Jag är en 30 årig tjej som bor i en storstad. Har en fin bostad och bra vänner. Jag har kämpat med en dysfunktionell pappa som har missbruk och en tung psykisk diagnos sedan barnsben. Min mamma missbrukar också, alkohol. Pga min barndom har jag utvecklat ångest och detta har jag sedan två år dövat med alkohol. Ingen vet i vilken utsträckning det är eftersom jag dricker starksprit hemma själv- varje dag. Jag kan inte komma till ro annars. Orkar inte känna och tänka på allt elände så mycket hela tiden! och alkohol har varit det enda som hjälpt. Ingen kan tänka att jag skulle vara alkoholist. Jag ser väl ganska "redig" ut och min familj är från ett finare område i stan. Men nu har det gått så långt att jag dricker på dagtid, när jag inte måste göra något. Eller tar något i smyg ibland och borstar tänderna sen för att det inte skall märkas. Är det någon som har fått hjälp på ett bra sätt? På egen hand?
Ha det fint!

Hej! Det bästa tror jag att man erkänner för sig själv att man har problem. Sen kan du ju på olika sätt försöka minska eller sluta dricka alkohol beroende på hur svåra besvär du har. Jag har också människor i min släkt som haft problem med A. Vissa av dom har dött av alkoholrelaterade sjukdomar och vissa har lyckats sluta på olika sätt. Själv har mina barn hela tiden sett att jag har druckit mer och oftare på ett osunt sätt. Till slut kontaktade en av döttrarna min chef. Hon tog upp problemet på ett utvecklingssamtal. Efter det har jag druckit 2 ggr och nu varit utan i snart 3 månader, vilket jag är mycket glad och stolt över. Du är en ung tjej och har förhoppningsvis ett långt och friskt liv framför dig. Jag tycker du ska googla på Youtube och på andra ställen om vad alkohol gör med oss människor, i längden. Jo A är ett tungans smörjmedel, ett medel som gör att vi slappnar av somnar gott tror att vi dansar bra osv osv. Men A gör också att vi sluddrar, skiter i våra barn och närmaste, mår sämre och sämre psykiskt, skäms över beteenden vi gör i fyllan. Ja du kan säkert själv rada upp både för men ännu fler nackdelar med A. Titta på personer som har druckit mycket A och fortfarande gör. Dom ser härjade och plufsiga ut, skulden syns i ansiktet. Som tur är går det att sluta, vissa måste söka proffshjälp läkare sjukvård AA mm. Andra kan sluta med hjälp av tex detta forum, någon vän eller annan person du kan anförtro dig åt. Fundera och läs om A titta på filmer du känner igen dig i. Finns om tex vuxna barn som vuxit upp med alkoholberoende föräldrar. Jag tycker det är så bra att du kollar upp vad som finns som kan hjälpa dig, och jag önskar dig stort lycka till <3

Leverjag

Bra att du vänder dig hit. Det är verkligen hög tid att ta tag i ditt alkoholmissbruk. Du har fått bra råd av miss lyckad. Det finns alkoholterapeut och hypnosterapi för alkoholberoende privat. Tror du ska ta hjälp av flera verktyg. Kanske mediciner som hjälper mot sug och kickar av A när du slutar men också terapi som gör att du kan ta dig ur och bearbeta/hantera det du dövar med A. Du vet väl att belöningssystemet i hjärnan kommer ur balans och till slut måste du ha mer och mer alkohol för att medicinera de ökande biverkningarna av alkohol (ångest, oro, stress, trötthet och nedstämdhet).?

Ta hjälp nu innan det blir värre! Kram och lycka till! (Att skriva och läsa här är också ett bra stöd)