Hallojsan!

Har redan skrivit i en tråd med en frågeställning, men som handlade om helt skilda saker. Hur som helst, så är jag lite förbryllad över en grej. Det finns alltid ett kriterium som dyker upp när man pratar om alkoholism. Har läst några trådar där det här dyker upp som det som fått folk att vakna, och förstå vad det hela handlar om. Gör man olika test så finns frågan alltid där likaså. Alltså, det handlar om att inte kunna sluta dricka... Är det jag som förstår det fel. För, antingen är det så att jag helt enkelt inte uppfyller det här kriteriet, eller så är jag jävligt omedvetet beräknandes, för hur mycket jag dricker.

Hur menar man egentligen när man säger att man inte kan sluta dricka (vid ett givet tillfälle förstår jag det som)? Innebär det att man alltid blir plakatfull även fast man inte tänkt sig det? Innebär det att det alltid blir långa utekvällar även fast man bara hade tänkt ta en öl?

För, för mig så vet jag att jag dricker mellan 5-8 burkar bärs vanligtvis, på en kväll. Därför köper jag också 8 när jag går till bolaget. Men bara för att jag köper 8, behöver det inte betyda att jag dricker allihopa den kvällen. Jag köper heller inte 10, 12, etc. öl för att jag vet att när jag kommer till den 5-6 ölen, så börjar man bli lite på kanelen, och detta är oftast sent på kvällen/natten, och därmed så beror det helt på hur många jag får i mig innan jag blir trött och vill sova.
Visst har det hänt när jag var lite yngre att man missbedömt hur pass bra man är på att dricka shots ute på krogen. Och därmed somnat på nattbussar eller tuben och åkt åt helvete fel. Men det har inte varit återkommande för ofta.
Dricker heller inte, eller snarare ytterst sällan hårdsprit som whiskey, vodka, rom osv. Förutom vid få tillfällen när jag antingen är på besök hos någon, eller om det är nyår eller liknande. Samt att jag vet, efter erfarenheten som jag skrev ovan om shotsen, att hårdsprit är jävligt nyckfull och att man lätt blir mer packad än man tänkt sig. För så pass medveten är jag, att jag inte tycker om att vara skitfull.

Just detta gör att jag sällan kan relatera till andras berättelser om hur de gång efter annan blir skitfulla och får blackouts, och gör saker de inte kommer ihåg, som att köra rattfull, hamna i bråk osv.

När jag dricker, så gör jag det i 9 fall av 10 i min ensamhet. Men det är inte så att jag gör det i hemlighet. Och det är alltid på helger, förutom någon enstaka vardag vid ledigheter och semestrar. Jag har barn och sambo, men dessa ligger oftast och sover när jag sitter uppe och antingen kollar på tv, leker med datorn eller liknande. Och alltid framåt 1-2 tiden på natten så är drickandet slut. Jag är lullig, och trött. Jag sitter inte uppe och kämpar med att hålla ögonen öppna bara för att trycka i mig några öl till, för att sängen är alltid mer tilltalande vid den tiden än att sitta uppe och bli ännu mer full.

Vet inte riktigt hur jag ska formulera en fråga. Det jag hoppas på är att någon ska känna igen sig, och eventuellt kan berätta vad det här kan leda till? Hur vet jag om jag dricker för mycket?

Om du kollar under rubriken fakta här så står det om riskbruk. 14 standardglas/vecka eller om man kommer över 4 glas en dag så räknas det som missbruk. Det vill säga man löper en högre risk att få alkoholproblem. Dricker du 8 burkar en kväll så är 1l öl 5,0% tre standardglas. Så en kväll får du i dig 12 standardglas. Känner du att du kan hantera alkoholen och inte har sug dagen efter och börjar ta återställare så är det nog så att du kan hantera alkoholen. Det nyckfulla är att jag drack som du men sedan slog det över till missbruk. Varför och hur det kunde gå till kan jag inte förklara. Så en hög konsumtion kan leda till missbruk.

Sedan är vi som människor olika. Vi tål alkohol på olika sätt och reagerar på den på olika sätt. Så du måste följa ditt mående.

Fruhoppfull

Jag tror att jag förstår vad du menar.

Jag kan inte säga något om hur du själv ska definiera ditt bruk av alkohol. Kriterier och symtom är ibland ganska grova och kan upplevas onyanserade när de ska appliceras på individnivå. Samtidigt är det kriterier som tenderar att vara gemensamma för väldigt många individer som har eller upplever sig ha ett problematiskt förhållande till alkohol.

Hur tänker du själv kring alkohol och bruk av det?

harrim

Jag har ända tills nyligen druckit en flaska vin (ofta lite till) varje dag. Ungefär som du, när övriga familjen har slocknat. Jag har värjt mig mot alla hotbilder om alkoholen. Jag har ofta deltagit i vinprovningar och bland de som jag umgicks hade man en ganska hög alkoholkonsumtion utan att det verkade drabba någon. Det är säkert individuellt hur man tål alkohol. Förr tyckte jag inte att jag hade några negativa effekter av av det men under senare år har jag känt av det på olika sätt. Det finns internationellt ganska olika mått på riskfyllt drickande så man kan finna stöd för mer än 14 glas i veckan men en flaska vin om dagen eller 4-5 burkar öl är definitivt en riskabel mängd. Jag har själv blundat för detta men har nu dragit ner på konsumtionen. Jag vill hellre kunna ta ett glas då och då även i framtiden så därför drar jag ner nu medan tid är (hoppas jag).