Inom mig är det en röst som säger "Du dricker för mycket och du borde sluta att dricka alkohol", men sedan är det även en röst som säger
"Du dricker ju inte varje dag, så det är ingen fara"
Jag tänker som så att bara det att jag har en röst som säger att jag dricker för mycket, är ett tecken på att jag verkligen gör det.
För annars hade jag ju inte haft den rösten inom mig.

Jag dricker alltid folköl, då jag har sett det som lite mildare än starkare saker.
Men sedan dricker jag ungefär 10 stycket halvliters burar, 3,5 procent per fest-kväll.
När jag började dricka gjorde jag det för att jag tyckte synd om mig själv, och kände en glädje i att dricka.
Vilket gjorde att det var lite jobbigt de kvällar jag inte drack öl.

Dagen efter är jag alltid bakis, seg i min kropp och mår piss.

Men ändå kommer det en dag då jag väljer att dricka mina öl i alla fall.
Jag dricker ju inte för att det är gott, utan för att jag tycker om känslan av att vara full.

Jag ramlar runt i mitt hem efter varje gång jag druckit.
Jag har förstört saker i mitt hem, då jag har varit full och inte haft kontroll på min kropp.
Men ändå har jag fortsatt att dricka en till två gånger i veckan.

De kvällar jag får sug efter att dricka, så kommer just den där rösten som säger
"Du dricker ju inte varje dag......"

Är jag sjuk som inte inser att jag MÅSTE ta kampen och sluta helt med alkohol?
Jag är nog inte sjük, bara alkoholist.....

etanoldrift

Så enkelt och så svårt är det!
Bra att du har börjat fundera.. För fortsätter du så kommer du att lura dig själv. Först nu, med att du inte dricker alla dar i veckan..
Senare med att du visserligen dricker "mindre", men dock en viss mängd varje dag, för att "mota ångesten"..
Du tror att du hittat en "ranson"/nivå, som är "lagom..
Jodå, det trodde min fd också.. Från en "ranson" på en starköl varje kväll, så har det under ett antal år (för det går sällan fort) blivit en "ranson" på en hela vin (minst) och en eller två 7,2:or under 5 -6 dagar i veckan Under ledigheter, kan det bli det dubbla.
Där finns ingen dag som är totalt alkoholfri, eftersom han räknar lättöl och folköl som "alkoholfritt..

Det idiotiska med att försöka bota ångest med alkohol, är att det är just alkoholen som GER ångest..

Zorro

Hej och välkommen hit! Huruvida du är sjuk eller alkoholist är nog inte upp till mig att avgöra efter snart 12 nyktra dagar, men att du tagit dig hit kanske har någon innebörd?
Angående rubriken: Tycker det handlar om mer än hur mycket eller hur ofta man dricker för att avgöra om man är sjuk, alltså alkoholist. Det handlar om hur man uppfattar dig själv, varför och hur man dricker.
Men oftast vet man inom sig!
Personligen anser jag för min egen del att alkoholen skadar mer än den tillför så jag strävar nu efter ett helnyktert liv. Alkohol har för mig inga positiva effekter alls! Möjligen väldigt kortsiktiga!
jag startade med folköl några gånger i veckan kanske till helgen, fortsatte med 3,5.or i ökande grad tills för 12 dagar sedan dra i mig 6 till 8 7,5.or per kväll och gärna en direkt till frukost. Varje dag som ångestdämpare. Inte förrän efter 10 dagar utan alkohol insåg jag att det var just alkoholen som orsakade den. Vaknade varje morgon med allt från ångest till rent galna panikatacker!

Så vad du än väljer, sluta helt eller förändra ditt drickande så finns jag och många fler som efter bästa förmåga kommer att stötta och hjälpa!

Personligen tycker jag du ska överväga att helt göra slut med alkoholen. Det har oavsett bara positiva effekter!

/Z

aqua

Hej Mr Ex! Jag känner så väl igen mig i din historia. Min dryck har varit folköl 8-10st per kväll. Det började på helgerna men har övergått till alla dagar i veckan. Det går bara åt ett håll....fler öl och oftare. Tro mig! Den mängden alkohol motsvarar 1,5 flaska vin. Det låter som du dricker ensam? om du gör det, varför? Jag drack alltid ENSAM ett utmärkt sätt att hålla det hemligt och gör det lättare att få fortsätta dricka. Att handla folköl är LÄTTILLGÄNGLIGT och inte lika skamfullt det är heller INTE LIKA STARKT som annan alkohol. Dessa ursäkter är en ända stor fallgrop. Så länge man känner sig TVUNGEN att dricka och så länge man alltid måste dricka sig FULL så är det något som är på tok tror jag. Lycka till!

aqua

Jag måste tillägga att jag är inne på min 7:e nyktra dag. I mitt tidigare inlägg så uttrycker jag mitt drickande i dåtid som om det hörde till mitt förflutna. Det är endast en vecka bakåt i tiden, så jag tar min nykterhet med stor försiktighet, men mentalt vill jag ändå tänka att den tiden är förbi.