Jag har varit sjukpensionär sedan jag var 20 år gammal.. idag är jag lite över 30 år.
Det vill säga att jag har inget jobb som jag måste passa om dagarna.
Detta gör då att jag dricker en del alkohol under veckorna.
Jag dricker ca ett-tre sexpack folköl i veckan.

Nej nej nej, jag ljuger ju även nu i detta forum.
Inte nog med att jag ljuger för mig själv, jag försöker intala mig själv att jag INTE är alkoholist, för att ska få dricka öl.
Jag dricker 8 folköl ungefär tre gånger i veckan.
Varannan vecka...
Den helgen jag har min dotter dricker jag ingen alkohol alls, för jag vill vara klar då jag har hand om henne.

Men nu är det torsdag och jag sitter här och känner sug efter att dricka öl.
Jag drack ett stort sexpack och ett litet sexpack i tisdags.
Nu känner jag sug att dricka öl igen.
Men så tänker jag för mig själv att om jag dricker mindre öl ikväll, så är det nog ingen fara.

När jag berättat för mina anhöriga att jag tror jag är alkoholist, så säger de saker som
"Nej då det är klart att du inte är"

Men varför känner jag då sug efter öl då och då?
Varför dricker jag inte bara en folköl och sedan räcker det?
Nej nej, jag ska dricka så jag blir full..fråga mig inte varför, för det ligger ingen logik i det alls.
Fråga mig gärna, men jag vill nog inte svara på det..... för jag vill inte svara med frasen
"Jag är ju alkoholist"
För jag vill ha kvar alkoholen i mitt liv...tror jag...
Eller.....nej, jag vill nog inte det.

Förra veckan var jag så inne på att inte dricka en droppe alkohol mer i mitt liv.
Drack inte på hela veckan och var riktigt stolt över mig själv.
Sedan kom tisdagen och jag kände att det vore gott med öl och se på några filmer.
Jag satt där i min soffa, klunkade den ena ölen efter den andra.
Sedan vältrade jag mig i säng och sov...sådär.....
För jag har ju ingen bra sömn när jag druckit alkohol, även om jag vill intala mig att jag har det.
Jag vaknar nästan alltid med ont i huvudet och känner mig väldigt ostadig i min kropp.

Dagen efter känner jag att jag ska ALDRIG mer dricka öl, för jag mår så dåligt av det.
Sedan blir det kväll och jag känner sug efter öl igen.
Jag får tankar som
"Men vad gör det om jag dricker öl, jag har inget att passa ändå"

Hallå, alkoholist lång väg i denna monolog ju.

Varför skriver jag här för?
Tja, jag inser väl att jag är alkoholist och vill sluta med mitt beroende.
Jag har en lista med plus och minus med att dricka öl.
Det är ETT plus medan det är SJU minus på min lista.
Ändå har jag tankar om att det vore gott med några öl ikväll.
Jag får tankar som "Äsch, det är värt det...."

Men grejen är ju att det är inte värt det, det är inte värt att "missa" en hel dag för att jag är bakis och mår dåligt.

Varför skriver jag här för då?
Tja, kanske för att jag känner att ni är ett härligt gäng som förstår detta med alkohol-suget som man kan få då och då.
Kanske att någon av ser hinner svara på mitt inlägg FÖRE jag åker och handlar öl ikväll.
OM jag nu åker och handlar öl.

Mr Ex

Hej igen!!

Nu har det gått fem minuter sedan jag skrev mitt inlägg här i forumet och jag vill tacka alla er som är aktiva här inne.
Jag har läst ett antal trådar här inne och jag har bestämt mig för att inte dricka öl ikväll.
Jag hoppar över det och sedan får jag se om jag dricker öl i helgen, men just nu tänker jag låta bli.

Det är det som jag behöver....en taktik att avstå från att dricka öl, även om jag har bestämt mig för att INTE dricka, har jag druckit flera gånger.
Men nu när jag har hittat detta ställe att skriva ned mina tankar på, så känner jag att jag kommer nog lättare kunna stå emot mitt öl-sug.
Detta är ju inget som det går att prata om med vem som helst om man säger så.
Men här inne känns det riktigt bra att skriva av sig och vara ärlig.
TACK!!!

answe77

Mr Ex. Du är inne på rätt spår angående att det hjälper att själv skriva och att läsa igenom andras trådar och inlägg. Blir en helt annan förståelse då de flesta här har eller har haft någon form av problem med alkoholen. Du är även på rätt väg då du verkar har insett att ditt förhållande till A inte är normalt.

Mr Ex

Hej på dig!!

Tack för ditt varma välkomnande.
Efter att jag skrev mitt inlägg här i forumet kände jag en enorm glädje.
Glädje över att jag har hittat hit.
Ni alla verkar så trevliga och det är riktigt roligt att få stöd här i forumet.
Jag vet att det kanske låter konstigt, men det är verkligen tur att jag är en alkoholist, annars hade jag ju aldrig hittat hit :)

answe77

Härlig inställning! Forumet är suveränt. Även då det är lite tyngre och suget efter A sättet in. Vill tro att jag nog kommit till insikt med mina problem tidigare om jag redan då kännt till denna sidan. Men vem vet? Jag var kanske inte redo då? Håll nu fast vid de positiva tankarna du känner inför din förändring. Kan vara ett bra vapen att ha i bakhuvudet vid ev. tuffare tider. Och fortsätt besöka forumet vid både med och motgångar. Vi finns ju här för både egen del o för varandras. Nu tar vi en helg utan öl va?

Mr Ex

Japp, nu tar vi helg utan öl.
Det hela handlar om att jag måste bestämma mig för att INTE dricka öl.
Men så länge jag velar och tänker att det är okej... om jag bara gör det ibland... så kommer det aldrig gå att sluta med ölen.

Jag måste nog bestämma mig för att ALDRIG mer dricka öl. :)
Varför är det så svårt?
Jag vet ju om att ifall jag fortsätter att dricka öl, så kommer det kanske att rasa fort och plötsligt sitter jag där och dricker ett sexpack varje dag.
Så jag måste nog bestämma mig för att sluta helt med öl.
Japp, jag ska sluta helt med öl!!!!

MåBättre

Kan det vara så enkelt att du känner dig ensam på nått vis? Därför du dricker själv lite nu och då? Om det är så, vad skulle Du kunna göra för att förändra det?