Jaha så nu var man där igen! Med en stor ryggsäck med ångest och ett antal små minnesfragment som man försöker passa ihop till en sammanhållande dag/kväll/morgon. Vad var det vi pratade om? Varför blev hon/han så upprörd? Varför blev det plötsligt så stimmigt? I panik letat jag bland förlupna tankar och skuldkänslor efter pusselbitar…. Ibland hittar jag dom …. oftast ger det ingen tröst utan ökar bara mitt självförakt och för mig djupare in i ågrensland … varför fortsätter jag göra detta mot mig själv om och om igen…. Hatar jag mig själv så mycket? Jag vet ju att det kommer hända igen och igen och igen….. Visst jag kan klara att kontrollera mig hyfsat då och då…. men för eller senare så går det åt helvete …. och dagen efter så handlar det för det mesta om att försöka uppskatta skadorna …. Har skeppet sjunkit? Går det att reparera….??? När kan vi sätta segel igen… för sjösättas det ska det…kosta vad det kosta vill.

När ska jag inse att jag har förlorat?

När ska jag våga ge upp och inse att jag kommer aldrig kunna vinna detta krig.

Detta krig för att bemästra att dricka alkohol med måtta.

MåBättre

Hej och välkommen hit! :)

Känner igen mig i dina tankar och min gissning är att det är en konst att vända på skutan innan det går riktigt åt h-vetet. Jag har dock valt att se det som en utmaning! Jag tror dock att en person som har förlorat allt och sedan bestämt sig att sluta och ta tag i sitt liv har ett starkare beslut och risken att denne skall dricka igen är inte alls så stor. Däremot så är vägen därifrån nog väldigt lång och svår många gånger och om folk visste vilka öden det finns enbart på grund av alkohol så skulle nog inte suget vara riktigt lika stort.

AA-möten är bra forum just för att lyssna och ta del av andras erfarenheter, har du funderat på att gå på något sådant? Det är ett gäng människor som upplever samma problem och har därför oftast lätt för att prata och förstå varandra.

Mitt tips till dig är främst och främst, bromsa. Tänk efter före, behöver du gå på just den här festen? Måste du dricka just idag? Osv.. Försök också måla upp en bild om hur du vill vara och leva ditt liv åsså försöker du tänka på den så ofta du kan, speciellt också när du funderar på dricka.

Lycka till!!

Stjo96

Jag har inte förlorat allt än.... jag har fortfarande min familj ... men alla mina vänner har förmodligen lämnat efter min sista föreställning.... när jag dricker så blir jag en helt annan person (jag spelar teater) en vidrig sådan ... jag kommer med dom vidrigast påstående, lögner m.m … försöker förnedra mig själv så mycket jag bara kan … i grunden så handlar det väl om en rädsla för att bli utstött, att inte få vara med, eller att vara hatad …. om jag då se till att bli hatad då behöver jag ju inte vara rädd för det längre. Då slipper jag bära på rädslan då vet jag ju att det är så då blir det lätta att bära … men egentligen så vet jag inte ... det är just det som är problemet ... jag vet inte exakt vad som hänt jag har bara dessa fragment av minnen som jag försöker pussla ihop … jag har ju kunnat dricka med måtta men sen emellanåt kommer dessa djupdyk …. Ibland kan jag få minnesluckor efter ett glass vin….ibland händer det inget även om jag trycker i mig en dunk … jag är förjävla patetisk
Vet inte om jag klara av att prata om detta i grupp...

MåBättre

Det är nog många av oss på den här sidan som kan känna igen oss av det du skriver och det är så himla skönt att lätta på hjärtat bland folk som förstår en, tro mig!! Vidare så tror jag att du skulle få ut mkt av andra just för att se dina problem från andra synvinklar, det kan ge aha-upplevelse många gånger. Tänk gärna också på att det är just alkoholen som får dig att göra dumma saker, inte du som person.