Jag står inför ett stundande beslut om återkallat körkort då transportstyrelsens rådgivande läkare satt en missbruksdiagnos på mig. Jag uppfyller alltså inte de medicinska kraven för fortsatt körkortsinnehav.
Det grundar sig på CDT 2,5 datum 22/6-21 samt CDT 2,0 datum 7/12-21
Kan tillägga att CDT varit 1,2-1,6-1,2 i april, augusti, oktober. Samt GT legat runt 0,21 stadigt vid varje provtillfälle.
Jag har forskat dag och natt för att förstå vad som ger utslag för förhöjt CDT.
En alkoholkonsumtion om minst 60g ren alkohol om dagen i minst 1 veckas tid.
Min konsumtion motsvarar ca 60-100g per månad på sin höjd. Har sällan alkohol hemma och vid fest intar jag ca 4 standardglas.
Är oftast den som avviker först då jag knappt orkar vara vaken efter 22 längre.
Kan tillägga att jag är sjukskriven för utmattning/PTSD
Jag är kvinna i 30årsåldern med järnnivåer på de absoluta nedre gränserna med månatliga blödningar. Prover tagna strax innan blödning då nivåerna antas ligga som högst. Medicinerar med Elvanse, quetiapin, progestron. Hade även Isotretinoin vid provtagningen 22/6. Samt NSAID, Naproxen och Paraflex utskrivet efter en ridolycka. Har journalanteckningar som visar att jag sökt för smärta 1 månad innan de provsvar som varit förhöjda. Samma dag som sista provet 7/12 hade jag dessutom lämnat tre rör blod på morgonen hos gynekolog för att sedan lämna ytterligare i körkortsärendet.

Kan man kräva av transportstyrelsen att göra en närmre utredning där även B-peth är med då CDT uppenbarligen kan påverkas av hormonbalans, järnnivåer och NSAID-preparat.

Vill ju självklart inte fortsätta dricka ens måttligt om det är så att min kropp inte tål det, uppenbarligen reagerar den med förhöjt CDT även vid liten till måttlig mängd. Antagligen då min övriga hälsa ej verkar vara på topp.

Sökt hjälp för extrem trötthet, blekhet, håravfall, muskelrelaterad smärta osv. Dock ej fått hjälp då alla blodvärden varit inom referens trots symtom
P-ferritin på 19 datum 1/6
P-järn 10 dat 1/6 + 11 dat 7/12
Hb 126 dat 1/6 + 125 dat 7/12
Transferrinmättnad 0.16 dat 1/6 + 0.14 7/12

Känner mig otroligt hjälplös då körkorten kommer bli indraget och en missbruksdiagnos sätts där min dagliga medicinering med Elvanse kommer dras tillbaka pga det.

Finns det någon som erfarit samma situation eller vet en bra läkarkontakt omkring Göteborg med omnejd där jag kan få hjälp?

Tack!

@ankach Jag tror nog tyvärr inte att det är så vanligt så att du kommer att hitta andra som har varit i samma situation. Jag vet inte om det går att kräva, men jag kan tycka att det är lite konstigt att man baserar hela utredningen enkom på CDT värden när man vet att det förvisso har stor tillförlitlighet men är inte lika tillförlitligt som PEth. Jag har ingen erfarenhet av något av proven, mer än att jag var intresserad av att ta just PEth-prov förra hösten eftersom de har större tillförlitlighet. Så jag är ju långt ifrån någon expert, men från vad jag har läst mig till så rekommenderar de flesta att man använder PEth just för att det är mer tillförlitligt, men att en del verkar hänga kvar vid CDT i alla fall, och just transportstyrelsen verkar ju vara en av de myndigheter som gör det. Tyvärr blir det väl vanligare att våra institutioner inte gör val baserade på vetenskap utan något annat, vad det nu kan vara.

Jag vet inte om det här är rätt forum för dig, men jag hoppas att du hittar hjälp.