EO

Jag har en sån enorm ångest. Igår skulle jag ta en öl innan jag skulle åka hem efter jobbet. Det slutar med att jag rumlar hem vid 2 på natten. Väl hemma kommer jag på den briljanta iden att göra nudlar och SOMNAR... Vaknar av att brandlarmet går och det är rök i hela lägenheten. Det här är andra gången på loppet av 6 mån som jag gör en sån här grej, lukten ärfruktansvärd!
Jag har tänkte länge att jag bör nog fundera på hur mina alkoholvanor ser ut. Det blir liksom bara värre. Jag blir alltid för full numera. Jag orkar verkligen inge mera nu! Jag är så pissless på den här skiten. Och jag vet inte hur jag ska börja bli mer öppen om hur jag mår inför vänner och familj.
Jag vet inte alls om det här rätt forum och spy ur sig så här, men jag behöver ventilera och jag vet inte vart jag ska vända mig just nu en lördag!

Hej och välkommen hit till forumet. Jag har hängt är i drygt 1 år och haft stor framgång i min relation till alkoholen. Forumet är ett perfekt ställe att ventilera frågor och funderingar kring alkohol helt anonymt. Jag förstår att du mår piss idag med tanke på nattens äventyr. Samtidigt vill du göra en förändring. Det är kanon bra att du har insikt om dina problem. Här kan du läsa om andras erfarenheter vilket har hjälpt mig väldigt mycket. En dag i taget ?
/Mrx

Välkommen hit!
Att skriva här är en start!
Jag har hängt här sedan den dagen jag blev nykter efter daglig användning av alkohol (ca 2 liter vin/dag) i 4 år. Nu har jag 20 dagar kvar till ett helt nyktert år!
Det finns ett självhjälpsprogram här på startsidan som jag använde mig av, gör man det seriöst så ger det också en hel del verktyg att mecka med!

Ditt drickande har fått ganska allvarliga konsekvenser inte bara för dig själv utan faktiskt för dina grannar också - bra att du tänker till.
Det var när min användning av alkohol började få allvarliga konsekvenser som jag fattade att det var dags att sluta och bli nykter.
Jag hade fortsatt om jag hade kunnat dricka konsekvensfritt.
Det enkla svaret för dig är att låta bli att gå till puben och låta bli att dricka alkohol.
Det svåra är hitta argument som håller det löftet.

Har du tänkt något själv kring en alternativ handlingsplan för att avstå från alkohol?

Min alternativa handlingsplan från den dagen jag blev nykter har skiftat lite sen jag började. Från början var det ”när jag känner sug ska jag sticka ut och springa tills suget försvinner” eller se på en netflixserie så jag skingrar tankarna. På lång sikt har alla de där små handlingsplanerna tillslut mynnat ut i ett mantra som heter ”aldrig första glaset”

Mod och styrka,
Dee