enannanhistoria

Hej,
När jag var 23 år gammal så fick jag problem med sömnen, men karriärs-inriktad som jag är/var så var jag inte mottaglig för råden som KBT samtalen mynnade ut i... Efter att mina insomningstabletter var slut så hade min sömn stabiliserats. När jag var 24 år alltså ett år senare så kom insomningsbesvären tillbaka, på nytt sökte jag vård för detta och ville vid det tillfället inte ha något annat än insomningstabletter, efter att insomningstabletterna var slut så var sömnen bättre återigen. Men cirka ett halvår senare så kom problemen tillbaka och jag började då att dricka relativt mycket på helgerna för att få sömn, ytterligare en tid senare så började jag även att dricka ett rejält glas med Whiskey även 2-3 vardagskvällar precis innan jag gick till sängs bara för att få somna...

... för cirka 2-3 år sedan så började jag att dricka varje kväll och dricker 70-90cl vin (13-14%) från klockan 21:00-22:15 jag har stenkoll på mängden jag intar varje kväll för att fortsatt kunna leva ett liv där ingen fattar misstanke om min stora hemlighet... Jag dricker heller inte utanför denna ram på vardagarna. Helgerna kan se annorlunda ut om jag INTE har en kommunicerad "Nykter" helg, för då följer jag principen ovan.

Som ni säkert förstår så planerar jag mitt liv kring det...

Och då kommer vi till den stora frågan: Är det fortfarande rädslan av att ej somna som är den drivande faktorn? Mitt osunda jag säger - Absolut. Men om jag ser nyktert på det så säger jag definitivt - NEJ!

Nu har jag kommit till insikt med att jag vill sluta dricka då jag känner mig tröttare nu än när jag knappt sov något. Men jag har en viss oro när jag läst mig till att det kan vara farligt att sluta tvärt? Så jag vänder mig nu hit för att få råd. Ska jag trappa ned först? Jag vill tro att jag inte skulle ha några problem med det nämligen.

Jag vill helst inte söka vård...

Hej,
Jag är ingen expert, men eftersom du verkar vara bra på att hålla det du bestämt dig för kan du kanske trappa ned nån vecka innan du slutar helt? Önskar dig all lycka, tror, som du verkar vara inne på själv, att ditt nuvarande alkoholintag gör dig mycket tröttare än vad själva sömnlösheten skulle ha gjort.

Och välkommen hit? det där med att dricka för att somna känner jag igen så väl. Jag var rädd att gå o lägga mig. Visste redan att jag aldrig skulle sova men jag drog ner ordentligt på alkoholen först. Inget i veckodagarna sen någon vit månad en halv etc. Nu snart 1 mån igen men kan säga om sömn att den blev så mycket bättre utan alkohol. Jag försökte hitta en rutin för min kropp,min hjärna. La mig samma tid varje kväll. Jag lyssnar även på min sovmusik(lätt att söka på Spotify) sen har jag provat lite hälsokost med tex magnesium i vilket har hjälpt. Nu längtar jag till att få sova. Så kan säga funkade det för mig så känns det verkligen som du ska få rätt på det till slut men det kan ta tid. Det där med att sluta tvärt gjorde jag första gången o det gick bra så har inga direkta rekommendationer . Än en gång välkommen och vi finns här o stöttar? kram

DetGårBättre

Hur ofta är du nykter? Hur många dagar nykter har du haft som längst i denna period? Hur länge har du druckit varje dag? Har du överskridit den gränsen som står ovan, 70-90 cl vin? Det med att sluta tvärt är väldigt individuellt. Antagligen skulle det inte vara några problem för dig men det kan kännas bättre att trappa ner. Men allt hänger på mina ovanstående frågor. Det är ändå relativt små mängder du dricker!

Sjöjungfrun

Hej!
Jag känner igen mig så i ditt inlägg. Jag driver runt en vardag som till synes funkar utan problem men dricker en halv till en flaska vin/kväll för att ”varva ner”.
Jag har för ett par månader sen börjar med Fluoxetin (antidepressiva) för att få bukt med en del ångest r/t skilsmässa.
Jag har inte lyckats dra ner på alkoholkonsumtionen i samband med detta och har därför fått en hel del påtagliga symtom som yrsel och minnesproblem. Igår fyllde jag år och bestämde mig att jag vill ändra mitt liv.

Så fint att du också är i startgroparna. Vi kan hjälpas åt och du vill.
Jag är, liksom du, en högpresterande person men med aningens sämre disciplin ?
Kram och lycka till ?

Klot

Utan särskilt många vita dagar.
1 flaska vin och första glaset direkt efter jobbet. Ganska tufft arbete med stort ansvar och perioder av stress och utmattning.
Vinet var (är) bästa och snabbaste vägen till lugn och avkoppling
Första glaset så faller axlarna ner och spänningen i huvudet och nacke släpper. Så fungerade det länge. Ett glas högst två blev till sist hela flaskan och lite till
Tur, eller otur, så har jag ett mycket fritt arbete som gör det lätt att komma in vid 10 snåret utan att någon reagerar
Är ”duktig” på det jag gör. Fixar alla deadlines, fixar så alla siffror är svarta aldrig röda och är super på att nätverka och skapa framgång.
Men alkoholen tar mer och mer energi!
Alltid trött, dåligt minne, ont i hela kroppen, viktökning. Somnar varje kväll senast 20.00. Inget socialt liv längre, ingen ork till min älskade trädgård eller min man heller för den delen.
Nej nu får det räcka! Jag vill börja leva igen!
Hällde ur vinet ur flaskan och tog ett beslut !
Nu är jag på dag 23 av vita dagar och ska kämpa på för att de ska bli flera
Hänger på er resa...?

Känner igen mig i flera av era inlägg, nedvarvningen efter en hektiskt dag på jobbet, högpresterande med mycket ansvar. Märker att 1-2 glas vin på en kväll nu har blivit drygt en halv flaska och nån gång en hel. Förut drack jag kanske tre kvällar, nu har det blivit 5-6 kvällar. Sumpar aldrig jobbet, är noga med det, men mår dåligt av att dricka så här. Mår ju så mycket bättre de dagar jag har somnat nykter. Jag vill minska mitt drickande till en ok nivå, så att jag inte har dåligt samvete hela tiden.