Så här är läget mina vänner, har som haft en stint på fyra år av helvette med suicid försök mm mm
Hade en livskris för ca 4år sen då jag separerade efter ett 11årigt förhållande som tog hårdare på mig än jag någonsin skulle föreställt...

Före den händelsen var jag typ nykterist i princip men upptäckte att alkoholen var en fruktansvärt bra ångestlindrare ja för en liten stund sen blir det ju bara värre som att hälla bensin på eld.....

Saken hör till den att under denna tid har jag inte varit brännvins alkis utan mer folköls tragiskt ja vet... men alltid tålt lite, så blir ju påverkad av det..

Så tänkte visst kan jag trappa ut det och slippa värsta avtändningen minska med typ tre öl per dag tills jag är på noll? Tänkte att avsluta med 2.8 öl tills noll

Tack för att forat finns ta hand om er alla

Mvh/donnie

Välkommen till forumet Donnie.
Du beskriver en tuff lång period i ditt liv med självmordsförsök och livskris. Därefter kom alkoholen in och kunde på kort sikt lindra ångest, på längre sikt känner du att den inte ger dig något snarare tar.
Du har nu hittat hit och berättar om hur det ser ut för dig, modigt och starkt gjort!
Du har en idé om att trappa ner och undrar hur man rent praktiskt kan göra. Att trappa ner på egen hand är tyvärr inget som rekommenderas, för att få bäst hjälp i en redan svår livsstilsförändring är det tryggast att vända sig till någon inom vården för nedtrappning eller mer trygga svar gällande medicinska frågor. Du kanske har sökt runt mer här på forumet, sett hur andra gjort eller läst vid faktaflikarna.
Här finns lite information om abstinens; https://alkoholhjalpen.se/akut annars kan man alltid ringa 1177.

Hoppas något av detta blir hjälpsamt för dig. Ta hand om dig, fortsätt gärna läsa och skriva på forumet.

Varma hälsningar
Rosette/Alkoholhjälpen

T88

Kul att du tar tag i ditt drickande!
När jag slutade dricka senast så slutade jag tvärt, alla andra gånger har jag trappat ner och sedan fallit tillbaka i drickandet igen. Och då vill jag tillägga att så länge som jag hittills hållit mig borta från alkohol har jag aldrig lyckats med tidigare.
Vill du sluta - sluta nu

Tiger

Tack för alla svar :)

Lyckades faktiskt bryta med ölen, känner att kroppen mår så mycket bättre redan efter 10 dagar utan alkohol,

Kunna vakna utan att vara helt blöt i svett, slippa skakningarna och ångest, har börjat gå regelbundet på samtalskontakt hos psykiatrin

Känner att jag på rätt väg nu aldrig mer ta till alkohol som ångest lindring det var det sämsta beslutet jag någonsin tagit i mitt liv!

Så håll tummarna nu, Nu är det slut med att må skit ska försöka vända allt till något positivt leva livet och inte bli en zombie

Hoppas alla hittar sin väg i livet som sober människa!

Ha en trevlig helg!