Hej jag e ny här.

Jag undrar om man behöver vara orolig att man kommer bli alkoholist om man inte dricker ofta men när man gör de så finns de inget stopp.
Om ja druckit en dag så har ja sug efter de igen nästa dag eller några dagar senare.
Ja känner att ja får sug när ja inte mår bra också de inte bra de vet ja men de svårt för ja vill hitta nåt annat att göra för att må bättre.

Li-Lo

Välkommen Xena
Du har uppmärksammat hur du reagerar på alkohol och är orolig för om det är en varningssignal för att utveckla ett beroende. Klokt av dig att reflektera över detta och fint att du hittat hit. Vi reagerar olika på alkohol och drickande kan få en mängd olika konsekvenser. Att du problematiserar och funderar på hur det är för dig är ett gott tecken. Kunskap och erfarenhet är en bra grund för att göra val som blir bra för dig. Framtiden är påverkbar!

Du nämner viktiga faktorer som är bra att ta på allvar. Jag skulle vilja låna lite utrymme i din tråd för att nämna just de signaler som är värda att tänka till kring. Jag hoppas att det känns relevant för dig.

Att man dricker mer än man avser
Att man vill skära ner eller kontrollera sitt drickande utan att lyckas
Att man spenderar mycket tid till att tänka på alkohol, hur man ska skaffa alkohol eller att återhämta sig då man druckit
Att man känner ett begär ”sug” att få dricka alkohol
Att en effekt av att man dricker alkohol blir att man inte klarar av sin ”roll” på till exempel arbete, i skola eller i familjen
Att man fortsätter dricka trots att det skapar sociala och relationella problem
Att man åsidosätter viktiga åtaganden som arbete, sociala aktiviteter eller fritidsaktiviteter på grund av alkoholanvändning
Att man dricker alkohol trots att man försätter sig i situationer som är fysiskt farliga
Att man fortsätter att dricka trots att man fått fysiska eller psykiska skador.
Att man behöver en större mängd alkohol än tidigare för att uppnå samma effekt eller en markant minskad effekt av samma mängd
Att man får abstinens

Uppfyller man två eller fler av ovan nämnda kriterier så är det bra att dra i handbromsen. Jag hoppas att din tråd tar fart och att andra användare delar med sig av sina erfarenheter. Som sagt, välkommen Xena! Fortsätt gärna att dela med dig av dina tankar här.

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Leverjag

Läs i andras trådar som har varit här länge. Där finns många knep. Vi måste lära oss vad som triggar oss att dricka, i vilka situationer och varför då. Vad är det vi vill fly ifrån eller uppnå. Hur kan vi ändra våra vanor och rutiner så att vi inte riskera att dricka. Bra att fundera på dessa frågor.

Se till att undvika situationer som triggar igång
Ha ingen alkhol hemma
Se till att inte vara hungrig eller törstig
Ät något starkt
Ta en rask promenad
Meditera, träna och gör något som lugnar
Prata med någon
Ändra vanor då du brukar dricka, gör något helt annat
Suget går ofta ganska snabbt över för stunden
Ta en dag i taget

Tips som fungerar för många men du kan säkert komma på flera ;-)