Hej alla Johan heter jag.

Har ett problem med min alkohol konsumtion . Vet o tror inte att jag är ensam om detta . Tyvärr kan jag inte som ” vanliga ” människor ta ett glas eller två , utan blir så
otroligt mycket mera.
Någon som
Känner igen sig? Orkar inte o man förlorare förhållande o orkar inte vara.
Snälla tips o råd.

@johl Hej Johan, vad bra att du sökt dig hit.

Jag och många här känner definitivt igen oss. Personligen är jag en person som alltid varit på att gå ut så fort någon frågar (undantag när jag bara har två vakna timmar från att jag kommer hem till att jag måste lägga mig pga lång pendling och långa dagar vissa dagar i veckan), men mitt problem är också att det inte tar stopp efter första, andra eller ens tredje ölen. Jag är uppe tills krogen stänger eller alla däckar på efterfesten eller alkoholen är slut. Är jag på middag som slutar i tid för sånt ringer jag runt tills jag hittar någon som är ute eller vill ses och ta "en till öl" innan jag åker hem. Jag har ingen självkontroll gällande alkoholen och det har börjat bli värre senaste tiden vilket är ett av skälen till att jag själv sökt mig hit.

Hur ser det ut för dig? Hoppas att du mår okej. Kan intyga att alla här är hjälpsamma och stöttande och att man verkligen kan berätta, ventilera och resonera kring sina problem och önskningar, folk delar gärna med sig av sina egna problem och erfarenheter. Alla här är i olika stadier och det är verkligen ett otroligt fint klimat här inne. Jag hoppas att du kommer att känna dig lika trygg och sedd som jag här i forumet.

@johl Jag kan inte minnas att jag nånsin bar har kunnat ta ett glas eller två till maten som ordnat folk kan.
För min del börjar ju det roliga hända i kroppen efter två öl eller två glas. Då ville jag ha mer. Ända gången var väl när man var nånstans där det inte bjöds på mer. Skittråkigt tyckte jag. Detta var längesen nu. Jag drack sällan tills jag däckade och höll mig nästan bara till öl. Då hade jag kontroll. På krogen blev det alltid nattamat och sen hem sen var det bra. När jag var i 20 årsåldern kunde jag vara vaken länge. Lite som ovanstående skriver. Men jag kom alltid i säng eller soffa eller vart man nu skulle sova. Jag drack också alltid mer än jag tänkt. Jag tror man har nån personlig gräns man behöver uppnå omedvetet. För min del när jag drack öl så blev jag mätt och skummig i magen så jag fick inte i mig mer. Det var när snapsar och spriten åkte fram det blev svårare att ha kontroll på sin gräns. Tror många här känner igen sig i det du skriver. När du börjar se tecknen på att alkoholen börjar bestämma över dig. Då ska du reagera. Jag vet inte hur gammal du är vad du dricker för det mesta eller bara helger mm. Du skriver att man förlorar förhållande p.ga det. Ja det stämmer jag har varit där. Man kan förlora så mycket mer om man inte tar tag i det i tid. Jobb, kroppsliga funktioner, levern tar stryk till en viss gräns, sen kan den säga upp sig. Bukspottkörteln kan bli inflammerad "ont" har jag hört, men klarat mig. Cancer, alkoholdemens. Nervskador. Så vitt jag vet så är alkohol ett nervgift om bryter ner kroppen sakta men säkert. Jag är ingen läkare men känner någon och flera som får ta hand om oss om vi inte slutar i tid. Finns inte mycket vinst med det förutom att man har lite kul i några timmar. Om du känner att det är ett stort problem så är det första du ska göra att söka hjälp. Finns alkoholprogram här du kan gå igenom för att se hur du ligger till. Dom ansvariga här är jättebra och kan svara på frågor om vart du kan vända dig. Kommer säkert massor med svar till dig i morgon när vi nattsuddare kanske somnat. Jag har en del förslag i min tråd hur jag gått tillväga. En sak jag kan lova dig att jag vet, är att det är aldrig för tidigt att göra något åt just detta med alkohol . Nu är du här. Ett steg avklarat. Ha det bra så länge! // B

Nä livet känns svårt ibland.
Lovat mig själv att inte dricka, ändå så gör man det. Det går ut över barnen och min flickvän som inte gillar alkohol över huvudtaget. Jag fuckar upp mitt liv , när jag vet att jag kan ha det så bra. Man sårar dom man älskar mest och säger eller skriver dumma o elaka saker på fyllan. Sedan är man så feg dagen efter o vågar inte stå för den skiten man skrivit. Måste börja med antabus eller något så jag inte kan dricka. Detta måste få ett slut, älskar mina barn och min flickvän som jag håller på att förlora pga alkoholen.

Nä livet känns svårt ibland.
Lovat mig själv att inte dricka, ändå så gör man det. Det går ut över barnen och min flickvän som inte gillar alkohol över huvudtaget. Jag fuckar upp mitt liv , när jag vet att jag kan ha det så bra. Man sårar dom man älskar mest och säger eller skriver dumma o elaka saker på fyllan. Sedan är man så feg dagen efter o vågar inte stå för den skiten man skrivit. Måste börja med antabus eller något så jag inte kan dricka. Detta måste få ett slut, älskar mina barn och min flickvän som jag håller på att förlora pga alkoholen.

@johl det finns hjälp att få. Du kan exempelvis söka dig till öppenvården, ringa din vårdcentral och boka ett möte. Då kan du få hjälpen du behöver för att bli fri och hitta fin väg bort från alkoholen. Det finns även ett självhjälpsprogram på 10 veckor här åå alkoholhjälpen och sådär. Beroendevården finns där för såna som oss.

Jag tror det viktigaste är att se sina begränsningar gällande A, erkänna att det inte fungerar och att om någonsin så har man iaf nu en dysfunktionell relation till A som måste förändras. Det är bara du som kan bestämma dig och du har tagit ett första steg nu. Det finns stöd, det finns hjälp.

@johl Anytime. Det finns massa fina människor här som man kan bolla med, läser själv massa poster i de olika forumen även om jag själv gör mina trådar i den för de som vill bli alkoholfria :)

I kväll tänkte jag gå på mitt första AA möte.
Känns jävligt konstigt , men rätt ändå.
Jag måste göra detta för mig.
Orkar inte med mera ångest att må dåligt.

Hej .
Var ett tag sedan jag skrev här.
Ja det funkar på AA och många berättar typ samma historia som en själv.
Känns konstigt men ändå skönt på ett sätt.
Man får prata av sig och ingen dömer en eller är otrevliga på något sätt. Utan tvärtom stöttar o inspirerar till att fortsätta ett liv utan alkohol.

@johl Jag har provat AA och allt annat som finns tror jag men jag tycker öppenvården har varit bäst. Det var där jag fick den sista peppen att ta mig ur drickandet. Där har man en kontakt som man träffar och man lägger upp en egen plan hur fort det ska gå och man får lite hemläxor ibland att göra som är nyttiga. Kostar inget och man har friskvård en gång i veckan om man vill. Iaf där jag bor. badhus, promenad eller gym mm. Vet inte om jag redan skrivit det till dig för min avatar är borta för tillfället så jag ser inte lika lätt vart jag postat. Men det är mitt förslag kolla upp det om du vill. Alla har sin grej och det kanske inte alls passar dig. Men kör hårt!!

Hej @johl
Nej du är verkligen inte ensam. Läs runt här i forumet så kommer du att känna igen dig.
Jag förstår det som om du vill sluta dricka- eller åtminstone ta en nykter period. Det är en väldigt bra idé när hjärnan kokar- eller sjuder. Ta en dag i taget och ta reda på allt du kan om denna sjukdom. Knyt kontakter här på forumet- vi är många i samma sits. Kram.