Fridafred

Jag är sjukskriven sedan en tid och de överraskade mig med ett PEth prov på företagshälsovården. Det låg på 0.18. Läkaren slog bakut och rekommenderar mig starkt att reducera min alkoholkonsumtion radikalt och sa att det är tre ggr högre än vad som anses som normalt drickande. 😱 Säger även att han vill ta ett till prov för att se om det gått ner och att han måste rapportera till min chef att jag har ett något förhöjt alkoholvärde.

Jag blev ärligt lite kränkt för jag har inte sett mina alkoholvanor som alarmerande före dennes reaktion.
En normalkonsumtion för mig ligger på ca två flaskor vin per vecka, kan bli lite mer eller lite mindre. Men det finns så klart vinfria veckor oxå!
Dricker aldrig sprit eller öl, möjligen ngn cider men gärna vin och helst rose!
Är det fest så kan jag nog få i mig närmare två flaskor vin om natten blir lång och humöret är på topp, blir det vardagsvin rör det sig om 1-2 glas, blir det helgvin vilket jag oftast dricker brukar det röra sig om en flaska iaf en av två kvällar, men oftast vin både fredag och lördag oavsett om det rör sig om en hel flaska eller minst ett par glas per tillfälle.

Så, mina funderingar är.. är 0.18 ett orimligt högt resultat? Undrar även om 0.18 är ett förväntat resultat när jag dricker ca två flaskor vin i veckan? När provet togs hade jag även tagit hostmedicin cocillana, kan det påverka provet?

Läkaren anser att jag inte bör ligga över 0.05.
Jag tycker om vin, men kan absolut dra ner lite om det nu är så anskrämligt högt. Men jag skulle ärligt sörja om jag var tvungen att ge upp mitt helgvin helt och hållet.

Men en snabb googling säger att under 0,3 är en ”måttlig” konsumtion. Så hur ska jag förhålla mig till detta? Med tanke på att han rapporterar det som ohälsosamt drickande till min chef och vill ta ett till prov, som han förutsätter ligger runt 0,05 kan jag ens titta på ett glas vin då?

Finns det någon mer erfaren som kan hjälpa mig tolka min förvirrade kränkthet här och om nödvändigt sträcka upp mig om det verkligen behövs?

Man får lite olika besked tycker jag om just peth-värdet. Ett värde på över 0,2 anses på något ställe vara en hög regelbunden konsumtion. Och om du är kvinna så ligger du nog där. Om du dricker 2 flaskor vin på helgen så blir det 12 glas. Över 9 glas per vecka anses vara riskbruk. Om du tål 2 flaskor vin på en kväll har du nog också en ganska hög toleransnivå. Så ja, det kanske finns anledning att se över din konsumtion. Sen verkar man inte helt kunna veta sambandet mellan Peth och hur hög konsumtionen är i alla fall inte om man googlar. Och nja, jag skulle nog hålla mig helnykter en period om jag var i din situation. Det känns lite märkligt att han anser att det ska ner under 0,05. Det tyder på ingen eller mycket låg konsumtion. Men se det som ett prov nu. Har du problem att avstå så kanske du ska fundera lite och ha, du ligger på en nivå som ligger över riskbruk. En regelbunden hög konsumtion. Förstår förresten att du känner dig lite kränkt och besvärad i det här, men låt det bli ett jävlaranamna istället. Många av oss som har slutat med vår regelbundna höga konsumtion mår väldigt mycket bättre utan alkohol. Piggare, mer nära sina känslor, närvarande, energifyllda, initiativrika.. så det finns fördelar med att avstå från vanedricksndrt.

Fridafred

@Sisyfos
Mkt fint svar. Tackar så hjärtligt!
Jag satt och läste om allt möjligt här igår och fått många bra och fina råd. Men ett genomgående svar är att avstå en period. Så det ska jag absolut lyssna på. Nu blir det ingen alkohol minst en månad framåt, och sist jag drack vin var förra helgen.

Måste säga att det är en motiverande sida att sitta och scrolla på om man vill rannsaka sin konsumtion. Jag har helt klart fått mig en tankeställare.

Jag kan tillägga att om jag får i mig närmare två flaskor en kväll så rör det sig om under tidsperiod på minst 10 timmar blandat med mkt vatten och mat. Skulle inte säga att jag tål det, för jag är ganska kalas när det är dax för sängen.
Men jag har alltid haft en ganska hög toleransnivå och blir sällan bakis.
Och det är nog en ännu större anledning att både dra ner och anstå.

Stort tack för en konstruktiv feedback!

P-A

Hej. Jag hade en lång sommar (maj-september ungefär) med alldeles för mycket alkohol - snittade en flaska vin om dagen men mer oftast 2 vinare varannan dag. Insåg det något ohållbara i situationen och kollade av mina värden och långtidsvärdena var på lägre delen av normalspannet, vilket man inte kan påstå gällande PEth som låg på 0,71. Då hade jag inte druckit på en vecka och så fick det fick det förbli i ytterligare ett par (möjligen tre) veckor då jag testade igen och låg då på 0,06. Det kan förstås bero på genetiska förutsättningar, ålder, kön och annat men utifrån mina siffror vore jag oerhört förvånad om inte du ligger under eller runt 0,05 med en vit månad i bagaget.

Förstår dock inte företagsläkaren fullt ut, denne borde väl vara mer intresserad av långtidsvärden i min värld - dessa tog man inte eller? Sedan tror jag att företagsläkare kan ha förutfattade meningar och söka samband som ibland inte finns, t ex om du är kvinna med utbrändhetssymtom så vill man koppla det till alkoholkonsumtion.

Jag tror inte det finns något samband mellan din alkoholkonsumtion och vad det än är du är sjukskriven för men vad tror du själv? Inte för att det skall vara på det viset men om det finns en historik med höga sjukfrånvarotal/långtidssjukskrivning sedan tidigare så är risken stor att man bedöms annorlunda utifrån detta.

Lycka till!

Fridafred

@P-A
Tack för ditt ärliga svar.
Klokt av dig att vända skeppet! 🌟
Jag känner igen mig i att konsumtionen går upp sommartid, speciellt under semestern.

Jag tror inte heller att jag har ngt problem att ligga under 0.05 inom ganska snar framtid så länge jag inte dricker något.
Det var mer, hur mycket eller lite ”kan” jag dricka om jag vill ligga på det värdet mer konstant? Men förstår efter allt läsande att det är omöjligt att säga mer än att inte dricka något alls. Det är precis som du säger så mycket faktorer som spelar in.

Angående företagshälsovården så vet jag inte om dom tog något långtidsvärde också, dom tog allt möjligt. Jag vet dock att, gjorde dom det så visade det inget avvikande, för det enda som avvek i mina prover var PEth.

Du har helt rätt i att det är utbrändhetssymtom som är orsaken till min sjukskrivning och att jag är kvinna.
Jag tror dock att de förutfattade meningarna mer står för min chef som gärna vill söka andra anledningar till min sjukskrivning än en arbetsbelastning på 160%. Är av uppfattningen att han tycker jag är vek som inte pallar trycket och har inte upplevt mkt till stöd under den höga arbetsbelastningen.

Tack för att du ser saker ur ett större perspektiv.
Jag känner mig hörd av dina kloka ord. Och nej, jag inte bara tror, jag vet att min sjukskrivning inte är alkoholrelaterad.
Men jag har fått mig en tankeställare och ska helt klart försöka reducera min ”normalkonsumtion”.
Och när det kommer till sommar och semester.. där krävs lite större åtgärd.
Hur föreställer du dig din kommande sommar?