Hej känner att jag måste få detta detta nedskrivet någonstans :)

Jag är 24 år och i dricker ändå ganska ofta, har blivit nu lite var och varannan helg(Blir aldrig någon strö-drink under veckan utan jag håller mig till helger). Studentlivet.
Problemet jag har är att jag tamefan i 8 fall av 10 fest sammanhang blir fullare än planerat. Går med inställningen att nu ska de minsann bli en någorlunda lugn kväll för att senare lyckas bli dyngrak och inte komma ihåg ett Jota. Kan verkligen inte alla gånger samla mig och sluta dricka utan fortsätter hela vägen enda in i kaklet.

Har nu på senare tid haft en väldigt obehaglig trend, detta händer inte varje gång men händer ofta om jag har vistats i klubbmiljö. När jag dricker får jag förr eller senare en total blackout.

Oftast är det så att jag kommer ihåg början av kvällen. Men någon gång kommer det vara helt svart om vad det är som har försigått. Om jag har tur och får kvällen återberättad av någon kompis eller dylikt så finns det verkligen INGEN minnesbild av vad som skedde under blackouten.
Och det är under blackouten man alltid gjort något riktigt jävla dumt. Och dessa kan vara upp till 2-3 timmar.

Är skitfull å kan inte gå rakt och sakerna man gör och säger kan vara allt från att be folk slå mig, till att skrika på folk som passerar mig, söka konflikter, fjortisgrejjer, vara taskig och bete sig som en icke rumsren terrier. Saker som verkligen, verkligen går emot allt som hur jag är som människa och mina värderingar. Så sjuka saker att jag själv inte kan tro att JAG har gjort dessa grejjer.

Resultatet? Blir såklart i ångest som jag inte vet vart jag ska göra av. Oftast kan ingen återberätta vad jag gjort och då är det bara ett svart ångesthål i huvudet som man inte riktigt vet hur man ska hantera. Resulterar oftast i att man under en veckas tid är nedstämdhe och på sin vakt (man tror att alla som kollar en känner igen en från helgen.) tills det har gått över.

Inser nu medans jag skriver att fortsätter det såhär är det ett recept på att något allvarligare kommer någon gång att hända. Att jag är stor i flabben mot fel person, sårar vänner, somnar i en snödriva eller något annat...

Är det någon här som har liknande erfarenheter eller känner igen sig? Kom ni ur det? Slutade ni med Alkohol? Känns jätteskönt att få ventilera sig här då detta tynger mig oerhört.

Hejsan!

Jaa, jag känner igen mig i det där med att få total blackout efter att ha druckit. Minnet är helt borta dagen efter om vad som hände kvällen innan och det kan vara hela kvällen som är borta för mig! Det är verkligen inte värt att fortsätta på detta sätt... Senast igår gjorde jag en sådan vända så till och med yngste sonen blev drabbad - det är absolut inte okej när barnen drabbas.
Jag har i dag bestämt mig, jag ska ta mig i kragen och göra det bästa för mig och min familj (så länge jag nu har familjen kvar!) och det är att säga nej till alkohol den närmaste tiden. Sedan ska jag begränsa mig och ta ett, max två glas vin till maten på fredagar och lördagar. Ett totalt stopp tror jag dock inte på.
För mig har det varit en fallgrop med dessa bag-in-box som gör att jag helt tappar kontrollen och inte inser hur mycket jag faktiskt drar i mig. Jag är inte ute på krogen längre utan vi sitter hemma, gubben min och jag, med god mat och till det en flaska gott vin. Så ska det få fortsätta, dessa bag-in-box ska jag dock bojkotta från och med nu!

gubben85

Som du så får jag rätt ofta blackout fyllor nu går jag inte lika ofta ut som för ett par år sedan men har nästan haft problem med detta sedan jag började dricka, nu senaste i helgen så hände det igen och jag betedde mig som ett svin flörtade med en kompis syrra och sa ganska grova saker till en kompis flickvän vad jag tyckte och tänkte om henne det är iallafall vad jag tror att jag gjorde och jag hoppas att det inte är sant kan ju vara att min hjärna som spelar mig ett spratt också det ända jag kan trösta mig med är att hoppas att dom var lika fulla eller att det inte var så farligt. Har börja ganska allvarligt att fundera att sätta alkoholen på hyllan helt eller bara dricka för mig själv när det är helg typ slå på en bra film för att ta kanske 2-3 öl. Känns nästan som man förlora mera på att gå ut.

Mvh kille 25

Ebba

Otroligt klokt du tänker.
Det är ett helvete att dricka och bete sig som ett svin, göra och säga sådant man faktiskt aldrig ens skulle drömma om att säga eller göra när man är sitt sanna, äkta jag dvs opåverkad.

Visa dig själv självrespekt och lägg ner festandet om det riskerar att sluta med ångest och urspårning.

Du är värd att må bra och bete dig som ditt rätta och fina jag.

Önskar att jag hade klarat att aldrig mer dricka redan efter min första snefylla någonsin.

gubben85

ja borde nästan vara dags nu tycker man när man inte har lärt sig ännu och börjar närma sig 30 visst jag känner mig fortfarande ung i sinnet men beter mig typ som 15 år när man har fått för mycket. Man borde lägga av helt och sätta alkoholen på hyllan vilket jag börjat allt starkare tänkt på göra, känns nästan som folk ser ner på mig ibland och tycker att jag är en dålig person vilket är inte sant. Alkohol är en drog som passar vissa personer jag är en av dem som inte går så bra ihop med alkohol vilket jag inser mera och mera efter varje gång man har fått för mycket. Visst att knäppa några en kväll framför tv eller datan går bra man är det fest nja då brukar det inte sluta lika bra. Många som har samma problem som oss så tror jag det finns bara ett botemedel det är väl att inte dricka alls tyvärr.

Men varför ska man dricka om man mår så dåligt efter åt då man har bara sig själv att skyla.

Ebba

Jag hoppas att du fixar att behandla dig själv väl.

Det är ju faktiskt det man gör om man avstår något som får en att må dåligt.

Men kan vara svårt :(

gubben85

ja abstinens eller beroende har jag inte men man vill ju vara som alla andra och klara av att dricka och ha roligt men men tyvärr så är inte alla skapta för att kunna dricka alkohol.

j_r

Jag är 29! Dricker inte ofta men när jag väl gör det slutar det allt för ofta som du beskrev, ångesten som sitter.

Jag hade intalat mig att jag skulle lära mig med tiden men nu denna söndag vaknade jag upp med totalt blackout och ångest ifrån helvetet. Ville hålla mig inne för ja tänkt om någon känner igen mig.

Konstiga är att sitter jag hemma går det bra med ett glas vin. Det är krogen där jag faller pladask! Och nu bestämde jag mig att det är inte värt detta!!! Berättade för två kompisar att jag inte ska gå ut mer på krogen på ett tag och jag kommer aldrig dricka heller igen om jag ska på krogen.

Ångesten släppte rätt bra efter detta beslut!!

froken91

Sommaren för 4 år sen var bara en enda stor dimma för mig. Det var studentfester, det var födelsedagar, festival. Alltså det fanns ju alltid ett tillfälle, men samtidigt hade jag aldrig alkohol hemma, eller drack på "vardagarna". Till slut fick jag nog. Jag fick nog av den där ångesten, av baksmällan. Av den där förfärliga baksmällan som bara blev värre och värre för varje gång! Till slut var jag bakis i 3-4 dagar! Det var helt sjukt. Jag mådde fysiskt rent av skit. Och jag tackade nej till ett par fester för att återhämta mig. Och sen stannade jag hemma ett par gånger till. Jag satsade mer på min hobby, på jobbet (egenföretagare hann jag bli under min nyktra period.) Nu är jag 24 år gammal, går ut och festar, men det blir kanske en kväll på 5-6 veckor? Och det är helt okej. Men jag tog tag i problemet ganska direkt, och insåg att såhär vill jag inte må! Men det är bara jag som kan förändra det.

Uturdimman

Det var exakt likadant för mig. Efter många års alkoholkonsumtion så började de där minnesluckorna bli större och komma allt oftare. Det är som att man är vaken men ingen är hemma. Man har inte heller koll på vad man säger eller vad man gör. Är det värt det? Hur "rolig" kväll har man egentligen då? Kanske roligare att hitta på någonting nykter och njuta av den stunden och det minnet. Nu har jag varit nykter i 1 år och mår sååå mycket bättre. Allting blev faktsikt mycket bättre :)

Lillamyy

Det låter som om ni skriver om mig. Är 24 år och har inga problem med att dricka måttligt hemma eller på restaurang men när jag är ute på krogen spårar det och jag kommer inte ihåg ett skit. Börjar inbilla mig att jag gjort sjuka saker som oftast inte är sant...har sån ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Detta har pågått i några år nu...funderar på att ta några nyktra månader och fundera på hur jag ska ha det med alkoholen. Känns som om det aldrig kommer att gå att dricka på krogen för mig...känns som om jag kanske hellre går ut nykter då och kan stå för det jag gör istället för att vakna upp och må såhär

j_r

Ojoj vad vi är många som har just problemet att dricka normalt på just krogen. För mig känns det bra att jag inte är ensam. Vi alla får hjälpa varandra

Sara1212

Hej! Har bara varit här en gång innan då det inte gav så jätte mycket men kollade nu och såg ditt inlägg. Ville bara säga att allt är så igenkännbart. Fan helt otroligt trodde jag var den enda sjuka på det sättet haha. Är 20 år och jag precis som du kommer ihåg början av kvällen och lite små bitar här och var men för det mesta är det svart. Jag förnedrar mig på krogen, kräver uppmärksamhet, går runt och kallar folk grejer, tog av mig min tröja och bh en gång, slog till en kille som inte hade gjort något och allt detta på Stureplan. Jag kan fortsätta i evigheter att ge exempel. Det värsta, precis som du säger är - ångesten efter. Man känner att det där är inte jag och man har världens paranoia att folk vet vem man är och att dom tror man är på det sättet. Fan känner igen mig så mycket. Jag själv har inte kommit på någon lösning. Men tror att det helt enkelt är så att i vissa perioder kan man inte dricka. Vi borde ha en vit period ett tag. Sen tror jag att en lösning kan vara att enbart dricka öl eller cider. Man känner mer när man blir för full. Men vetefan. Är lika lost som du. Men det känns faktiskt bra att veta att andra är likadana. Hoppas dig allt gott!

Karin01

Känner så väl igen mig i detta. Startade en tråd med namnet "Det är dags att söka stöd" igår och jag skulle bli så innerligt tacksam om ni ville ge er syn på min situation.

bulln

Jag har samma problem som alla andra. För mig tror jag krogen lockar fram entusiasm - det är feststämning och alla andra står med en öl i handen. Sen är jag sällan ute med en person och är man fem i sällskapet så ökar väl chansen för att någon ska ha tomt i glaset och är man då som jag en rätt effektiv öldrickare så finns det många lämpliga tillfällen att göra sällskap till baren. Jag vet inte.. Jag har inte kommit "längre" än att nu varit helnykter i en månad och bara dricka alkoholfri öl alltså. När jag testar att dricka igen tror jag mina krogknep får bli:
- börja dricka alkohol väldigt sent på kvällen
- dricka svaga grejer typ folköl som börjar säljas också på lite sjyssta uteställen i min stad i alla fall

Jocke1987

Hejsan
Samma problem här.
Minnesluckor i princip varje gång man går ut. Sen ligger man med världens bakfylla 1-2 dagar efter, plus jordens ångest, man vill bara försvinna hålla sig undan. Att sedan få höra av vänner vad man gjort, hamnar ofta i bråk(har aldrig slagits nykter, det är inte jag!), kört bil! Det är ju ta mig fan livsfarligt, att man inte kommer ihåg det ens, vars har man kört, hur har man kört? Hatar rattfyllerister, hatar mig själv.
Men för ett tag sen hände tydligen det värsta man kan tänka sig. Nu är det stopp på drickandet, synd att man inte tagit problemen på allvar tidigare men man vill ju bara vara normal, som ens vänner, sambo med fler.