Är ny här . Tar del av era fantastiska historier om hur livet på fel sida på kan vara! Drucken ikväll som vanligt . Måndag den 4/1 så är det nykterhet som gäller, medicinering och inget val med andra ord!! Måste ta chansen att leva ett vettigt liv. Fick min diagnos för en månad sen, jag och alkohol är som en tickande bomb .

Ebba

Vad hoppfullt att du har fått en diagnos som förhoppningsvis kan hjälpa dig att förstå dig själv och vad du behöver bättre.
Att utesluta alkohol är nog bland det bästa man kan göra för att livet ska bli mindre berg och djupa dalar, vare sig man är bipolär eller inte.

Tar det ett tag innan medicinen börjar hjälpa?
Hur känns det?
Får du bra stöd och hjälp?

Nattugglan

Jag är en dag efter dig med nykterhetssteget. Lycka till :)
Jag är antagligen också en person med diagnoser. Har det i min nära släkt. Läkare har velat utreda mig men jag har avböjt eftersom jag inte velat gräva i mitt inre eller beteende med alkoholen. Medicinerar mot depression och tar anti-hjärt-klappningsmedicin ( glömt vad det heter) Hursomhelst: Lycka till :)
Kram

Rocky

Jag börjar min medicinering i slutet av denna månad. Det känns både bra och omtumlande att ha fått en diagnos, men jag har fått bra hjälp på vägen. Tänker dock inte dölja mitt A missbruk bakom en diagnos, jag vet vad som behöver göras. Kan dock förstå mig lite bättre, psykisk ohälsa och A missbruk ligger i släkten. Själv har jag missbrukat allt, mat,träning osv. Träningen ska jag dock återuppta ( det behövs många förändringar i tillvaron nu.) Inne på dag tre som nykter, så nu kör vi 2016!

Ebba

Jag fattar att det känns omtumlande att ha fått en diagnos.
Men om den känns rätt för dig och du känner att du fått bra stöd så kanske äntligen du ges rätt förutsättningar för att få må bra.
Det är du värd.
Det är vi alla värda, att få må bra.
Imponerad över att du inte bara tycker synd om dig själv utan ser klart på det hela med alkoholproblemet också.

Det är att inte självömka och jag har äntligen insett att jag inte kommer någon vart genom att tycka synd om mig och självömka.

Bättre att kavla upp ärmarna och börja jobba för en förändring :)

Lättare sagt än gjort men häftigt att lära om i sitt eget tankesätt när jag känner att det ger positiva resultat.

Önskar dig verkligen lycka till!
Var rädd om dig.

Rocky

Sex nyktra dagar har gjort underverk . Sovit bättre och ätit bättre och idag tom en timme på gym. Ska försöka att köra Vätternrundan i år , behöver sätta upp mål och få focus på annat än det destruktiva . Har gett mig tusan på att jag ska ta ansvar för min egen hälsa . Så många man svikit genom åren, det får vara slut med det nu. Vilken ynnerst att få vakna och inte vara bakis , det är vardagslyx det. Kämpa på därute!

jonper1223

Jag fick oxå en bipolär diagnos för 2,5 år sedan. Då gjorde jag precis som du, jag använde medicineringen som ett svep skäl för att sluta med alkoholen. Allt gott med det men det, men det var dock inte förrän jag vågade erkänna för någon annan än mig själv att jag faktiskt är en alkoholist som jag på riktigt kunde och vågade tro på en nykter framtid. Jag besökte NA där jag fick stöd och energi att jobba med mitt beroende.
Hur processen ser ut är såklart olika för alla och du kommer (om du inte redan har gjort det) hitta ditt sätt.
Kämpa på och ta hand om dig.
Mvh Jonny

Rocky

Tack Jonny! Ja jag tror mig ha hittat ett sätt för hålla alkoholen borta från mitt liv. Jag har gjort några halvhjärtade försök innan ( någon månad) att hålla mig nykter. Märkte hur jävla mycket tid som blev över på dygnet som jag annars lade på att planera för alkoholen , dricka den , och sedan ha dagar av ångest efteråt . Om man inte redan har det så är det bra om man har någon form av hobby (när suget sätter in). I mitt fall träning,helt enkelt något som intresserar en. Man får helt enkelt lära sig att leva på nytt, borta är en bäste vän,dörröppnare eller vad ni vill kalla den falska A- djävulen! Har ett mantra och det är, " jag är inte beroende av alkoholen men jag är beroende av min nykterhet" Lycka till!

Rocky

Hej på er därute ! Inte utan att jag lite stolt. När jag vaknade i morse så var det som fem veckor nykter. Otroligt stärkande för självkänslan och av allt det för med sig. Bättre sömn, bättre kondition, humör ,- kilo på vågen ?mm. Imorgon ska jag också börja på min medicinering , ser fram emot detta och hoppas jag fortsätter att må bra. En sak har jag tyvärr lärt mig under resans gång, det hjälper inte att till 99% procent vilja ta sig ur ett beroende. Den där sista procenten är avgörande!

Rocky

Vaknade i morse och insåg att jag kommer att gå in i min nionde nyktra vecka. Läste någonstans att det i snitt tar 66 dagar att ändra ett beteende eller som i mitt fall en ovana. Fantastisk känsla att för varje dag känna sig starkare och med ett bättre självförtroende ta sig an livets utmaningar. Det som innan var omöjligheter har idag förvandlats till möjligheter. Min medicinering funkar bra och jag känner mig stark och vågar utmana livet på riktigt . Men som sagt .... en dag i sänder. Till er alla därute , kämpa på för allting kan bli till det bättre!!

basisten400

vad bryr jag mig om det orkar inte tänka så vad som varit! jag lever nu i nuet :) lever bara en gång oc det e nu :)
nyktert oc städat men jisses vad pengar jag bränt i allt drickande av cider öl vin starksprit känns bra nu med en stabil nykterhet
utsätter mig inte för risker som tex att gå in på systembolaget längre heller oc handla åt andra :)

LillPer

Riktigt bra gjort käre Rocky.
Läste din tråd och är djupt imponerad. Själv har jag varit medlem i över tre år och kämpar fortsatt med mina demoner. Missbrukar själv träning och alkohol.
Har nog samma problematik med bipolär sjukdom men är riktigt dålig på att be om hjälp.
Spännande att följa din resa, min har just börjat, igen. Många resor blir det.
LP

Rocky

Ja här är det ju tyvärr många som tänkt på procenten alltför länge?. Är man bipolär så faller tyvärr ca hälften av dom in i samsjuklighet / missbruk och i mitt fall då i Alkohol! Tack för support LillPer, tycker du ska ta hjälp och få dom verktyg du behöver för att ta dig ur eländet. Numera har jag mer förståelse för varför allt har gått som det gjort , att ha fått en diagnos och försökt lära sig allt om den har hjälpt mig oerhört. Till Basisten, var och en tacklar sina problem olika , det viktigaste är ju att man för saker och ting framåt och till det bättre. För att kunna ta steg framåt så behöver jag ibland ta ett steg bakåt för att se vilket helvete man levt i. Jag har fört/ för dagbok vilket har varit ett bra verktyg för mig. Jag lade mig nykter igår och vaknade nykter idag ?.... Det kan man väl kalla ett konstaterande i nuet!!

Wicca

Grymt jobbat! Du har verkligen kommit en bit på vägen, vilken bra resa för att inte tala om ditt mantra......det ska jag ta del av för det va riktigt klokt!
Kämpa vidare allt kan bara bli bättre!!