Hej. Det är första gången jag skriver här, jag är ny medlem. Jag har läst flera av andras inlägg och jag känner igen mycket och jag vill dela med mig av hur mitt förhållande till alkoholen ser ut. Jag har druckit i stort sett varje lördag, ibland också fredag sedan några år tillbaka. Jag har haft nyktra perioder också men nu det senaste har det blivit värre. Jag dricker flera starköl varje lördag, jag har börjat dricka tidigare på dagen för att klara av att dricka mer innan natten. Musiken blir bättre, filmer blir roligare och jag får drömma mig bort för stunden. Då jag druckit allt jag köpt, har jag börjat känna att jag inte är nöjd, fast jag är skitfull. Då har jag börjat promenera bort till affären för att köpa 3,5or för att få i mig mer och dricker också upp dom hemma. Jag har stapplat in i affären lätt vinglandes och försökt "låtsas" vara nykter när jag handlat men jag är säker på att andra i affären märker av det. Jag är förvånad över att jag ens fått handla.
Sedan på söndagen kommer ångesten, ångesten över att någon jag känner kan ha sett mig eller att jag gjort bort mig. Jag vet inte vad jag vill uppnå med alkoholen men jag tror det handlar om tristess, men det är klart att allt annat blir tråkigt när jag gjort detta till en vana på helgerna. Jag är orolig inför semestern i sommar hur jag ska klara av ledigheten. Jag bor ensam och har inga barn, men vänner har jag. Tyvärr prioriterar jag alkoholen allt för ofta framför sociala umgänget. Jag vet att jag måste ta tag i detta så jag börjar här. Sen vill jag våga ta första steget att gå på AA möte.

Bra beslut att skriva här. Det är mer aktivitet i forumet ”Förändra sitt drickande”. Där skulle du nog ha fått svar tidigare.
Det drickande du beskriver låter som mina värsta fyllor. Jag gillar inte att vara full, men det där drickandet som inte går att få stopp på. Det är läskigt. Jag tänker att du egentligen inte låter beroende eftersom du inte dricker så ofta. Samtidigt får du i dig sjukt mycket alkohol på en dag och det påverkar säkert. En mycket dålig vana. Du skriver att du har vänner, varför inte boka in något med dem nästa lördag, och lördagen efter det etc. Ta en lång nykter period och se efter vad livet har att erbjuda.

Hej . Jag är ny här och känner mig precis lika gällande tristess. Vill bara få tyst på allt surr i huvudet. Fly iväg med musik och helst va själv. Men det sliter av all ångest fet ger. Som i fredags blir packad på krogen. Ramlar utanför hemmet och slår upp ansiktet så nu får man ljuga för jobbet att man är sjuk. Blir tokig snart och måste låta bli alkohol

@Hallåhallå jag känner precis samma. Jag vill komma in i en värld som jag ej vill ska ta slut. Men dagen efter är med galen ångest men ändå gör man samma veckan efter.