No Face

Jag har flera gånger googlat "överkonsumtion av alkohol vid svår smärta", men jag får inga relevanta träffar på de sökorden, som om ingen någonsin genom tiderna använt alkohol för att lindra smärta och för att lindra ångest vid svår smärt. Det gick inte alls så särskilt bra det där "hälsosamtalet" som utlovas på vårdcentralens hemsida. Jag fick veta att mina levervärden är helt OK och att jag måste sluta "oroa mig". Så jag kontaktade vårdcentralen igen, jag berättade att jag dricker alkohol varje dag, att det är oroande eftersom min mamma är alkoholiserad. Jag berättade också att jag inte uppfyller något av kriterierna för alkohol-beroende, men ändå dricker varje dag för jag har så ont. Jag dricker det som finns hemma, jag går aldrig till Systembolaget och jag konsumerar aldrig alkohol på lokal. Finns det ingen alkohol hemma så dricker jag ingenting, jag får ingen abstinens (hur länge det nu varar). Som svar fick jag ett blev där det stod att jag nu skulle ha skyhöga alkohol-värde såna där olika "sallads"-värden, samt en hel årsförbrukning på ett effektivt läkemedel för alkoholberoende, samt en ganska arg läkare. Det var inte till någon hjälp, jag har fortfarande för ont för att kunna gå mer än några tiotal meter, men de där "skyhöga värden" har gått över trots att jag inte dricker mindre nu än för två år sedan. I mina journaler kallas jag numera för "fd. missbrukare" som om det är skäl nog att anta att jag är fullt frisk trots att jag inte kan stå och gå. Det var dumt att berätta att jag vet att jag dricker för mycket, jag har ingen nytta av att fatta att alkohol gör mig sjukare, jag borde se det som ett bra skäl att fortsätta.

Det verkar som att du känner att du inte blir tagen på allvar.. Den känslan är jag väldigt bekant med. Jag uppfattar att dina kontakter inom vården enbart fokuserar på alkoholen, som faktiskt är en effekt av problemet, som om den var ditt huvudproblem, istället för att hjälpa dig med det som gör att du dricker. Jag tror du delar detta med många, och vården är under all kritik! Du dricker för du står inte ut med din smärta. Det rimliga vore att fokusera på smärtan och vad man ska göra åt den, "treat the cause not the effect", så att du slipper ta till alkohol för att stå ut! Säkert kommer många nu skriva att jag har fel.. Men att du låter bli alkohol förändrar ju inte din situation! Det som skulle kunna förändra den vore snarare att man tog din smärta på allvar samt det faktum att du knappt kan gå och stå! Alkoholen är sekundär. Stå på dig, och ta gärna med dig någon anhörig till mötena med vården! Att ha med vården att göra kan ibland vara som att köra huvudet in i en vägg gång på gång.. Men har du någon med dig är det inte lika lätt att köra över dig! Kram och Lycka till!

Har du någon vårdkontakt idag? Är den rätt för dig? Kan du gå privat?
(T.ex. att använda dig av remisshjälpen.se för att bli remitterad. Att kunna gå och stå är ju rätt fundamentalt för måendet minst sagt.)
Håller med "ostrukturerad" här om att du måste gå vidare med att söka stöd för att åtgärda det som orsakar smärtan.
Kram