Efter min gastric bypass operation får jag en större kick av alkohol än någonsin. Är det fler som mig här?

AnnLisbeth

Man kan bli alkoholberoende efter en sådan operation. Det är en risk efter operationen.

etanoldrift

Men har haft flera bekanta som gjort olika typer av sådana operationer.. Ingen av dem kunde dricka alkohol som förut efteråt..
Dels så försvann ju en del av kroppsvikten (som är en faktor i hur man förbränner alkohol. Dels fick de lägga om kosten (äta mindre "fet" mat..) vilket tillsammans med magsäcksminskningen bidrar till att alkoholen går ut fortare i tunntarmen, där upptaget är större.. (det sas snabbar på processen)
Sedan finns det säkert fler faktorer.. För en av mina bekanta var det enkelt att avstå.. hon fick kramp i magen och kunde inte dricka alkohol alls..

RaniLee

Det finns forskning som visar att risken för beroende ökar efter gastric bypass op med ganska många %. Det bästa är såklart att avstå om du känner att du är i riskzon. Bra att du känner hur din kropp reagerar och reflekterar över det. Jag har också bekanta som inte kan dricka efter op, som valt ett liv utan a.

Lena72

Op mig för 3 år sedan, här hamnade jag.... Suck!

Eric

Gjorde en GBP 2009. Ett av dem bästa saker jag gjort i mitt liv men också en av de värsta.
Har ej haft några som helst fysiska problem efter OP men bytte ett matberoende mot ett a beroende.
Idag när jag ser tillbaka i backspegeln skulle jag gått till botten med mitt matberoende INNAN jag gjorde en operation. Vad låg till grund för mitt ätande, etc? Idag så försöker jag gå till botten med varför jag dricker. Kanske jag ej börjat konsumera mer A om jag rett ut saker tidigare. Nu kämpar man på dagligen med ett periodvis beroende. går bra både 1,2 ibland nästan ett år att hålla sig nykter, sen trillar man dit igen. Var försiktig är mina ord till dig! Lycka till!
/E

rött_gift

Ja! mitt bekymmer kom efter detta, och vi är fler som har samma besvär. Såg ett reportage på TV för några år sedan :(

hedda2323

efter en gbp operation kommer alkoholen ut i blodet och till hjärnan mycket snabbare, hjärnan får en större kick. Den större kicken leder till att hjärnan tycker om det och beroendet är på gång...

pippi80

Tre år sedan op för mig nu. Räknar nyktra dagar, och äntligen är de nyktra fler än de onyktra, sedan nyår.

pippi80

Jag tycker att jag kan hantera "det " .. Onsdag kväll (eg torsdag morgon ) .
Jag hoppas att ingen av barnen behöver skjuts till skolan i morgon.

pippi80

Jag behöver ett ställe att posta mina mindre genomtänkta fylle-poster så att jag inte skriver pinsamheter på Facebook. Får man göra det här?

pippi80

Alltid minnesluckor när jag dricker. Så konstigt att ha sex med sin man utan att minnas det. Tror inte att jag har haft nykter sex på över ett år. Både han och jag skäms. Han är snäll och vettig...

Vad vill du Pippi80? Vill du sluta?
Tog ett tag av velande för mig
När saker blev värre och värre innan jag bestämde mig.
Du kan absolut använda detta forum istället för fb, men du kommer också att få en massa råd om hur du ska lära dig att hantera a/ att sluta. Det är sorgligt att läsa om din dotter tycker jag. Jag har två barn själv, ångrar mig och skäms för en del saker.
Vill du sluta, kanske du ska söka hjälp, hälla ut. Se till att inte ha alkohol hemma.

pippi80

Jag vill vara rädd om mig, men jag är rädd för mig. Jag har tappat kontrollen, och gör dumma saker. Det känns som om att det är dags att välja bort vinet på heltid. Jag blir en annan person när jag dricker. Gränslös. Som väl är brukar jag vara hemma och dricka och inte på krogen. Men internet har skamliga platser också. Vad vill jag. Det måste jag ta reda på.

Maskrosbarn1971

Är själv från ett hem med alkoholiserade föräldrar och sa att jag aldrig skulle hamna där. Har haft ett bra förhållande till alkohol förut. Kunna ha alkohol hemma, men det är bara att glömma. Efter nyår kastade jag ut allt och sa "aldrig en droppe mer". I helgen fanns det i huset igen. Men skam i kroppen, gick jag in på systemet och köpte två dunkar vin. Igår drack jag och sov om vartannat. Idag helt slut i kroppen och ångest utan dess like. Idag hällde jag ut det som fanns kvar i slasken och sa samma mening igen "aldrig en droppe mer"....Ringde alkohollinjen och sjukstugan. Det är bara att inse att jag inte klarar det ensam. Är rädd, oerhört rädd. Förut var maten en drog, nu alkoholen. Hade jag vetat detta, hade jag inte opererad mig.

Mamma pia

Hej min man har alltid druckit från och till Han har gjort en sådan operation med Skillnaden nu e att han tåler ingenting 2 stark öl å en 6a wiskhy sså är han full Han nyktrar till ganska fort men han fortsätter å dricka så länge det finns kvar Vet inte riktigt vad man ska göra

Etta

Är gastric bypass op sedan 2011. Dricker inte varje dag, men har gärna tagit vin när jag varit ledig på helgen, ibland mitt i veckan om jag jobbat helg och är ledig. problemet är att jag oftast inte kan sluta innan allt är tomt i flaskorna eller bag in boxen... får minnes luckor och blir helt förändrad, kan bli väldigt elak, säga fula saker som jag aldrig skulle säga nyktert. Kan tyvärr ge mig ut på stan i detta tillstånd, jag kan inte överhuvudtaget redogöra för var jag varit vem jag träffat och vad jag gjort... Det framkallar en fruktansvärd ångest, märker att människor jag känner tar avstånd, blir inte bortbjuden som förr... Period vis fungerar det med att bara ta ett par glas, men helt plötsligt tycker jag att det gått så bra så ett par till gör inget, men det är då inget stop finns. Det är inte så här jag hade tänkt mig leva mitt liv. Vet inte riktigt vart man ska vända sig...

Gaudisenna

Känner absolut igen mig. Gjorde gastric bypass 2010 har de senaste 2åren haft jätteproblem med att sluta dricka när jag väl dricker.