gbg tjej

Så himla trött på mig själv just nu!
Jag är en ensamstående varannan veckors mamma. När jag har mina barn dricker jag aldrig, inte ens ett glas! Men så fort jag lämnar mina barn så drar jag vägen förbi systemet och tar min första fylla tidigt den dagen. Dricker garanterat 3.4 dagar min barnfria vecka. Men nu är jag så trött på det att jag håller på att gå åt! Jag vill inte detta mer.... det är så mycket som blir lidandes, Jag äter, tränar eller sover inte ordentligt under denna veckan. Tanken som slog mig idag (efter att jag druckit en flaska vin utan att knappt känna mig påverkad) att jag skulle ta mig en vit månad, fick mig att få världens ångest. Det är bara till att inse fakta! Jag är alkoholist!!
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, vet inte om jag klarar det. Och är det så att jag hade misslyckats så kommer jag försjunka mig i ännu mer alkohol.

Hur gjorde ni?

Jag vet att detta kanske var lite slappt av mig att inte läsa genom alla trådar och få tips på det viset. Men samtidigt känns det bättre om man får "personlig" feedback också.

Hej och Välkommen?
Då du klarar att inte dricka den vecka du har barnen tror jag inte du är så beroende.
Det är nog mer ett beteende du behöver ändra.
Fundera över varför det känns så viktigt att dricka A din barnfria vecka.
Vad vill du uppnå med drickandet.
Kanske det är en tröst för att du känner dig ensam, eller att du vill lyxa till din tillvaro.

Sedan är det bara du som kan bestämma dig för en förändring.
En vit månad eller tre vita månader får dig troligen att förändra ditt beteende.
Och upptäcka andra saker att göra din barnfria vecka.
Kram⚘

gbg tjej

Tack för din ord!

Ja du har nog rätt... Det kan väl mycket säkert vara ensamheten, tristessen och säkert den här pandemin som vi lever i just nu.
Sysselsättning är ju verkligen A och O

Jag ska väl kanske satsa på den där vita januari som folk pratar om.
Tack åter igen och orden fick mig att inte känna mig sådär värdelös faktiskt <3

Jag kunde hålla upp en vecka, en månad, 3 månader, 1 år mm. inga större problem. Lärde jag mig något av det? Nä inte ett dugg. Kanske en falsk känsla av kontroll.

Man börjar där man slutade. En vit månad handlar om att ”hålla sig” tills man kan dricka igen. Och tenderar att leda till att man tycker att man har kontroll. Fler faktorer måste vägas in.

Jag säger dock inte att du är alkoholist för det finns ingen definition på det ordet. Det är en väldigt negativt laddad term som riskerar att bli en väldigt framträdande bild av dig själv mentalt, som eventuellt leder till förlorad självkänsla och mer drickande. Jag tycker alkoholproblem är en bättre term. Orsakar alkoholen problem? Det måste du avgöra. Sen finns det ju givetvis riktlinjer för vad som är ohälsosam konsumtion och inte, som kan påvisa om du dricker mer än vad som är hälsosamt och kan leda till beroende på sikt. Men som sagt jag är beroende men kunde ta vita perioder. Har en nu som pågått i snart 3 år. Men dricker jag så är beroendet där och drar igen.

Jag tycker att det låter som du tycker det är ett problem och att du anar att det är ohälsosamt mycket. Testa att dra ner till helger exempelvis. Kanske funkar för dig.
Men låt inte din förmåga att stå över en period bli vägledande för om du har problem med alkoholen eller inte. Men du måste inte tillskriva dig attributet alkoholist hur som helst.
Det är hur som helst starkt av dig att inte dricka med barnen. Och den vita veckan med dem är bra återhämtning och visar att du har styrkan att klara av att korrigera situationen oavsett hur du kommer fram till att du ska göra.

Lycka till!

Jag tror du har ett bra utgångsläge, och att ändra vanor innan man utvecklat ett starkt fysiskt beroende är lättare om jag förstått rätt. Testa som du säger att ha en nykter period, då du också funderar över hur du skulle tycka att det är okej att dricka. Sen får du testa om det fungerar att dricka så. Vissa klarar att ändra beteendet, andra behöver sluta helt. Själv hade jag bestämt mig för tre nyktra månader, men upplevde att det var så skönt att slippa dricka, så nu är jag på månad nio nykter. Lycka till med att hitta din väg!

Jag funderade på det ni sa, Kaye och IronWill angående beroende. Det finns väl egentligen två olika beroenden. Det fysiska och det psykiska och som kanske förvisso inte helt tydligt är två separata saker alltid.

Det finns ju det fysiska beroendet där kroppen kontinuerligt måste ha alkohol där man annars får abstinensbesvär. Det tror vi ju inte att gbg tjej har i och med att hon håller upp varannan vecka. Men det kan ju vara ett beroende ändå.

Som en del av er andra är jag nykter sedan ett tag tillbaka. Inte i närheten lika länge som IronWill, men ändå. Jag vet dock att om jag skulle dricka igen så skulle jag inte kunna hantera det. Är det inte ett beroende då? Kanske det skulle definieras som något annat. Jag vet inte riktigt.

Men jag är inne på samma spår som Kennie för dig, gbg tjej. Testa 3 månader nykter och se sen.

När man är beroende och dricker alkohol så väcker det mersug, så visst är det ett beroende. Och tar vi oss en återställare när vi är bakis så mår vi bättre, då har abstinensen stillats. Däremot skiljer många på alkoholister och problemdrickare. En alkoholist är fysiskt beroende av alkohol så till den grad att hen måste ha alkohol varje dag för att öht fungera normalt. En problemdrickare kan ha uppehåll på flera dagar, veckor eller månader - om det krävs. Det kan inte en alkis, utan avgiftning och medicinsk hjälp.

Det psykiska beroendet är dels alla vanor, och alla föreställningar vi har om hur lyckliga vi blir, avkopplade och hur bra vi mår om vi bara får dricka. Dessa är svåra att få bukt med för det krävs att man gör på andra sätt, många gånger. Som en trampad stig i skogen. Du ska inte gå på den stig du alltid har gått, du ska plötsligt gå åt ett annat håll. Stökigt och bökigt i början, men tids nog blir den nya stigen lika nedtrampad.

Kram ?

Var kommer det där med problemdrickare och alkoholist? Jag har ju sett mig själv som en alkoholist sedan jag insåg/erkände för mig själv eller vad jag nu gjorde att jag hade ett problem.

Bakfull har man ju varit. Dock var jag inte ofta det de senaste åren. Jag var aldrig skakig/mådde illa/hade huvudvärk etc. dagen efter. När jag höll upp en månad förra November så hade jag inte abstinensbesvär vad jag vet av. Så jag har ju aldrig behövt någon fysisk avgiftning. Jag slutade helt utan hjälp, men tar ju hjälp här nu för att fortsätta med slutandet. Med den definitionen så var jag alltså aldrig alkoholist.

På ett sätt känns det ju skönt att tänka så:) Dock hade jag definitivt, ingen tvekan, ett beroende. Det har jag väl fortfarande, antar jag, men jag håller det i schack genom att inte dricka. Kanske jag spånar för mycket i gbg tjejs tråd nu. Men det är klart att det är relevant för henne också. Det är väl viktigt att förstå att bara för att man inte har ett fysiskt beroende så kan man ändå vara beroende eller som allra minst ett osunt förhållande till alkohol. Egentligen spelar väl kanske inte definitionerna lika mycket roll som hur vi faktiskt påverkas. Men det är klart att det är viktigt att ha gemensamma definitioner så att vi vet att vi pratar om samma sak.

Han tjatar alltid om det. Han är ingen läkare och riktiga alkisar behöver medicinsk vård, säger han. Men vi andra, som ”bara” är problemdrickare, kan han hjälpa. Och han hjälper väldigt många också. Stopdrinkingexpert på youtube. En av mina husgudar ihop med Annie Grace.

Kram ?

Som du ser i den diskussion som uppstått i din tråd så finns det olika sätt att se på och tänka om mönster som en hamnat i med alkoholen. Just nu verkar det som att du befinner dig i ett läge där du kanske kan ha extra nytta av IronWills tankar här ovan, att du behöver prova dig fram vad det gäller att förstå och hantera ditt mönster med alkoholen - vad som blir bra att säga och göra för just dig. Vad tänker du själv, efter att ha läst de svar du fått här?

Och: du är allt annat än värdelös. Tvärtom, du är modig och klok som skriver här, det är ett steg på vägen framåt!

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Du beskriver mig. Tror jag förstår dig fullt ut i detta med att lyckas och misslyckas, vilja förändra, inte riktigt lyckas, nedvärdera sig - and repeat.
Tänker följa dig och hoppas vi kan stötta varandra i med och motgång. Med massa värme!