Hej kära forumvänner,

Om ni visste vad ni betyder vissa stunder när det känns som tyngst.
Att bara sitta en timme och läsa alla inlägg gör att man inte känner sig helt ensam i världen.
Har under senaste månaden verkligen åkt berg- och dalbana.

Fick en positiv känsla och började träna fullt ut. Var helt ren i 7 dagar och hela jag kände mig och såg så mycket piggare ut.
Sen kom personalresan. Hade bestämt mig att inte dricka något. Problemet är att det är min och min partners personal så vi skall ju se till att dom har roligt.
4 dagar i Åre gjorde att jag var tillbaka på ruta ett. Jag var aldrig sist i säng, aldrig riktigt onykter men jag var exakt som jag inte vill vara. Dvs smått påverkat 24/7. Problemet med detta är att ingen tror att man har problem. Är man uppmärksam kan man se en viss "pluffsighet" framförallt i ansiktet men annars är det aldrig någon som reagerar. Att chefen beställer in ett par flaskor Champagne till lunch uppskattas bara av alla. Ingen förstår att det egentligen var för att dämpa mitt egna abstinens. Generöst tycker alla och jag blir lagom lugn igen.

För två veckor sedan kom vi hem och jag har sedan dess konstant haft ett "lagom" alkoholintag. Tänk om banken som jag satt med i veckan och som lånade ut en ansenlig summa pengar till vårt nya projekt visste att han i kostym som ser rätt proper ut inte varit nykter på 2 veckor?

I natt satt jag och försökte sortera mitt liv. För första gången på väldigt länge grät jag. Jag kände mig helt tom. När klockan var 05.30 hade jag fortfarande inte löst livets gåta. Jag hade dock insett att jag bara måste göra förändringar. Det skrämmande är att det inte bara är förändringen med alkoholen som måste hanteras. Har väl hela tiden förstått att alkoholen varit mitt sätt att förtränga de många jobbiga beslut som jag borde tagit för flera år sedan.

Jag är en extrem känslomänniska som inte varit lycklig och riktigt glad på många år. Något som jag verkligen behöver känna för att kunna vara en bra Carl. När berg- och dalbanan är längst ner kan jag tom känna en sådan uppgivenhet att jag nästan lämnar in. Det är en skrämmande känsla.

Skall nu ta mig igenom de tre helvetesdagarna som jag vet väntar när jag slutar med A. Klarar jag det en gång till skall jag sedan tänka om. Jag skall jaga lycka och glädje istället för pengar och jobb.

Jag vill så gärna känna lycka igen.

När jag vaknar imorgon har jag lagt min första vita vecka bakom mig. Kroppen blir mer och mer harmonisk för varje dag som går. Så även tankarna. Har försökt så många gånger utan att lyckas så bara att komma hit känns som en seger.

Rådet till alla som tycker det känns omöjligt är "försök igen" och be hjälp om det behövs. När man väl erkänt för sig själv finns många som verkligen vill hjälpa till.

Lärare40

Grattis Carl till första veckan. Är snart där jag med. Jag har varit nykter ett halvår för fem år sedan. Fortsätt att kämpa för det är värt det. Jag lovar! Man blir ännu klarare för varje vecka som går. Visst, det kommer dagar då det är extra tungt men då gäller det att stålsätta sig eller som jag gjorde, sprang eller tränade annat.Lycka till!

Kör Antabus jag med. Inte fått ngn bra kontakt lokalt men jag åket varannan dag till Capios akut o får en tablett. Litar inte riktigt på mig själv än. Tänker dock mkt mindre på A just nu. Imorgon blir första samtalet kring hur jag skall hantera detta på längre sikt. Skall nästan bli lite spännande.

Ja, det är spännande och det är intressant att upptäcka sig själv nykter igen. Det är så mycket bra man också dränkt med alkoholen. Som är kul att upptäcka igen. Det känns som att du kommer att greja det här den här gången.

Vaknade innan 7 i morse och gick en vända med hunden. Var nog 20 år sedan som jag, om jag inte varit tvingad, varit uppe vid denna tid en helg. Tittade mig i spegeln och det plufsiga ansiktet och mörka ringarna under ögonen fanns inte där. Blir mer och mer påtagligt hur alkoholen har behandlat och begränsat mig under åren.

Efter snart tre veckor är det dags för min planerade fas två. Mitt första mål var bara att ta mig ur skiten och det är nu klart. Nu börjar det svåra. Att inte falla tillbaka. Jag hittar så många plus med att inte dricka alkohol. Ändå finns ett latent sug efter ett gott glas vin.
Viljan och beslutsamheten finns där men jag litar inte riktgt på mig själv än. Fel situation, sinnesstämning etc skulle kunna förstöra detta. Jag kommer köra antabus några veckor till så att jag blir riktgt redo att möta sommaren.

Igår fick jag en riktig prövning. Hade ett event med ett stort affärsnätverk. Från lunch till sen natt dracks det alkohol. Det gjordes eget vin etc.
Första timmarna var det lite jobbigt men ju längre tiden gick desto mer styrka fick jag. Vilken koll man har när man är nykter och vad snabbt det går för andra att bli andra personer. Många blir inte direkt charmiga. När jag 01.15 tog bilen hem kändes det riktigt bra. Vaknade med ett leende på läpparna och en pigg kropp idag. Finns många, många fördelar med att inte dricka.

Trevlig helg

Lärare40

Det är sånt här man får styrka av. Grymt Carl. Man ska bara klara vissa jobbiga timmar så ordnar det sig. Inte första glaset liksom. Fortsätter i min nykterhet med mina Antabus. Litar inte på mig själv alls annars. Går och fantiserar och drömmer om platser att dricka på. Sjukt!! Är inne på 15:e dagen och lukter börjar komma men tyvärr också humöret. Både superbra och superdåligt. Arg på mkt. Inte bra. Lugn och ro funkar bättre. Därför känns det extra stärkande att läsa dina rader. Har varit på en del event/konserter som du beskriver. Skojar du att alkoholen är förknippad med just event. Varför? Nostalgibild man har liksom. Kunna gå runt lullig.

Lärare40

Det är sånt här man får styrka av. Grymt Carl. Man ska bara klara vissa jobbiga timmar så ordnar det sig. Inte första glaset liksom. Fortsätter i min nykterhet med mina Antabus. Litar inte på mig själv alls annars. Går och fantiserar och drömmer om platser att dricka på. Sjukt!! Är inne på 15:e dagen och lukter börjar komma men tyvärr också humöret. Både superbra och superdåligt. Arg på mkt. Inte bra. Lugn och ro funkar bättre. Därför känns det extra stärkande att läsa dina rader. Har varit på en del event/konserter som du beskriver. Skojar du att alkoholen är förknippad med just event. Varför? Nostalgibild man har liksom. Kunna gå runt lullig.

Tänk vad tiden går.
Nu är det snart en månad sedan jag lade in mig på avgiftning på Capio Maria. För en månad sedan tyckte jag livet var skit och allt var tråkigt. En uppgivenhet fanns och jag kunde verkligen inte se att det skulle ändras. På bara dessa fyra veckor har jag stabiliserats både fysiskt och psykiskt. Mår nästan oförskämt bra helt plötsligt. Självklart kommer tankarna igång när jag ser hur uteserveringarna fylls med glada människor som tar ett glas i solen. Jag letar nu ständigt efter små kickar genom träning, musik osv. Måste gå att få den där sköna känslan som ett par glas vin gav mig med andra medel. Nästa mål är nu 6 veckor av nykterhet. Försöker hela tiden hålla korta och koncisa mål. För evigt känns lite långt just nu.

På onsdag är familjen kallad till Soc. En av anledningarna till att jag drog mig att söka hjälp. Vet att det är rutin men det tar ändå emot.

jas75

Men de finns där för att hjälpa. Hitta lösningar för att er familj ska fungera på bästa sätt. Nått de tycker är bra är att man går någon form av behandling. Kommer inte ihåg nu om du gör det ? Lr om du endast genomgått avgiftning. Håller tummarna för dig ☺

Då var även Soc avklarat. Hade med barn och fru.
Vi är en relativt städad familj så det gick helt utan problem. Plus så klart att jag är öppen och att jag går på behandling.
Snart 5v avklarade.

Varga

Känner igen mig i det mesta du skriver. Vi kanske skulle slå våra kloka huven ihop? För mig är det tuffaste att våga ta tjuren vid hornen och ta emot den hjälp som finns att få. Jag har en tid på en beroendemottagning nu i veckan, satt långt inne att boka den kan jag säga. Berättade om det för min bästa väninna sen tonåren igår, hon förstod men tycker kanske som de flesta att det inte är ngn större fel med mig, underförstått att jag därför inte borde belasta sjukvården med såna lyxproblem.

8 veckor har gått sedan jag var på avgiftning. 8 veckor utan en droppe alkohol. Mår så sjukt bra och det mesta har ordnat upp sig på hemmaplan.
Tränar, äter bra och har gått ner nästan 9kg. Njuter nu av att vakna tidigt och pigg varje dag. Går fortfarande på antabus för säkerhets skull.

Energin verkligen flödar i mig och jag känner mig nu som den man, pappa och arbetskamrat som jag skall vara.

Var precis på midsommarlunch. Förklarade för alla kort att jag slutat dricka helt. Blir aldrig några stora reaktioner längre. Tror dock vissa nästan är avundsjuka.

Ha en underbar midsommar alla. Imorgon bitti skall jag ut och träna för att njuta lite extra av vad en nykter midsommar ger.

Ebba

Vilka härliga rader att läsa!
Grattis :)

Klokt med antabus också.
Håll i det här, det är det värt!

Sitter och lapar lite sol och tänker tillbaka på de tre senaste månaderna. Den 2 maj var det riktigt, riktigt illa och jag lade in mig. Var på väg att förlora allt jag kämpat för.

Kan inte nog understryka vikten av beslutet att åka till Capio Maria. Dessa månader har varit som en resa från helvete till himmel. Trodde på riktigt att jag aldrig skulle känna mig glad igen.

Beslutsamhet och bra stöttning från människor runt omkring har gjort det möjligt.

Börjar nu känna mig riktigt stark. Firar nu 3 månader utan en droppe och har på kuppen kommit igång bra med träningen och fått bort 10kg. Svettningarna är borta, suget är borta och jag är glad som en speleman. Kör fortfarande antabus 2ggr i veckan men skall efter semestern trappa ner på det. Känner att det inte behövs. Även anmält mig till en ny grupp för samtal till hösten. Tror det kan vara bra att träffa andra och påminnas om vad man varit nere i. Lätt att glömma.

Efter snart tre veckors semester inser man hur mycket av människors liv som kretsar kring alkohol. Sol o ledighet verkar vara synonymt med Rosè och öl. Har fått något enstaka sug under denna tid men inte farligare än att jag kunnat slå bort det. Allt positivt som nykterheten för med sig är oändligt mycket mer värt än ett glas vin.

Det går att vända livet. Jag trodde själv inte det var möjligt men det går. Sätt korta mål, be dom runt omkring att stötta och bestäm dig att det skall gå. Ge dig själv sedan rikligt med belöningar. Kläder, prylar eller ngt annat som gör dig glad förutom alkohol.

Mick

Underbart att läsa om din nykterhet, stort grattis till dig ?
Det gick hyfsat bra för mig innan sommaren, men precis som du skriver så kretsar sommar och semester kring alkohol för många och jag körde i diket.

Jag är nu inne på min tredje nyktra dag och jag sätter korta mål som dag för dag, jag känner mig motiverad och med hjälp från forumet så har jag en stark tro på att man kan lyckas.
Jag följer dig, kämpa på ?