Jag är en tjej på 18 år som haft problem med olika typer av missbruk i flera år men jag tror att alkoholen är den som förstör mig mest. Alkoholism ligger i min familj på båda sidorna. Varje gång efter jag har druckit ligger jag med sån ångest, jag minns inget från kvällen innan och jag dricker alldeles för mycket och de är nu jag börjar inse att jag har problem. Vet inte vad jag ska göra, går man till vårdcentralen? Jag behöver hjälp

Li-Lo

Hej GorillaNinja

Vad fint att ha dig här! Det låter som att din väg in i vuxenlivet är och har varit tuff. Du har helt rätt, vårdcentralen är en väg att gå. Klok du är som tänker på att du kanske har en extra känslighet för alkohol. En kulturell och möjlig genetisk sårbarhet.

Jag gissar att du funderat en hel del på din relation till alkohol och andra saker som kan lindra något i stunden och samtidigt förvärra smärta på sikt. Imponeras av att du vid 18 års ålder tar ditt mående på allvar, och uttrycker ansvar för din egen kropp, ditt eget mående.

Med det sagt, är du, och behöver du inte vara ensam i detta. Möjligen har du redan haft kontakt med vård eller någon professionell instans? Ungdomsmottagning kanske? Jag hoppas att din tråd får fart, det kan ta lite tid ibland. Du är modig och insiktsfull som söker stöd.

Vänligen och varmt välkommen igen
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Vilken klok insikt! Och som sagt du är inte ensam. Nu skriver du i ”Dricker jag för mycket?” Forumet. Det är mycket mer fart i forumet Förändra sitt drickande. Där finns det fler som är i din ålder som säkert kan ge dig bättre tips på hur du går tillväga och där du kan läsa och känna igen dig.
Jag tycker att du är så modig och klok som börjar skriva härinne. Kanske kan du starta en ny tråd i förändra sitt drickande för att hitta de yngre personerna. Eftersom jag har slutat så hänger jag mest i Det vidare livet och där finns bara en lite yngre. Hennes tråd kan du dock läsa, den beskriver ångesten rätt bra dagen efter.
Vårdcentral, ungdomsmottagning eller någon annanstans kan du vända dig till och få stöd.
Alkohol är en riktig skitdrog och att sluta med den är väldigt klokt. Du har allt att vinna på att bli nykter.