskar mest.
Han är inte värd mig. Ingen är värd mig.
Funderade en och två gånger på om världen vore bättre för alla runt omkring mig om jag inte fanns. Känner mig så äcklig och värdelös.
Varför kan jag inte dricka som vanliga människor? Varför kan jag inte sluta efter ett glas?
Det jag undrar mest är om jag någonsin kommer bli frisk från det här..
Jag behöver hjälp. Hjälp med att sluta dricka på riktigt och hjälp med att dra ett streck över det som varit som jag inte kan påverka.
Jag är slut som människa och vill helst inte ens gå upp ur sängen. Jag är ett skal..
Vill inte, orkar inte, kan inte.. Snälla någon, hjälp mig..

Känner så väl igen mig i det du skriver...jag har också sårat som jag älskar mest, många gånger.
Och för mig fanns det bara ett alternativ...att sluta dricka helt.
Jag blev bara deprimerad och ledsen av att dricka...såg ingen glädje i att leva.
Men nu när jag hållit upp i några veckor så mår jag mycket bättre...det här är ett fantastiskt forum för dom som vill sluta, man får väldigt mycket stöd och hjälp av dom som varit eller sitter i samma sits.
Så kämpa på☺

Hoppas du har rätt.. Har försökt skriva och få stöd här förut, det har inte hjälpt.. :(

Men jobbet måste du göra.
Förstår att det är jobbigt, varit där själv. Det suger.
Har du tänkt igenom varför du dricker? Brukar det fallera när ångesten lagt sig?
Hur ser din plan ut? Är det att skära ner eller sluta? Båda kräver mycket motivation.
Det är väldigt svårt att dra ner eller sluta ”lite på känn”. Du måste bestämma en linje och hålla den även när du förträngt hur jobbigt det är att vakna upp och må piss. Även hur det egentligen mest är första timmen eller två som är härliga när man dricker.
Jag har nu varit nykter nästan 500 dagar och det är bra. Riktigt bra. Livet blir inte tråkigare, det är snarare så roligt man gör det. Men framförallt att ens partner blir trygg i att man inte blir Mr Hyde emellanåt är fantastiskt. Den allmänna ångesten minskar också. Jag kunde ibland bli lite orolig även innan jag skulle dricka. En känsla av att ”det här kommer fan inte gå bra”. (Vilket det inte gjorde allt som oftast). Och det är skönt att gå på grejjer nu och veta att jag har koll och kan ha kul. Upp till mig.
Så ta lite nya tag, ångesten går över och du får en ny chans att få det bättre.

Jag vill leva i harmoni med min man. Jag vill kunna vakna på morgonen och känna att jag inte har någon ångest. Jag vill sluta helt, de verkar inte fungera på annat sätt är jag rädd..
Hur gjorde ni? Fick ni hjälp eller gjorde ni allt på egen hand?

Slutat själv...nådde min botten och insåg att alkohol betydde mer för mig än make och barn och insåg att något behövdes göras.
Jag läser väldigt mycket om allt som är alkoholrelaterat...jag vill lära mig och förstå.
Sen för att sysselsätta mig så det jag mycket film...går på bio...ut på promenader...allt annat är bättre än att dricka anser jag iaf.
Sen är vi ju alla olika, vissa behöver hjälp av andra...och andra vill hålla det mer för sig själv...

Kan bara svara för mig och alla behöver nog hitta sin väg. Jag svor att det var slut nu och funderade mycket på alla gånger det gått åt skogen och försökte se det som en kedja i stället för enskilda händelser. Skrev ner mycket om hur jag mådde och hur det kändes och varför jag ville sluta. Jag gick på AA ett tag och läste mycket böcker om alkoholism etc. ”nördade ner mig i ämnet”. Läste vad jag skrivit när jag kände att jag borde ta en fylla”. Tog en dag i taget men tänkte ändå att jag får om jag vill, men inte idag. Det kom i vågor att jag ville supa, festa, fira, belöna. Oftast tyckte jag att det gällde att klara vågen, sen kändes det bättre ett tag. Motionerade mer och försökte tänka hur hälsosam jag är som inte dricker. Utnyttjade till fullo alla fördelar med att vara nykter. Körde bil på fredagskvällar och gick upp tidigt på helgen etc.
Men min motivation var hög. Mycket elände som kulminerade och barnen började undra samt en gnagande känsla att jag höll på att förvandlas till min pappa (ush). Jag hade nog inte så mycket fysiskt sug, men jag vet inte exakt. Mycket vana. Handlar ju om att upptäcka hur man har kul och lever utan spriten.
Läs lite andra trådar för nya vinklar och metoder.

Sofia

Vad ärligt och sårbart du skriver om hur det känns för dig efter en helg där du drack för mycket och betedde dig på ett sätt som du inte ville inför den du älskar. Skammen och ångesten efteråt har varit hemsk och du har känt dig värdelös och tvivlat på din plats i världen. Så oerhört klokt och modigt av dig att istället för att fastna i de tankarna på egen hand, istället skriva här och sträcka ut en hand efter stöd och hjälp!

Det finns massor av hopp, även om det kanske inte känns så inom dig just nu. Det här forumet vimlar av berättelser om lyckade förändringar av alkoholvanor. För alla går det inte bra på första försöket, man får testa sig fram med olika typer av hjälp och stöd, det finns ingen metod som funkar lika bra för alla. Jag är helt övertygad om att du kan bli frisk, du har viljan och du vet vart du vill någonstans! Du har skrivit ner jätteviktiga saker som du ser kan bli bättre om du försöker bli nykter - att leva i harmoni med din man och att vakna utan ångest.
Varma hälsningar, med hopp om att du hittar din väg framåt!
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Nu är det fredag. Tankarna snurrar i mitt huvud. Mår illa. Går han och har ont i magen för att jag ska dricka igen? Kommer jag dricka? NEJ. Jag vill inte. Jag vill inte mera.. Vad ska ni göra i helgen?

Ångest75

Denna helgen kommer bli den första nyktra för mig på mycket länge. Det har jag bestämt! Har också bestämt att jag ska baka med barnen i helgen och titta på typ en säsong av Game of Thrones. ?

Ångest75

Ja det gör vi! Vi sta ta mig fan klara det! Är ny medlem och tog beslutet om nykterhet i 3 veckor idag. Vilka är dina planer för helgen?

Ångest75

Hur går det för dig m15? Ska strax börja grilla här, när jag öppnade kylen för att börja med köttet så blev det nästan automatiskt att jag tog en folköl också. Vanans makt! Nu ligger jag i badet istället med ett glas cola! ?

Det går förvånansvärt bra!! Tog en öl till maten igår, det är det enda! Känner mig så himla stolt!! Nu sitter jag och käkat chips och som dig, dricker cola! ???
Hoppas det går bra för dig med? ?

Ångest75

Härligt! Jodå, det går bra här också. Sitter med cola och lördagsgodis. Kollar på tecknat med barnen. Känns både märkligt och skönt. Var en underbar känsla att vakna en lördagsmorgon utan att vara bakis och utan ångest! ?