Jag tycker personligen inte att mitt drickande är ett problem, även om jag inte gillar att bli bakfull, det är egentligen det enda jag anser som ett problem.
Jag bor hemma fortfarande och mina föräldrar har börjat klaga att jag köper stark sprit som whiskey/vodka. jag mår dåligt på många sätt och brukar nån gång i veckan sitta på rummet och dricka så att jag däckar, oftast när de är borta eller på jobben.
Annars så dricker jag lite mindre starka saker men mer ofta. då kan det bli starköl eller bara lite whiskey så jag bara känner mig lite snurrig 2-4 gånger i veckan.
Har jag inte alkohol hemma så känns det som att något saknas och blir orolig. blir alltid glad när jag varit på Systembolaget och har en grej för att spara på tomma flaskor.
Jag anser inte att jag har ett missbruk och brukar skämta om "alkisar" och skoja om att jag är pundare, alkis, osv på skämt.
Jag antar att det är ett sätt att skoja bort det på så att det inte ska tas på allvar?
Jag har dessutom många alkoholberoende i släkten, på båda sidorna.

Hej@BourbonRoses
Modigt av dig att skriva här. Tänker att det finns en anledning till att du kommit hit. Du dricker ensam på ditt rum och det gör mig lite bekymrad. Läs gärna runt lite här på forumet och skriv mer i din tråd. Kram

Hej,
Välkommen hit! Folkhälsomyndigheten har en ganska saklig definition av riskbruk- att dricka mer än 9 standardglas per vecka (ett standard glas är en 33 cl starköl tex, eller 4 cl sprit) och fler än 3 standardglas per tillfälle. Då riskerar man att på sikt få alkoholskador samt att utveckla beroende. Jag tycker det låter som att du är på väg att bli beroende. En viktig sak är också att du nu grundlägger vanor för livet, och om mycket i ditt liv är kopplat till att dricka alkohol så är det svårare att hitta andra intressen som nog skulle göra dig lyckligare på lång sikt. Vad är du intresserad av? Finns det något du skulle kunna börja göra i nån grupp, typ träning, spel eller annat?