Hej,

Snälla hjälp.

Jag är helt ny på detta forum.

Jag har ett lyckligt liv på ytan. Min fru är fantastisk. Vi har inte barn men två underbara husdjur,.
Vi bor i ett hus vi båda älskar och har en trädgård vi båda tycker om.
Jag dricker för mycket.Jag dricker ett helrör whiskey varje kväll. Single malt. Dyrt.
Numera blir jag knappt påverkad av ett helrör.
Jag saknar och tycker synd om min fru.

Snälla hjälp mig, vad ska jag göra??

Alkoholen påverkar mitt liv, mig, min fru, min ekonomi och min framtid.

B

Hej och Välkommen

Du behöver sluta att dricka, dock är det ganska troligt att du behöver hjälp av sjukvården om du har druckigt 70cl sprit varje dag under en längre period.
Om det är så ring sjukvården ta den hjälpen som finns, fundera inte så mycket, drick aldrig mer. Oavsett. Det kommer att vara tufft i början, men så småningom vänder det och blir sakta bättre för att sedan bli bra. Så enkelt är det, eller så krångligt beroende på hur du väljer att se det.

Mvh

Jag vet att jag behöver sluta dricka. Därav ämne ”snälla hjälp”. Jag uppskattar att du svarade men svaret gav mig ingen hjälp. Du får det att låta som att det är lätt och att det bara är att göra ”detta och detta”. Jag är medveten att det är upp till mig i slutändan men är vi inte här för att stötta varandra?

1984

Du ska inte sluta dricka helt och direkt om du dricker en hel flaska starksprit om dan och gjort det länge. Du kan rent av dö av abstinensen så du behöver antingen trappa ner nån vecka eller två eller få lugnande preparat från läkaren.

Testa med ett AA möte, inte för att sluta, men för att se hur det är.

Sen ta ett snack med din läkare. Du kan behöva träffa en psykolog några gånger i veckan första månaden och följa upp med blodprover.

Kommer vara piss jobbigt.

Eller så kan du fortsätta - och dö om några år.

Hej,

Du fick inte den hjälpen du ville ha? Tyvärr så kan jag inte ge något annat råd än att faktiskt tala om vad som fungerade för mig och har fungerat för andra. Vilket är att sluta och att dricka och aldrig börja igen.

Vill även förtydliga att med hjälp av sjukvården menar jag hjälp med att trappa ner, då det är farligt att sluta när du druckigt dom mängderna. Var det otydligt ber jag om ursäkt.

Mvh

Du har hittat hit och startat en tråd och berättar hur det är för dig just nu, vilken plats alkoholen tar i ditt liv och du vill verkligen ha det på ett annat sätt med alkoholen. Du har annat i livet som är meningsfullt och som du hellre lägger din tid på. Fru, husdjur, trärdgård mm.

Du är insiktsfull och medveten om att alkoholen tar mer än den ger, omtänksamt ser du hur den påverkar din fru och er relation. Du har även oro över vad som sker om du inte drar i handbromsen. Du vänder dig hit och ber om hjälp. Starkt och modigt att sätta ord på hur det är. Du får lite råd här om att sluta helt och även kring abstinens, precis som rådet lyder brukar vi också tipsa om att oavsett hur man vill ha det på lång sikt, måttligt drickande eller kontrollerat är det klokt att ta hjälp om man druckit mycket en period.

Kanske är du inte där nu att du är redo för att ta steget att vara vit eller minska ner utan söker motivation att ta de stegen genom att skriva här och berätta? Så kan det vara för många och ibland kan det vara en bra idé att samla på sig lite ”verktyg” innan man ger sig av. Att skriva här var kanske ett verktyg, kanske följer du tipsen här om att söka dig till vården också eller så hittar du något annat när du känner dig redo.

Om du inte sett det har vi även ett självhjälpsprogram, det är möjligt att få stöd längs vägen av en rådgivare om man så önskar också. Vet inte alls om det är något för dig men just ifall du inte sett det.

Hoppas du hittar mycket här som blir hjälpsamt som andra skriver eller i det du själv skriver.

Igen, varmt välkommen!

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Tack så mycket Rosette,

I ett par dagar nu har jag försökt trappa ner och dela med min fru de råd jag fått härifrån. Än så länge har det gått bra.

Jag undrar, var hittar mer information om själhjälpsprogram samt stöd man kan få av rådgivare?

Stort tack!

Delar bara min väg till nykterheten som funkade för mig:

Läste boken skål ta mig fan. Insåg att jag hade allvarliga problem
Fick hjälp via vården med att bryta
Åt antabus längre period
Skaffade sponsor
Körde 12-steg.

Tufft att klara själv, jag hade aldrig varit nykter snart 9 månader utan hjälp utifrån

Lycka till!

Tack ”tackohej”,

Tack för tipset om bok, jag beställde den och ser fram emot att läsa den.
Helgen har varit en testperiod av nedtrappande för mig, det har varit otroligt jobbigt, men jag är ändå stolt att jag lyckats trappa ner enligt det mål jag satte. Jag tänker baby-steg...

Var fick du en sponsor ifrån - här på detta forum eller aa kanske?

Vänliga hälsningar!

Kom i kontakt med min sponsor i ett sammanhang där de ”föreläste” om alkoholism och 12stegsprogrammet.
Bra jobbat med nertrappning. Jag har själv genomlidit abstinensfaser från helvetet tidigare. Får du svår abstinens tror jag redan du fått tipsen om att söka vårdhjölp.
All styrka till dig.

Hej,

Jag har anmält mig till alkoholhjälpens program men det verkar inte fungera så bra på min iMac (apple). Allt jag fyller i och sparar - sparas inte alls... Det känns då lite meningslöst och irriterade att sitta och lägga tid på detta. Är det fler som har problem med detta?

Har du fortfarande problem eller kan det varit något tillfälligt? Jag har skickat ett meddelande till dig så att vi kan se till att det fungerar för dig.

Vänliga hälsningar

/magnus
alkoholhjälpen

Ikväll gick det fel. Jag har druckit en hel flaska whiskey. Det var gott, jag vill ha mer. Känner mig inte särskilt berusad.

Fan.

är inte roligt men ofta en del utav tillfrisknandet. Drick INTE mer nu. Innebär återfaller att man bara druckit alkohol är man ofta snabbt på banan igen. Har man däremot fått tråkiga konsekvenser av drickandet är det stor risk att man deppar ihop och fortsätter dricka för att döva ångesten.
Sätt på lite kaffe eller te, stoppa i dig godis eller snacks - men INGEN alkohol. Bakfylla en tisdag är INTE kul!