abods

Hej,

Jag har druckit vansinniga mängder - framför allt ö -l under en väldigt lång tid. Nu börjar det kännas på hälsan.

Jag vill desperat sluta men jag vet inte hur jag ska ta mig dit..

Min fråga. Finns det medicinsk hjälp att få utan att hamna i några statliga register med stämpel som alkoholist?
Detta undrar jag i och med mitt jobb då det skulle kunna sätta en del käppar i hjulet karriärmässigt.

Li-Lo

Det låter som att du bestämt dig för att förändra dina alkoholvanor och samtidigt är lite osäker på vilken väg som är den rätta för dig.

Du undrar om medicinering och eventuella konsekvenser i din anställning. Att söka vård är för många ett stort och viktigt steg bland annat för att det innebär att en kan få stöd med just medicinering. Ibland kan man behöva stöd för annat som påverkas av alkohol så som nedstämdhet, oro och sömnsvårigheter. Det finns mycket reklam kring olika preparat som påstås ge effekt. Dessa är ofta inte prövade eller har vetenskaplig evidens. En del kan vara direkt skadliga. Nu vill jag inte skrämma dig! Det viktiga i detta är att du har modet att se hur det är för dig just nu och att du ber om stöd. Jag hoppas att andra användare kan ge dig förslag eller att andras trådar ger dig stöd nu. Om du läst runt lite redan så vet du att du är inte ensam!

En liten reflektion från mig: Jag tror att de flesta i vården inte använder etiketter som alkoholist utan mer talar i termer av ett problematiskt drickande och eventuell beroendeutveckling. Om du vill berätta gärna lite mer om dig och din situation, det tar ibland lite tid innan en tråd får fart.

Igen, ett varmt välkommen till oss
Li-Lo
Alkoholhjälpen

1984

Hej Abods, alkholism är en sjukdom, arbetsgivare ska erbjuda hjälp så att du blir nykter. Det är snarare om du vägrar ta emot hjälp som det kan bli problem, men arbetsgivaren får ej diskriminera pga en sjukdom.

Sen är ju inte dina läkarjournaler offentliga. Varken arbetsgivare eller staten eller någon annan har tillgång till dem.

Ett bra första steg är att tala med en läkare på vårdcentralen. Eller en alkoholmottagning, rekommenderar varmt Riddargatan 1 om du bor i Stockholm...

När det gäller medicin så brukar Antabus vara det vanligaste om man ska sluta dricka helt. Man mår helt enkelt piss om man blandar, kan tom hamna på akuten... Så att ha det i åtanke när man vaknar på morgonen tar bort en hel del av suget... Men det gäller att ha självkontroll att ta pillret... (brukar stanna i kroppen ett par veckor så gör inget om man missar nån gång...)

Lycka till!