sessi

Hej
Jag heter sessi och är närstående till en kille med missbruksproblem sedan 2016. Jag kommer alltså ifrån andra sidan, av detta forum.
Ibland virvlar tankarna runt i huvudet på oss som är på båda sidorna av missbruket. Vi närstående känner ofta frustration över erat drickande, och ni känner kanske att vi inte ger er det stöd ni behöver.
Jag fick en idé om att jag skulle kunna vara ett stöd för er på denna sidan av forumet. Det är kanske enklare att bolla tankar och frustration med någon som inte står er lika nära som era anhöriga.
Vad säger ni om den idén?

Li-Lo

Du erbjuder ett fint stöd till andra här samtidigt vill jag avråda dig från att ta på dig det ansvaret. Du har länge varit hos oss och utifrån det du varit med om och är med om så vill jag uppmuntra dig att fokusera på dina behov. För en del kan det i stunden reglera ångest att fokusera på andra och vara hjälpsam men eftersom att jag "känner" dig lite tror jag att din önskan om att vara till hjälp för andra är bättre nyttjad långt bort från problem relaterade till alkohol.

En annan tanke är att vi ännu inte har något facit för vilket stöd som är mest rimligt för varje person. Att ha ett problematiskt drickande och att vara anhörig är bara en liten del av oss. Det är komplext.

Jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag delar mina tankar här.

Vänligen Li-Lo
Alkohlhjälpen & Anhörigstödet